Minecraft od Microsoft, CoD Modern Warfare i Wath Dogs z ray tracingiem. Nowe materiały
Ray tracing to realistyczna metoda na oświetlenie w grach i animacjach komputerowych. Pula obsługujących technologię gier powiększa się, a Nvidia zaprezentowała kolejne materiały przedstawiające ray tracing w wielu nadchodzących produkcjach.
Firma pokazała klipy odnoszące się do ray tracingu w wielu grach, których premiery są przewidziane od najbliższych dni, do nawet przyszłego roku. To co umieściliśmy w tytule wiadomości, nie zamyka listy. Ostatnie godziny to wideo z takich gier jak: Minecraft, Call of Duty: Modern Warfare, Watch Dogs: Legion, SYNCED: Off-Planet, Control i Vampire: The Masquarade.
Realistyczne oświetlenie nawet w klockowym Minecrafcie
Większość pozycji nie dziwi, w końcu nowe gry to nowe technologie (a przynajmniej w rozgrywce, ray tracing jest od dawna stosowany przy animacjach kinowych i efektach specjalnych, ale do niedawna nie gościł w grach). Ciekawym rodzynkiem jest Minecraft. Ani to nowa produkcja, ani stawiająca na realistyczną grafikę. Microsoft (a właściwie wykupiony przez niego Mojang) przyzwyczaił nas do prostych bloków i niskich wymagań sprzętowych.
Czy jednak nagle Minecraft będzie wierną realnemu światu pod względem oprawy grą? Nic takiego. To tylko zmiana oświetlenia, kształty i tekstury mają pozostać po staremu. Będzie ładniej, ale bez zatracenia ducha pierwowzoru. Istnieje już sporo modów wyciągających z Minecrafta niemalże fotorealistyczną grafikę. Tutaj nie posunięto się aż tak daleko i to w pełni oficjalne rozwiązanie.
Ray tracing w wydaniu Nvidia RTX
Dla mniej obeznanych z tematem przytoczmy jeszcze kilka słów o samym ray tracingu. To technika obliczania drogi, jaką pokonują poszczególne promienie światła od jego źródła, poprzez wszystkie odbicia i załamania oraz interakcje z napotkanymi powierzchniami (przynajmniej w realnym świecie, z technicznego punktu widzenia komputerowa symulacja wygląda nieco inaczej).
Dzięki temu nie poprzestajemy na lepszych czy gorszych uproszczeniach, ale otrzymujemy całkiem wierne zachowanie się światła, które wypełnia scenę. Odbicia są bardziej szczegółowe, cienie przypominają te z prawdziwego świata, rozproszenie światła wygląda jeszcze lepiej. Całość jest mniej sterylna i autentyczniejsza. Chociaż fakt, twórcy gier nie raz przesadzają z odbiciami.
W teorii różne technologie śledzenia promieni są dostępne niezależnie od karty graficznej, ale skupiamy się na popularnym autorskim rozwiązaniu firmy Nvidia. Do jego obsługi potrzebne są najnowsze karty graficzne z rodziny RTX (czyli 2060, 2060 SUPER, 2070, 2070 SUPER, 2080, 2080 SUPER lub 2080 Ti). Teoretycznie seria GTX 10xx i GTX 16xx też pozwala na zabawę z ray tracingiem, ale z racji braku dedykowanych jednostek obliczeniowych, wydajność jest drastycznie obniżona.