Polscy twórcy gier zmieniają nazwę. Przez producenta sosu tabasco!
Swego czasu Apple wzięło na celownik polskie przedsiębiorstwo, ze względu na nazwę strony internetowej, która brzmiała “a.pl” - czyli, według giganta, nawiązywała do technologicznej marki. Teraz mamy podobny przykład w branży gier, a powodem całego zamieszania jest… sos tabasco. I wielka korporacja, która za nim stoi.
Okazało się, że złożyli wniosek o rejestrację znaku towarowego w maju 2012 i z powodzeniem zarejestrowali go w styczniu 2013. My z kolei zarejestrowaliśmy naszą firmę w czerwcu 2012 - wyjaśnia Karol Drzymała.
Ale dlaczego producent sosu wpływa na nazwę polskiego studia tworzącego gry? Dlatego, że ochrona ich znaku towarowego dotyczy też kategorii gier. Czy ktoś naprawdę pomyślałby, że taką produkcję stworzył producent sosu tabasco?
Mam wątpliwości, ale skoro zaklepali, to nic z tym zrobić nie można.
Takich zabawnych - by nie powiedzieć absurdalnych - przykładów jest mnóstwo. W naszym kraju głośno było o delikatesach, które na celownik wzięło Apple. W 2012 roku Apple domagało się odebrania polskiej firmie prawa do używania znaku towarowego “a.pl”, gdyż był on zbyt podobny do znaku firmy Apple.
Niedawno CD Projekt RED zarejestrował w Europie znak towarowy “cyberpunk”. Ruch Polaków wywołał jednak sporo kontrowersji, ponieważ CD Projekt RED nie wymyślił nazwy “cyberpunk”. A dla gier chce ją sobie “zaklepać”. Wprawdzie twórcy podkreślali, że nie będą robić innym studiom problemów, jeśli tylko ich dzieła nie będą nawiązywały do gry “Cyberpunk 2077”, to wcześniejsza nadgorliwość wielkich korporacji rodzi obawy. Jak widać, firmy mogą przyczepić się nawet do twórców gier, które z sosem tabasco wspólną mają tylko nazwę.
Zresztą o podobieństwa czasami trudno doszukać się nawet w branży gier. Twórcy gry “Scrolls” zostali pozwani przez firmę Bethesda. Wydawca uznał, że nazwa nawiązuje do ich produkcji, “The Elder Scrolls”. Według Bethesdy nazwa mogła zmylić graczy, choć rozgrywka była kompletnie inna. Doszło do porozumienia, ale wielu nie spodobał się ruch Bethesdy.
W tym przypadku sporu nie będzie. Tabasco Interactive to teraz Orbital Knight. Polskie studio przyznaje, że i tak chciało zmienić szyld, a poza tym walka z tak dużą korporacją na pewno byłaby męcząca i uciążliwa. Nie ma sensu kopać się z koniem, szczególnie w przypadku tak absurdalnej sprawy.