Co Sejm chce zrobić dla e-sportu? Niewiele

W czwartek miała ulec zmianie ustawa o sporcie. Zostanie on poszerzony o aktywność intelektualną. Skorzystają na tym szachy, warcaby czy brydż. Ma to być również "symboliczne otwarcie się na środowisko tzw. e-sportu".

sejm
Źródło zdjęć: © PAP | Tomasz Gzell
Barnaba Siegel

W poniedziałek pisaliśmy o pierwszych doniesieniach dotyczących nowelizacji. Dla ludzi z kręgu e-sportu - profesjonalnych graczy, trenerów, promotorów, organizatorów - mogłaby ona okazać się przełomową. Albo przynajmniej być pierwszym ważnym krokiem w drodze do rozwoju tej sceny.

O szczegóły zapytaliśmy rzecznika Ministerstwa Sportu i Turystyki. Niestety nie jest tak dobrze, jak podejrzewaliśmy wcześniej:

- Nowe propozycje nie zmieniają statusu prawnego tzw. e-sportu, są natomiast zmianami technicznymi i symbolicznymi. Mają być wyrazem doceniania poszczególnych sportów umysłowych (na terenie całego kraju działa blisko 600 klubów: warcabowych, brydża sportowego, szachowych etc.) a także symbolicznym otwarciem się na środowisko tzw. e-sportu - odpowiada WP Gry Anna Ulman, rzecznik prasowy MSiT. Jednocześnie dodaje, że "nie jest jednak możliwe zrównanie tzw. e-sportu ze sportem tradycyjnym".

Obraz
© Materiały prasowe | ESL / Helena Kristiansson

Co konkretnie ma się zmienić? Chodzi o zachęcenie profesjonalnych gracz do... uprawiania sportu:

- Głównym zadaniem Ministerstwa Sportu i Turystyki jest krzewienie aktywności fizycznej. Zmiany w ustawie o sporcie zwiększą możliwość podejmowania działań aktywizujących fizycznie środowisko osób zajmujących się tzw. e-sportem i kierowania do tej licznej grupy społecznej projektów podnoszących świadomość istoty prowadzenia aktywnego trybu życia zwłaszcza przez dzieci i młodzież. Zauważając rosnące zainteresowanie tzw. e-sportem, chcemy wyjść temu zjawisku naprzeciw i uzmysłowić młodym ludziom, jak ważne i niezbędne do prawidłowego rozwoju jest jednoczesne podejmowanie aktywności w obrębie sportu tradycyjnego! - kontynnuje rzecznik.

Z odpowiedzi płynie dla mnie wyłącznie jeden wniosek. Ministerstwo nie widzi w środowisku profesjonalnych graczy faktycznych partnerów. Nie widzi też wzorów, które faktycznie naśladują młodzi. Widzi przyklejonych do komputera ludzi, których trzeba wygonić na dwór.

Pomysł Ministerstwa jest też kuriozalny z dwóch innych powodów. Po pierwsze - profesjonalne drużyny, grające na wysokich szczeblach, mają kompleksową opiekę. Po drugie - liczba profesjonalnych e-sportowców w Polsce może wahać się od 100 do 200 osób. To niewiele. Program "aktywizacji" wygląda, jakby był kierowany do zwykłych użytkowników, grających wyłącznie hobbystycznie. To cenna inicjatywa, ale do tego nie potrzeba nowelizacji ustawy.

Obraz
© WP.PL | Bolesław Breczko

Niezbyt optymistycznie patrzy na sprawę Tadeusz Zieliński, ekspert od e-sportu i PR-owiec firmy Flying Wild Hog:

- Cieszę się, że w naszym kraju temat e-sportu zaczyna się opierać o najwyższe instancje. Ale po przeczytaniu wypowiedzi pani Rzecznik mam wrażenie, że to tylko taka zasłona dymna. Na razie państwo skupia się na szachach i warcabach, a e-sport, mam wrażenie, wrzucono tam na doczepkę - żeby było odhaczone, że interesujemy się nowymi trendami i technologiami. Ale ponieważ mam w zwyczaju zakładać dobrą wolę ludzi, to mam nadzieję, że słowa o tym, że to dopiero wstęp na przyszłość, nie są tylko mydleniem oczu - pisze dla WP Gry Zieliński.

Wszystko wskazuje na to, że Ministerstwo Sportu - wbrew zapowiedziom - nie patrzy chętnie na e-sport. Tymczasem co roku polscy zawodnicy odnoszą globalne sukcesy, a ich zmagania śledzą za każdym razem setki tysięcy ludzi. Liczę, że rozsądek weźmie górę, a rząd będzie zainteresowany wspieraniem tej nowej dziedziny. Być może praca do wykonania leży też po stronie e-sportowych organizatorów. Jak pisze nam rzecznik MSiT: "Nie ma organizacji zajmującej się tzw. e-sportem, która spełniałaby merytoryczną przesłankę utworzenia polskiego związku sportowego".

Wybrane dla Ciebie

War Hospital. Zwiastun gry o I wojnie światowej
War Hospital. Zwiastun gry o I wojnie światowej
Barn Finders VR: The Pilot. Aukcje magazynowe w VR
Barn Finders VR: The Pilot. Aukcje magazynowe w VR
World of Warcraft. Rzadki przedmiot sprzedany za prawie 15 tys. zł
World of Warcraft. Rzadki przedmiot sprzedany za prawie 15 tys. zł
Gwiazda Call of Duty Mobile zamordowana przez kolegę. Nie miał wyrzutów
Gwiazda Call of Duty Mobile zamordowana przez kolegę. Nie miał wyrzutów
Elon Musk pisze o "Cyberpunku 2077", akcje CD Projektu idą w górę
Elon Musk pisze o "Cyberpunku 2077", akcje CD Projektu idą w górę
WoW Classic. Niezwykle rzadka broń sprzedana za równowartość 20 tysięcy złotych
WoW Classic. Niezwykle rzadka broń sprzedana za równowartość 20 tysięcy złotych
Czy Cyberpunk 2077 to gra 10/10? Moje wrażenia po 45 godzinach
Czy Cyberpunk 2077 to gra 10/10? Moje wrażenia po 45 godzinach
Recenzje Cyberpunk 2077. Ocena 7/10? Oto czym podpadła gra
Recenzje Cyberpunk 2077. Ocena 7/10? Oto czym podpadła gra
Monster Hunter. 10 sekund rasizmu w filmie może słono kosztować
Monster Hunter. 10 sekund rasizmu w filmie może słono kosztować
Dariusz Gnatowski nie żyje. "Boczek" z Kiepskich podkładał głos w grze przygodowej
Dariusz Gnatowski nie żyje. "Boczek" z Kiepskich podkładał głos w grze przygodowej
Nowe, darmowe gry w Epic Games Store. Genialny horror Amnesia i intrygująca strategia Kingdom
Nowe, darmowe gry w Epic Games Store. Genialny horror Amnesia i intrygująca strategia Kingdom
W Cyberpunk 2077 będziemy jeździli Porsche 911. Kultowy samochód przerobili Polacy
W Cyberpunk 2077 będziemy jeździli Porsche 911. Kultowy samochód przerobili Polacy