Trwa ładowanie...
dhwtpwx

Electronic Arts - EA

Najnowsze informacje
Wikimedia Commons - Brak Praw Autorskich CC0
Źródło: Wikimedia Commons - Brak Praw Autorskich CC0

Electronic Arts - amerykańska firma zajmująca się tworzeniem, a także wydawaniem gier komputerowych. Powstała w 1982 roku i od tamtej pory stała się jedną z największych na rynku. Znamy ją z takich tytułów jak "Need for Speed", "The Sims", a także "Battlefield" oraz gier sportowych produkowanych przez jej oddział EA Sports.

Electronic Arts – historia

Powstanie firmy Electronic Arts zawdzięczamy człowiekowi o nazwisku Trip Hawkins. Od zawsze był fanem papierowych gier (RPG) takich jak Dungeons & Dragons. W trakcie studiów na Harvardzie w połowie lat 70. dowiedział się o powstaniu pierwszych komputerów osobistych PC. Od tamtej pory zaczął się zastanawiać, w jaki sposób będzie można je wykorzystać także dla rozrywki. Po ukończeniu college’u do pracy przyjęła go niedawno powstała, mała firma Apple.

Dwójka kolegów, czyli Steve Jobs oraz Steve Wozniak, niedawno wypuścili na rynek swój pierwszy produkt – Apple I. Przed przybyciem Tripa Hawkinsa udało się sprzedać 1000 egzemplarzy komputera, a sam mężczyzna stał się jednym z zaledwie 50-tki pracowników Apple. Otrzymał tymczasem posadę szefa działu marketingu. W ciągu następnych czterech lat komputery "z jabłkiem" stały się na tyle popularne, że zaczęły przynosić niemal miliardowy zysk rocznie. Firma rozwinęła się do 4 tys. zatrudnionych osób.

Apple postanowiło wejść na amerykańską giełdę. Trip Hawkins zaledwie kilka lat po ukończeniu studiów (i w wieku 26 lat) stał się milionerem. Postanowił wykorzystać te pieniądze, by zrealizować swoje marzenia. W 1982 roku zwolnił się ze swojej dotychczasowej pracy i założył własną firmę. Początkowo nazywała się Amazin' Software, jednak nazwa ta została potem zmieniona na Software Arts, a ostatecznie na zdecydowanie lepiej brzmiące Electronic Arts.

Electronic Arts – pierwsze gry

Trip Hawkins od razu zaczął zatrudniać swoich kolegów z firm Apple. Jednym z jej dyrektorów stał się nawet sam Steve Wozniak. Szef Electronic Arts był tymczasem bardzo ambitny. Zdecydował, że nie będzie tworzyć gier w taki sposób, jak robią to inni (np. Activision). EA miało samo wydawać swoje gry, a jej głównymi gwiazdami mieli się stać deweloperzy. Firma postanowiła, że nowe tytuły otrzymają piękne, artystycznie zaprojektowane okładki z nazwiskami ich twórców.

Pierwsze gry Electronic Arts powstały w 1983 roku. Ukazywały się na Apple II, a także inne komputery takie jak Commodore C64. Było to na przykład "Murder on the Zinderneuf”- jedna z pierwszych gier przygodowych w historii. Na pierwszy bestseller firma EA musiała jednak poczekać do następnego roku. Wydała wtedy grę "Skyfox" - symulatora lotu samolotem bojowym. Dzięki niej każdy z pierwszych graczy mógł wcielić się pilota i walczyć w przestworzach.

Sukces pierwszych gier EA pozwolił na udoskonalenie procesu ich tworzenia. W 1986 roku firma zarabiała już 30 mln dolarów rocznie i mogła otworzyć swoją siedzibę także w Europie. Dwa lata później ukazała się kolejna niezwykle popularna gra Electronic Arts – "Skate or Die!". Wydano ją na wszystkie dostępne komputery oraz nowe konsole (takie jak Nintendo Entertainment System). Tym razem chodziło o symulator jazdy na deskorolce.

Firma postanowiła również nabyć prawa do wizerunku celebrytów. Była to na przykład gwiazda koszykówki Michael Jordan, a także futbolu amerykańskiego John Madden. EA miało od tej pory słynąć ze świetnych symulatorów sportowych. Nawiązano nawet współpracę z inną firmą – Bethesdą, która pomogła w stworzeniu gry "John Madden Football". Gra ukazała się w 1988 roku i zapoczątkowała serię Madden NFL, która istnieje do dziś.

