ycipk-2quibv
ycipk-2quibv

BioWare - Najnowsze informacje

BioWare - logo firmy wikimedia Commons
Podziel się

BioWare to kanadyjska firma informatyczna, będąca studiem deweloperskim, specjalizująca się w grach komputerowych, zwłaszcza z gatunku gier fabularnych. BioWare rozwija wysokiej jakości konsole, gry komputerowe i gry fabularne, skupiające się na bogatych opowieściach, niezapomnianych postaciach i rozległych światach, które można odkryć.

ycipk-2quibv

BioWare – historia

BioWare zostało założone przez doktorów medycyny Grega Zeschuka, Raya Muzykę oraz Augustine’a Yipa. Ray i Greg pracowali nad programami edukacji medycznej dla Wydziału Medycyny Uniwersytetu Alberta w 1994 roku podczas stażu specjalistycznego w zakresie medycyny rodzinnej. Wkrótce potem dołączył do nich Augustine. Pierwszy projekt tego wybitnego trio, symulator Acid-Base, został ukończony, jeszcze podczas odbywanego angażu. Drugi i ostatni projekt medyczny, symulator Gastroenterology Patient, sfinalizowano w 1995 roku.

Podczas praktyki medycznej trzej naukowcy zgromadzili pokaźną sumę, która pozwoliła im otworzyć własne studio deweloperskie o kapitale początkowym 100 tysięcy dolarów. Pierwotnie wchodziło ono w skład grupy VG Holding Group, do której przynależy także Pandemic Studios, później natomiast stanowiło część Electronic Arts.

Firma ma swoją siedzibę w Edmonton w Kanadzie. Oprócz tego posiada jeszcze dwa oddziały w Montrealu i w Austin. Na czele tych jednostek stoją Yanick Roy, Aaryn Flynn oraz Jeff Hickman. Oprócz produkcji Shattered Steel oraz MDK 2, większość gier BioWare to gry RPG dzielące się na cztery główne marki: Mass Effect, Star Wars: The Old Republic, Baldur’s Gate i Dragon Age.

Pierwsza gra BioWare - Shattered Steel – początkowo funkcjonowała jako demo, rozsyłana była do znanych wydawców z nadzieją na ujrzenie światła dziennego. Z pomocą koncernu Interplay Entertainment w 1996 roku debiutancka gra BioWare ukazała się na rynku i osiągnęła całkiem niezłe wyniki sprzedaży. Mimo to nie zyskała popularności i wycofano się z pomysłu jej kontynuacji.

ycipk-2quibv

Jako największy sukces BioWare należy wymienić klasyczną grę cRPG, powstałą w wyniku zainteresowań grami fabularnymi. Produkcja tej gry nawiązywała do licencji systemu Dungeons & Dragons, nabytej od SSI. System ten cieszył się niesłabnącą popularnością. Twórcy, którzy jednocześnie wykonywali praktykę lekarską, pracowali nad produkcją trzy lata.

Powstała gra Baldur’s Gate osiągnęła nakład dwóch milionów egzemplarzy i dorównała tym samym znakomitej produkcji Diablo wydanego przez Blizzard Entertainment. Na potrzeby gry stworzono silnik Infinity, który wykorzystywany był w kolejnych znanych grach innych deweloperów. Bazowały na nim, między innymi, seria Icewind Dale i Planescape Torment. W tym samym czasie jeden z założycieli – Augustine Yip – zdecydował się rozwijać karierę medyczną i opuścił BioWare.

Kolejne lata to praca nad kontynuacją cyklu Baldur’s Gate oraz nową marką Neverwinter Nights. W tym samym czasie pojawiła się także gra akcji MDK 2, kontynuująca dzieło firmy Shiny Entertainment oraz będąca pierwszą grą BioWare przeznaczoną na konsole. W 2003 roku zaprezentowano osadzoną w świecie Gwiezdnych Wojen grę akcji Star Wars: Knight of the Old Republic. W 2005 roku pojawiła się z kolei nowa marka BioWare – Jade Empire. Zarówno pierwsza, jak i druga osiągnęły spory sukces, jednak nie tak spektakularny, jak Baldur’s Gate.

2007 rok to kolejna zmiana w strukturach władzy BioWare. Mianowicie grupa VG Holding Group została wykupiona przez Electronic Arts. Pod jego wodzą studio BioWare stworzyło RPG akcji - Mass Effect – osadzone w świecie science fiction. Okazało się ono kolejnym sukcesem BioWare i zapoczątkowało serię losów komandora Sheparda. W 2008 roku studio BioWare zostało połączone z firmą Mythic Entertainment. W tym samym czasie rozpoczęto też pracę nad grą Star Wars: The Old Republic, która została ostatecznie wydana w 2011 roku. Lada moment miało powstać kolejne studio w Quebecu, mające wspierać dwa pozostałe.
Kolejnym wybitnym osiągnięciem była gra Dragon Age: Początek z gatunku RPG, wydana w 2009 roku. Została ona bardzo dobrze przyjęta przez graczy, dlatego zdecydowano się na jej dalsze kontynuacje.

W 2009 roku koncern Electronic Arts podjął decyzję o otwarciu BioWare Group, w której istotne funkcje przypadły Rayowi Muzyka oraz Gregowi Zeschukowi. Grupa ta składała się z kilku oddziałów zlokalizowanych na całym świecie. Znajdowały się wśród nich BioWare Mythic (dawniej Mythic Entertainment), BioWare Ireland, Waystone Games, BioWare Victory (dawniej Victory Games) czy BioWare San Francisco.

ycipk-2quibv

Obecnie one nie istnieją bądź nie wchodzą już w skład grupy. Studio przechodziło także szereg zmian personalnych, które odbiły się niestety na produkcji takich gier, jak Mass Effect: Andromeda, Command & Conquer czy Shadow Realms.

Przełomowym momentem dla BioWare okazało się odejście Muzyki i Zeschuka na emeryturę. Studio odświeżyło skład i pracowało nad dokończeniem serii Mass Effect oraz nowym projektem osadzonym w realiach Gwiezdnych Wojen.

BioWare – pozostała działalność

Za swój cel BioWare postawiło produkcję przede wszystkim gier fabularnych oraz spotkania i współpraca z graczami. Ale działalność BioWare to nie tylko gry wysokobudżetowe, lecz także mniejsze gry mobilne takie, jak Mass Effect Galaxy, Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood czy Mass Effect Infiltrator.

Jednym z największych osiągnięć BioWare w zakresie technologii było stworzenie autorskich silników graficznych, rozwijanych w latach 1998-2011. Przyczyniły się one do rozwoju gatunku gier fabularnych. Z wynalazku BioWare korzystały firmy odpowiadające za produkcję takich gier jak: Wiedźmin, Baldur’s Gate I oraz II, Icewind Dale I oraz II, Planescape Torment – oparte na technologii silnika Infinity Engine; Neverwinter Nights bazujące na silniku Aurora Engine; Star Wars: Knights of the Old Republic, Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords, Jade Empire – wykorzystujące silnik Odyssey Engine oraz Dragon Age: Początek wraz z drugą odsłoną Dragon Age II – oparte na technologii silnika Eclipse Engine.

ycipk-2quibv

Późniejsze produkcje BioWare wykorzystywały głównie silniki innych deweloperów (Frostbite 3 lub Unreal Engine 3).

1995

Kanada

Edmonton, Alberta

http://www.bioware.com/en/

ycipk-2quibv
ycipk-2quibv