Trwa ładowanie...
d49ioes

Jak stworzyć grę? Poradnik dla każdego, kto chce zacząć

Jak stworzyć grę? Wbrew pozorom wcale nie trzeba znać się na programowaniu. Najważniejszy jest dobry pomysł i wytrwałość w dążeniu do celu. Co zrobić, by nasz projekt wypalił? Oto niezbędne wskazówki.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Jak stworzyć grę? Podpowiadamy, jak zacząć
Jak stworzyć grę? Podpowiadamy, jak zacząć (Pexels)
d49ioes

Mnóstwo amatorskich gier nie zostaje wydanych z powodu niestosowania się do podstawowych reguł, dotyczących tworzenia projektów. Jak stworzyć grę, która osiągnie sukces? Przede wszystkim musimy zacząć od dokładnego i szczegółowego opracowania oraz spisania naszego pomysłu. Jeśli to zrobimy w dalszych krokach tworzenia gry, unikniemy wielu błędów. Pomysł opracowany i co dalej?

Jak można stworzyć grę na PC?

Jeśli mamy już pomysł na grę wystarczy postępować zgodnie z poniższymi wskazówkami:

Scenariusz
Pierwszym krokiem przy tworzeniu gry jest skupienie się na jej fabule oraz scenariuszu. Należy zacząć je od określenia rodzaju gry np. czy będzie trójwymiarowa/dwuwymiarowa. Musimy ustalić główne założenia gry związane ze sposobem wyświetlania lokacji, podstawowe założenia interfejsu użytkownika oraz interakcji ze światem gry.

d49ioes

Podstawowe reguły gry
Kiedy ustalimy już techniczne kwestie odnośnie założeń gry, skupmy się na określeniu reguł rządzących światem gry. Chodzi tu głównie o zdefiniowanie zachowań i psychiki bohaterów, spisanie treści rozmów oraz skrupulatnym dopracowaniu wszystkich szczegółów. Mowa tu m.in. o historii, wątkach pobocznych, celu gry, relacji bohaterów ze światem czy klimacie gry. Ten etap jest niezwykle ważny, ponieważ jeśli się do niego przyłożymy, to połowa sukcesu już za nami.

Dla kogo tworzę grę?
Podczas dopracowywania szczegółów musimy pamiętać, że nie piszemy gry dla siebie, ale dla innych. To właśnie ich nasza gra musi zaciekawić, szokować, zachwycić, prowokować. Na co dzień ludzie grają, ponieważ chcą oderwać się od codzienności i wciągnąć w wirtualny świat, który doda im rozrywki. Możemy to zrobić, np. angażując jak najwięcej zmysłów gracza. Na przykład w przypadku komediowej przygodówki, zadbać o humorystyczne dialogi, motywujące do dalszego zagłębiania się w fabułę.

Tworzenie gry w praktyce
Poza fabułą i scenariuszem, ważną kwestią są także algorytmy. Warto zaplanować algorytmy tj. poruszania się postaci, pojazdów wcześniej, gdyż później podczas tworzenia kodu gry będziemy musieli dokonywać radykalnych zmian, co może spowodować rezygnacje z projektu.

d49ioes

Zobacz też: Cyberpunk 2077: Oto, czego dowiedzieliśmy się z dotychczasowych relacji

Platforma, na jaką tworzę
Następnym krokiem są kwestie techniczne, związane z wyborem platformy sprzętowej, języka programowania oraz API (interfejs programowania aplikacji), w jakim będziemy pisać. Po zdecydowaniu się na konkretną platformę pociągnie to za sobą wybór języka i API. W przypadku platformy sprzętowej należy skupić się na rodzaju systemu operacyjnego. Przeważnie jest to wybór pomiędzy Windows’em a Linux’em. Decydując się na ten drugi mamy dużo większy wybór języka może to być: C, C++, Kylix, Tcl/Tk, Bison, Python i na Perlu oraz PHP. Większość z tych języków obsługuje API OpenGL oraz SDL.

Silnik gry
Kolejnym etapem po zdecydowaniu się na środowisko programowania jest zaprojektowanie lub wybór gotowego silnika gry. Każda gra musi go posiadać, odpowiada on za wyświetlanie grafiki, symulacje fizyki gry, obsługę interfejsu użytkownika, odgrywanie muzyki i dźwięku, zachowanie sztucznej inteligencji, zapisywanie i odczytywanie stanu gry, interakcje z otoczeniem, czyli wszystko, co wiąże się z grą.

Samodzielne projektowanie silnika to żmudna oraz bardzo czasochłonna praca. Wymaga dbałości o każdy niuans, tak by nic nie przeoczyć i nie musieć zaczynać wszystkiego na nowo. Podczas tworzenia silnika, dobrze jest podzielić go na klasy (np. pierwsza klasa odpowiada za interfejs a druga za wczytywanie plansz itd.), dzięki czemu każda z nich będzie odpowiadała za coś innego, a my nie pogubimy się przy pracy. Istotną kwestią na tym etapie jest wybór formatu wyświetlanych przez silnik poziomów. W przypadku postaci w grze może być to format pliku posiadający pola:

  • ID (umowne i wykorzystywane przez skrypt fabuły),
  • nazwa planszy (nazwa lokalizacji),
  • tło (może wykorzystywać lokalizację bitmapy),
  • dźwięk tła (np. pliki z dźwiękiem szumu wiatru),
  • nazwa skryptu oddziałującego na planszę (odwołanie do zewnętrznego skryptu, który może definiować np. Zdarzenie losowe-wybuch bomby, miejsce startowe bohatera, itp.),
  • nazwa skryptu interakcji z użytkownikiem (np. działanie silnika, kiedy użytkownik kliknie w konkretny obszar w grze),
  • nazwa skryptu sprite'ów (musi on być oddzielony, gdyż niektóre sprite’y mogą pojawić się/zniknąć w przypadku interakcji z użytkownikiem).
d49ioes

Jeśli dobrze rozplanujemy powyższy model skryptu, w przyszłości będziemy mogli wykorzystać go przy produkcji innych gier. Projektując silnik, musimy również wziąć pod uwagę formaty graficzne, dźwiękowe, muzyczne lub animacyjne. W ich przypadku warto skorzystać ze standardowych formatów danych.

Tworzenie gry - podsumowanie
Kiedy dokładnie opracujemy projekt gry, możemy skupić się na jej stworzeniu. Do tego będzie nam potrzebny program, w którym ją stworzymy. Oto lista najbardziej polecanych programów na rynku, które dzięki swojemu interfejsowi ułatwią nam ten proces:

  • Kodu Game Lab: idealny do projektowania gier na PC
  • Scratch: prosty w obsłudze program dla początkujących
  • GDevelop: do tworzenia gier 2D
  • GameMaker: Studio: profesjonalny program z rozbudowanym środowiskiem programistycznym
  • GODOT: darmowy program dla wymagających twórców

Po wybraniu programu musimy pamiętać, o kolejności projektowania zaczynając od grafiki, silnika, tworzenia poziomów i światów, a kończąc na dźwięku i muzyce. Podczas tworzenia gry warto jak najczęściej ją zapisywać, tak by nie utracić efektów naszej pracy. Powyższy proces związany z tym, jak stworzyć grę jest bardzo czasochłonny i wymaga od nas cierpliwość. Zanim więc się na niego zdecydujemy, musimy mieć świadomość, że nie zaprojektujemy gry w kilka godzin.

Zobacz więcej poradników dla graczy:

d49ioes

Podziel się opinią

Share
d49ioes
d49ioes
Więcej tematów