Electronic Arts - Need For Speed

Ogromny sukces gier Electronic Arts spowodował, że firma mogła rozpocząć drugą fazę swojego planu. Na początku lat 90. podzielono ją na kilka mniejszych oddziałów, takich jak EA Sports. Od tej pory każdy z nich miał się zajmować ambitnymi produkcjami na szeroką skalę, a nie prostymi grami tak jak wcześniej. Sytuacja finansowa EA pozwoliła tymczasem, by jej szefowie mogli udać się na zakupy i przejąć mniejsze, rywalizujące z nimi do tej pory studia deweloperskie.

Wśród nowych nabytków Electronic Arts znalazło się na przykład studio Origin Systems – twórca słynnej serii gier fabularnych RPG Ultima. Jednym z pierwszych zadań tej firmy po przejęciu przez EA stało się wydanie tytułu o nazwie "System Shock". Ta przygodowa gra akcji, w której wcielamy się w hakera zamieszkującego stację kosmiczną, stała się jedną z najbardziej kultowych w historii.

Niedługo potem EA spróbowało swoich sił także po raz pierwszy z grami online. Origin Systems zaprojektowało wtedy dla nich "Ultima Online". Inną firmą, którą Electronic Arts kupiło już na początku 90. było tymczasem także Distinctive Software – twórca gry o nazwie "Test Drive". EA chciała również posiadać swoją grę wyścigową, a "jazda testowa" do tej pory w tym gatunku sprzedawała się najlepiej.

Po przejęciu Distinctive Software jej deweloperzy skontaktowali się z jednym z magazynów motoryzacyjnych, aby zaprojektować wspólnie z nimi tytuł, który jak się później okazało przebić miał popularnością Test Drive. Grę nazwano "Road & Track Presents: The Need for Speed”. Ukazała się w 1994 roku i otrzymała świetne recenzje. Graczy tymczasem zachwycał jej realizm. Miała być niemal tak dobra, jak jazda prawdziwym autem sportowym.

Electronic Arts – The Sims

Electronic Arts stało się dzięki Need for Speed prawdziwym gigantem na rynku. W 1997 roku wydano jego drugą część "Need for Speed II", w której można było jeździć nawet takimi słynnymi pojazdami jak Lamborghini Countach. Trip Hawkins, założyciel EA, odszedł tymczasem z firmy. Postanowiono po raz kolejny zmienić jej strukturę i rozpocząć zdobywanie nowych rynków, a także dotrzeć do osób, które wcześniej nie grały w gry komputerowe.

Electronic Arts nigdy nie miało problemów ze sprzedawaniem gier projektowanych raczej dla młodych mężczyzn. Nowe szefostwo postanowiło jednak, że EA zyska popularność także wśród kobiet. Postanowiono więc kupić w tym celu firmę Maxis – twórcę słynnego "SimCity". Gra została zaprojektowana jeszcze w latach 80. przez jednego z najlepszych twórców w historii – Willa Wrighta.

"SimCity" to nieco inny symulator. Gracz wciela się tu w burmistrza miasta, a jego zadaniem jest zapewnienie dobrych warunków do życia ludności rosnącej osady oraz rozwijanie jej. Will Wright zdecydował się trafić pod skrzydła EA, by zrealizować swój kolejny, jeszcze bardziej ambitny projekt. Tym razem miał to być symulator życia.

Pierwsza część "The Sims" ukazała się w 2000 roku i od tamtej pory jest zaledwie pierwszą z czterech w serii. Otrzymała także siedem dodatków, które miały jeszcze bardziej wzbogacić rozgrywkę. Stała się najchętniej kupowaną grą początku XXI wieku, a także jedną z najlepiej sprzedających się w historii. Electronic Arts udało się przyciągnąć do gier komputerowych także kobiety.

Electronic Arts – pozostałe gry

Electronic Arts odpowiada także za wiele innych tytułów, które pamiętamy do dziś. To między innymi "Medal of Honor" – wojenny FPS (strzelanka) zaprojektowany w ramach współpracy ze studiem filmowym Dreamworks. Za fabułę pierwszej części tej serii odpowiadał nawet sam Steven Spielberg, a gra okazała się ogromnym sukcesem dla EA. Firma później zdecydowała się na wydawanie innych tego typu tytułów.

W połowie pierwszej dekady XXI wieku zakupiono niewielkie szwedzkie studio o nazwie Digital Illusions CE, czyli w skrócie DICE. Firma odpowiadała między innymi za grę "Battlefield 1942". Była to kolejna niezwykle popularna wojenna strzelanka. Jednym z pierwszych życzeń EA po zakupie DICE było więcej jej sequeli. Po pewnym czasie przerodziła się w wydawaną do dziś serię o tej samej nazwie – "Battlefield". Z samej tematyki wojennej po pewnym czasie jednak zrezygnowano.

