ycipk-1bqvyy
ycipk-1bqvyy

Gry fabularne (RPG) - Najnowsze informacje

Gry fabularne (RPG) - kadr z gry Mass effect: Andromeda flickr.com
Podziel się

Gry fabularne (RPG) to gry, w których gracz steruje bohaterem funkcjonującym w fikcyjnym świecie. Gracz może też stworzyć własną postać nadając jej cechy charakterystyczne. Rozgrywka umożliwia także awansowanie na kolejne poziomy i zdobywanie nowych umiejętności oraz może odbywać się w konwencji fantasy, steampunk czy science fiction.

ycipk-1bqvyy

Gry fabularne (RPG) – ogólne informacje

Początki gier fabularnych (RPG) sięgają lat 70. Pierwsze gry fabularne (RPG) czerpały inspiracje głównie z tradycyjnych gier fabularnych takich, jak Dungeons & Dragons. Charakteryzują się podobną mechaniką i terminologią. Można wyróżnić kilka podgatunków gier fabularnych (RPG):

  • hack and slash - dominującej roli nie stanowi tu walka z przeciwnikami, ale nabywanie doświadczenia i wzbogacanie statystyk postaci;
  • MMORPG – w wirtualnym świecie może grać duża liczba graczy;
  • fabularna gra akcji – gra fabularna, w którą został wpleciony system walk;
  • MUD – gry rozgrywane przez internet przy użyciu interfejsu tekstowego umieszczonego na serwerze, do którego może mieć dostęp wielu użytkowników w tym samym czasie;
  • jRPG – czyli japońska gra fabularna, która kładzie nacisk głównie na fabułę gry oraz grafikę w stylu anime;
  • roguelike – charakteryzuje się losowością świata oraz jego prezentacją w postaci znaków ASCII w trybie tekstowym;
  • SUD – gry podobne do MUDów, jednak przeznaczone dla jednej osoby, która prowadzi rozgrywkę w trybie offline.

Zwykle gracz jest członkiem drużyny, która ma wykonać określone zadania. W trakcie rozgrywki walczą z wrogami i rozwiązują łamigłówki. Istotna cechą gatunku jest możliwość kreowania głównej postaci przez gracza, natomiast inne współczynniki wzrastają w miarę upływu czasu. Kluczowy w grach fabularnych (RPG) jest czynnik losowy – komputer losowo generuje wartości. Fabuła, najczęściej liniowa, jest z góry przygotowana, czasami podzielona jest na mniejsze części. Zwykle gracz musi wykonać określone zadania, aby ukończyć dany rozdział.

Gracz decyduje, jak chce zwiększyć efektywność bohatera wykorzystując rozwój umiejętności, ekwipunku czy innych zdolności. Ulepszenia te są zdobywane w zamian za wykonywanie obowiązków. Istnieje wiele gier RPG, w których gracze mogą tworzyć własne postacie, zamiast kierować już istniejącym bohaterem. Wybierają jego rasę oraz klasę. Niektóry gry umożliwiają także wybór przeszłości bohatera sprzed wydarzeń zawartych w fabule. Zdobywane przez gracza punkty umiejętności odblokowują nowe zdolności lub poprawiają już znane.

ycipk-1bqvyy

Stosowane są trzy systemy wynagradzania bohatera za wykonane zadania: system doświadczenia (zdobywanie punktów za pokonanie wrogów i wykonywanie zadań), system treningu (rozwijanie umiejętności poprzez używanie ich w praktyce) oraz system punktów umiejętności (postać otrzymuje punkty umiejętności za wykonanie poleceń).

Gry fabularne (RPG) – fabuła, eksploracja

Gry fabularne (RPG) stawiają przed graczem zwłaszcza jeden cel – uratowanie świata. Dzięki temu, ze akcja gier fabularnych (RPG) toczy się w świecie science fiction lub fantasy, gracz może sprawdzić się w zadaniach, których nie mógłby wykonywać w realnym życiu. Sporadycznie gry fabularne (RPG) przedstawiają teraźniejszość lub niedaleką przyszłość.

