Polacy wydają coraz więcej na gry. Suma robi wrażenie
Chociaż wciąż znajdą się osoby, dla których to prosta rozrywka i strata czasu, liczby mówią co innego. Polacy coraz częściej oddają się nowemu hobby i wydają na nie więcej pieniędzy. W tym roku pobijemy kolejny rekord.
Newzoo, światowy lider w analizach rynku dla gier wideo, oraz Wargaming, twórcy serii "World of Tanks", opublikowali dane na temat wydatków Polaków na gry. Z ich analizy wynika, że w 2018 roku na tę cyfrową rozrywkę Polacy wydali 2 057 700 000 zł.
Oznacza to, że średnio przeciętny Kowalski wydał na gry w 2018 roku około 220 zł. Czyli to cenowy odpowiednik kupna przynajmniej jednej nowej gry na konsolę. A jak wiemy, nie wszyscy Polacy grają - chociaż statystycznie bawi się tak większość społeczeństwa- więc suma robi wrażenie.
Tym bardziej że jesteśmy ósmym rynkiem w Europie pod tym względem. A drugim w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Wyprzedza nas tylko Rosja, gdzie na gry wydano łącznie 6,3 mld zł!
Zobacz też: Historyczna gra strategiczna od polskiego studia
Być może z czasem zbliżymy się do tego wyniku. Są na to szanse, bo ciągle notujemy wzrosty. Wynik za 2018 jest znacznie lepszy niż w 2017 roku, kiedy licznik wskazał ponad 1,9 mld zł. Analitycy twierdzą, że w 2019 roku wydatki Polaków wzrosną do 2,1 mld zł.
- Ma to związek z systematyczną popularyzacją gier w społeczeństwie oraz nowymi metodami dotarcia do odbiorców. Streamingi, abonamenty na tytuły poszczególnych wydawców, większe zaangażowanie właścicieli platform oraz kluczowych studiów deweloperskich i wydawców w Polsce czy wciąż rosnący eSport – to wszystko sprawia, że wirtualna rozrywka jest coraz powszechniejsza, zrozumiała i dostępna dla statystycznego Polaka - tłumaczy Konrad Rawiński, senior PR manager firmy Wargaming na Polskę i kraje Bałtyckie.
Z danych wynika, że Polacy najwięcej wydają na gry na komórki - 600 mln zł w 2018 roku. Mobilne produkcje to już nie tylko proste "diamenty" czy inne niezbyt wymagające pozycje. Na telefonach zagramy w "Fortnite", niebawem na mniejsze ekrany trafi "Diablo" czy "Call of Duty".
Niemal tyle samo - po około 580 mln zł - Polacy wydają na gry na pecety i konsole. Nieznaczną przewagę mają pecety, ale rynek konsolowy nie odstaje, jak jeszcze kilka lat temu.
- Wzrosty wydatków Polaków w segmencie konsol i gier mobilnych pokazują, że przestajemy być głównie rynkiem gier PC, a otwieramy się na nowe sposoby konsumpcji treści. - zwraca uwagę Rawiński.
Zapewne spora część wydatków to zasługa "World of Tanks". Po pierwsze dlatego, że w popularne "Czołgi" zagramy i na pececie, i na konsoli, i na sprzętach mobilnych. A po drugie - to jedna z najchętniej wybieranych przez Polaków gier.
Do końca marca 2019 w Polsce utworzono ponad 7,1 mln kont dla wszystkich tytułów tej firmy. Jeśli porównamy to z liczbą obywateli (38 400 000 według Głównego Urzędu Statystycznego) okazuje się, że ponad 18 proc. Polaków miało styczność przynajmniej z jedną grą produkowaną lub wydawaną przez Wargaming.