EA kilkukrotnie podchodziło do gatunku gier zwanych fabularnymi (czyli RPG). Założyciel firmy był ich ogromnym fanem, lecz późniejsze szefostwo raczej mało interesowały ze względu na gorszą sprzedaż na rynku. Próbowano nieskutecznie wejść na rynek kilka razy (np. z grą "Władca Pierścieni”), jednak aż do 2009 roku trzeba było czekać na tego typu grę od Electronic Arts, która odniosłaby sukces.

Gigant gier komputerowych wykupił więc studio BioWare. Odpowiedzialne było za wiele spośród najlepszych tytułów tego typu, takich jak "Baldur’s Gate", czy "Star Wars: Knights of the Old Republic". Dzięki nowemu zakupowi EA wydało więc "Dragon Age" – zupełnie nową mroczną grę fantasy. Od tamtej pory odpowiadało także za inne tytuły od BioWare, takie jak na przykład 2. i 3. część serii "Mass Effect", której akcja obsadzona jest w kosmosie.

Electronic Arts – Origin

Firma Electronic Arts posiada własną platformę, za pośrednictwem której sprzedaje gry. Powstała w 2011 roku. Nazwano ją na cześć wcześniej wspomnianego, wykupionego przez EA studia – Origin. To tam kupimy nowe części "Battlefielda", "The Sims" i "Need for Speed", a także gry tworzone przez EA Sports takie jak popularna w naszym kraju FIFA.

Za pośrednictwem platformy EA dostępna jest także usługa Origin Access. Chodzi tu o abonament (15 lub 60 zł miesięcznie), w ramach którego otrzymujemy darmowy dostęp do prawie 200 gier wydanych przez EA. Będziemy mogli w nie grać przez cały czas trwania abonamentu. Dzięki tej droższej opcji, w niektóre spośród gier EA zagramy nawet przed ich oficjalnymi premierami.

Za pośrednictwem Origin mamy też dostęp do funkcji online w grach od Electronic Arts. Będziemy musieli więc założyć tam konto nawet, gdy kupimy konkretną grę w wersji pudełkowej. Coraz większa ilość tytułów od tego producenta wymaga połączenia z internetem nawet w trybie singleplayer (jednego gracza).

Electronic Arts – kontrowersje

Jako druga obecnie pod względem wielkości firma produkująca gry komputerowe na świecie, Electronic Arts nie jest pozbawione także kilku kontrowersji. W ciągu jej istnienia szczególnie zwrócono uwagę na to, w jaki sposób wykupuje mniejszych deweloperów. Przez pewien czas EA posiadało nawet przydomek "Imperium Zła". Bez powodzenia próbowało kupić nawet swego czasu Ubisoft, a wiele firm, nad którymi przejęto kontrolę zwyczajnie zamknięto zwalniając ich pracowników.

W ostatnich latach gry od Electronic Arts cieszyły się mniejszą popularnością ze względu na coraz mniejszą liczbę innowacji. Jak tłumaczą krytycy, jakość tytułów tej marki zwyczajnie spada. Wydany w 2019 roku "Anthem" to na przykład średnia ocena 60/100 na popularnym portalu Metacritic.

Wiele nowych gier EA wypełniona jest mikropłatnościami, jak na przykład krytykowany "Star Wars: Battlefront II". Najczęściej spotkać je można w grach z serii FIFA - stracić można w nich nawet kilka tysięcy złotych.

Electronic Arts – przyszłość, nadchodzące premiery

Electronic Arts inspirowane nieco sukcesem gry "Fortnite" postanowiło wypuścić na rynek własną grę typu battle royale. To powrót do formy dla tej firmy. Chodzi tu o "Apex Legends" wydaną na początku 2019 roku. Można w nią grać za darmo i jest dostępna zarówno na komputery PC, jak i konsole PlayStation 4, a także Xbox One. EA sporo wydało na promocję tego tytułu, a niedługo po premierze gra stała się wielkim hitem.

EA ma w planach także kolejne premiery gier. To między innymi "Star Wars Jedi: Fallen Order", czyli gra przygodowa akcji oparta na licencji Gwiezdnych Wojen. W przeciwieństwie do gier "Star Wars: Battlefront" ma nie posiadać mikropłatności i ma być przeznaczona głównie dla graczy zainteresowanych trybem singleplayer. Jej akcja ma rozgrywać się pomiędzy 3. a 4. odcinkiem legendarnej serii filmów. Kolejna to tymczasem "Sea of Solitude" - gra przygodowa autorstwa niewielkiego studia o nazwie Jo-Mei Games.

dhwtpwx
dhwtpwx
dhwtpwx
dhwtpwx
Więcej tematów
dhwtpwx

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj