Czym różni się Xbox One od Xbox 360? Wyjaśniamy kluczowe różnice
Xbox 360 to druga generacja konsol od firmy Microsoft, która szturmem zawładnęła sercami graczy i stanowiła poważną konkurencję dla japońskiego PS3. Jej następcą został Xbox One. Co nowego wprowadził, a co zachował od poprzednika?
Debiutujący w grudniu 2005 roku Xbox 360 od Microsoftu wyszedł na rok przed swoim konkurentem i jako pierwsza konsola na rynku przedstawiła gry w jakości High Definition (HD). Konsola Xbox One, jego następczyni, miała swoją premierę 8 lat później, dokładnie 22 listopada 2013 roku.
Główną cechą nowej konsoli miała być jej uniwersalność, czym miała wyróżnić się od poprzedniczki i konkurencji. Miało być to jedno urządzenie do zarządzania całym domowym systemem multimedialnym, stąd, chociażby dołączana początkowo do konsoli kamera Kinect czy obecność wejścia HDMI na podłączenie dekodera telewizyjnego.
Częściowo się to udało, ale to nie jedyne różnice pomiędzy Xboxem 360 a Xboxem One. Czym jeszcze różnią się konsole?
Czym różni się Xbox One od Xbox 360 pod kątem technicznym
Podzespoły
Wydane w 2005 i 2013 roku konsole posiadały technologie z najwyższej półki, które miały przyczynić się do zapewnienia im długiego wsparcia dla gier po premierze.
Xbox 360 został wyposażony w trzyrdzeniowy procesor PowerPC, kartę graficzną Radeon wspierającą standard DirectX 9 i zatrważającą ilość pamięci RAM - 512 MB.
W Xboxie One zmieniono przede wszystkim typ procesora - na standard x86 w ośmiordzeniowym procesorze od AMD. Sprzęt został wyposażony w kartę graficzną Radeon wspierająca technologię DirectX 11 i 12, a także 8 GB pamięci - aż szesnastokrotny wzrost w porównaniu do poprzedniczki.
Napędy
W przeciwieństwie do konkurującego PS3 posiadającego napęd Blu-Ray pozwalający na oglądanie filmów w wysokiej rozdzielczości Xbox 360 wyposażony był jedynie w napęd DVD - ograniczało to później również wielkość gier wydawanych na nośnikach fizycznych.
Początkowa wersja Xboksa One wyposażona była w napęd Blu-Ray, co pozwalało naprawić błąd jej poprzedniczki, by w końcu umożliwić jej użytkownikom oglądanie filmów w wysokiej rozdzielczości z zewnętrznych nośników.
Usprawnione wersje konsoli - Xbox One S i Xbox One X wyposażone zostały dodatkowo w napęd Ultra-HD Blu-Ray, jak i wsparcie dla rozdzielczości 4K i formatu HDR, co dodatkowo zwiększyło jej wartość fanom kina domowego.
W przeciwieństwie do poprzedniczki Xbox One pozwala na uruchamianie gier jedynie zainstalowanych na dysku konsoli, co pozwala jej szybciej i sprawniej doczytywać wykorzystywane w grach tekstury o dużej rozdzielczości czy ładować rozległe lokacje.
Zobacz też: 10 najlepszych gier na Xboxa One
Wsteczna kompatybilność
Microsoft nie zapomniał w przypadku Xboxa 360 o wsparciu dla gier z poprzedniej generacji. W związku z udostępnioną kompatybilnością gracze mogli spokojnie uruchomić na nowym sprzęcie swoje starsze tytułu (jeśli takie posiadali), co mogło ułatwić proces zakupowy osobom niezdecydowanym na "przesiadkę" na nowszą wersję konsoli.
Jeśli chodzi o gry i wsparcie dla poprzedniej generacji - w przypadki Xboxa One Microsoft trzyma się twardo swoich postanowień i udostępnił graczom wsteczną kompatybilność z grami z pierwszej generacji konsoli Xbox, jak i Xboxa 360.
Kompatybilność ta posiada jednak swoje ograniczenia - by gra z poprzedniej generacji mogła zostać uruchomiona na Xboksie One, musiała najpierw zostać odpowiednio przygotowana do działania - listę wspieranych tytułów Microsoft udostępnił na oficjalnej stronie internetowej.
Usługi sieciowe w Xbox One i Xbox 360
"Trzystasześćdziesiątka" to także duża popularyzacja usługi Xbox Live, dzięki której użytkownicy mogli łączyć się po sieci, by móc wspólnie grać w gry wieloosobowe. W tym celu trzeba było wykupić dostęp do usługi Xbox Live Gold, co w czasach premiery konsoli budziło sporo kontrowersji - zwłaszcza wśród użytkowników PS3, na której granie online było oferowane za darmo.
Wraz z konsolą Xbox One Microsoft wprowadził nową usługę - "Xbox Game Pass". W ramach subskrypcji gracze otrzymują dostęp do bilbioteki ponad 100 tytułów, co bardziej przypomina usługę oferowaną przez serwisy VOD. Nic dziwnego, że przez wielu Game Pass nazywany jest "Netfliksem z grami".
To pierwsza tego typu usługa na rynku, która daleko w tyle pozostawiła konkurencję, a jej popularność sprawiła, że Microsoft postanowił wprowadzić ten model dystrybucji gier również na komputerach PC z systemem Windows 10.
Dwie następujące po sobie generacje konsol to nie tylko zmiany w podzespołach. Nowa generacja zawsze oferuje twórcom gier większe możliwości, dzięki czemu mogą oni (przynajmniej w teorii) lepiej sprostać oczekiwaniom graczy.
Xbox One po raz pierwszy był w stanie "pociągnąć" niesamowicie złożone symulacje działające w tle, generować rozległe mapy i tętniące życiem wirtualne miasta. To również spory skok w jakości usług sieciowych oraz dodatkowych. Czy kolejna generacja sprzętu również przyniesie nam tak duże zmiany? Przekonamy się po premierze nowej konsoli - Xbox Series X, która będzie miała miejsce zimą 2020 roku.