Gry fabularne (RPG) zapewniają zwłaszcza swobodę poruszania się, opierają się bowiem na otwartym świecie i zapewniają graczowi bezgraniczne podróżowanie z zaledwie niewielkimi ograniczeniami. Jak widać eksploracja jest kluczowym elementem gier fabularnych (RPG). Gracze często muszą zmierzyć się z dużymi odległościami lub miejscami przypominającymi labirynt.

Wiele gier RPG posiada system map. Bohaterowie poruszają się po jednej lub wielu z nich. Kiedy postać wkracza do miasta , widok mapy zmienia się na widok gracza. Niektóre gry fabularne (RPG) posiadają mapy wymagające wyświetlenia na oddzielnym ekranie, natomiast inne wykorzystują automapę widoczną podczas gry. Pokazuje ona aktualne położenie bohatera i cele podróży.

ycipk-1bqvyy

Kolejnym istotnym elementem gier fabularnych (RPG) jest odkrywanie świata. Dokonując eksploracji gracz może rozmawiać z niezależnymi postaciami, chwytać przedmioty czy unikać zasadzek. Najczęściej gry fabularne (RPG) stawiają przed graczem długie i skomplikowane zadania. Często charakteryzują się nieliniową fabułą i wieloma rozwiązaniami jednego zadania.

Gracz może korzystać z różnych metod, aby rozwikłać zagadkę – użycie przemocy, dyplomacji, łapówkarstwa czy podstępu. Zwykle zadania w grze fabularnej (RPG) są opcjonalne, co oznacza, że gracz może ustalić sobie cele i intencje wybranej postaci. Należy jednak mieć na uwadze, że wybory gracze mogą mieć skutki w kolejnych etapach gry.

Gry fabularne (RPG) – walka

Walka stanowi istotny element gier fabularnych (RPG). Gracz może zmieniać pozycję bohatera podczas potyczki, może zaatakować przeciwnika lub skorzystać ze specjalnych umiejętności. Udział w walkach to jedno z głównych wyzwań stawianych przed graczem. Najczęściej rozgrywka gracza polega na unikaniu, przygotowywaniu się do walki i samej walce. Zazwyczaj odbywa się ona w trybie czasu rzeczywistego lub w trybie turowym:

  • tryb czasu rzeczywistego – postacie mogą swobodnie działać w każdym momencie, ponieważ nie ma tutaj podziału na tury. Często akcja rozgrywa się w szybkim tempie i nie zawsze jest łatwa do opanowania. Odmianą tego trybu jest tryb czasu rzeczywistego z pauzą (RTwP) – pozwala graczowi na zatrzymanie gry i wydanie rozkazów wszystkim sterowanym postaciom, po wznowieniu gry postacie realizują wydane polecenia;
  • tryb turowy – charakteryzuje się tym, że tylko jedna postać w danej chwili może się poruszać, pozostałe postacie są nieruchome. Kolejność, w jakiej bohaterowie się poruszają zależy od posiadanych przez nich atrybutów (szybkość i zwinność).
ycipk-1bqvyy

Gry fabularne (RPG) można także podzielić ze względu na strukturę systemu bitew. Niektóre gry umieszczały potwory i drużynę gracza w rzędach, dlatego potyczki mogły odbywać się tylko w pierwszym rzędzie. Inne gry z kolei, stosowały kopię systemu walk, który wykorzystywany był w papierowych grach fabularnych (RPG). Gracze mogli dowolnie poruszać się po obszarze i atakować przeciwników, którzy znajdowali się najbliżej.

Gry fabularne (RPG) – interfejs

Zazwyczaj w grach fabularnych gracz ma do czynienia z perspektywą pierwszej lub trzeciej osoby. W opcji, kiedy gracz steruje drużyną najczęściej odwzorowana jest przestrzeń trójwymiarowa, tak, by gracz mógł widzieć wszystkich członków zespołu i pobliskie otoczenie.

gry akcji, przygodowe gry akcji

ycipk-1bqvyy
ycipk-1bqvyy