Sztuczna inteligencja ogrywa mistrzów w "Starcrafta II"

Ogrywa to mało powiedziane. Rywalizacja człowieka ze sztuczną inteligencją w "Starcraft II: Wings of Liberty" pokazuje olbrzymią przewagę AlphaStar, sztucznej inteligencji stworzonej przez Google.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
AI od Google rozłożyło przeciwników na łopatki
AI od Google rozłożyło przeciwników na łopatki (Materiały prasowe)
WP

Sztuczna inteligencja już od dawna ogrywa człowieka w pokera czy szachy. Nie jesteśmy godnym rywalem, więc SI wzięła się nawet za specjalistyczne programy. Rzecz jasna pokonała innych komputerowych mistrzów w szachy, Go i szogi. Problem - przynajmniej z ludzkiej perspektywy - polega już nie na tym, że SI w pojedynkach z człowiekiem okazuje się lepsza. Jest znacznie gorzej. Nie daje żadnych szans.

AlphaStar - AI od Google - gromi w "Starcraft II: Wings of Liberty"

Przykładem na to jest starcie AlphaStar, sztucznej inteligencji stworzonej przez Google, w grze "Starcraft II". Rywalem, wydawałoby się że godnym, byli profesjonalni, e-sportowi zawodnicy: Grzegorz “MaNa” Komincz i Dario “TLO” Wünsch. Sztuczna inteligencja sprawiła im prawdziwe lanie, wygrywając w sumie 10 z 11 potyczek. Esportowcy zdobyli tylko jeden, honorowy punkt, który był dziełem Polaka.

WP

Wynik sztucznej inteligencji to naprawdę spory wyczyn, bo w odróżnieniu od takich gier jak szachy czy Go, w wirtualnej grze strategicznej trzeba panować nad wieloma elementami. Na dodatek czasu do namysłu jest mniej, trzeba reagować w czasie rzeczywistym.

Zobacz też: Wzdłuż Ściany Wschodniej - wyprawa z północy na południe Polski na pokładzie Škody Kodiaq 4x4

WP

Należy też przyznać, że sztuczna inteligencja miała łatwiej. Od razu widziała całą mapę, podczas gdy gracze musieli nawigować po wirtualnej planszy. A to pochłaniało czas i uwagę.

DeepMind zagrożeniem

- Jeśli nie widzi się bezpośrednio jak pracują naukowcy nad rozwinięciem sztucznej inteligencji, nie ma się pojęcia jak szybko następuje postęp. Ryzyko poważnego niebezpieczeństwa nadejdzie w ciągu 5, maksymalnie 10 lat - twierdził Elon Musk, będący jednym z pierwszych inwestorów DeepMind. Czyli autorów AlphaStar.

SI agresywne

Tak naprawdę nie powinien niepokoić nas fakt, że sztuczna inteligencja wygrywa z człowiekiem. Bardziej ryzykowne jest to, że… podczas rywalizacji staje się agresywna. Udowodnił to eksperyment, w którym wzięła udział sztuczna inteligencja od DeepMind.

WP

Zobacz też: Wzdłuż Ściany Wschodniej - wyprawa z północy na południe Polski na pokładzie Škody Kodiaq 4x4

Polegał na grze w zbieranie wirtualnych jabłek. SI rywalizowały ze sobą o to, który gracz zbierze ich więcej. Mniej rozwinięte sztuczne inteligencje skupiały się wyłącznie na pozyskiwaniu, co prowadziło do remisu. Wystarczyło jednak podkręcić “mądrość” SI, by ta zaczęła korzystać z dodatkowej funkcji - strzelania do przeciwnika. Rywal trafiony nie mógł się przez chwilę ruszać, więc była to szansa dla strzelca, by zebrać więcej jabłek i wygrać pojedynek. Im inteligentniejszy był system, tym częściej stwierdzał, że strzelanie do przeciwnika pomoże mu wygrać rozgrywkę. Niby sprytne i skuteczne, na dodatek zgodne z zasadami, ale i tak budzące niepokój.

WP
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP