Trwa ładowanie...

Gamescom 2019. "Mount & Blade II" – lekki chaos na polu bitwy

Uwaga, jest problem. A nawet nie jeden. Pierwszy to przedłużająca się w nieskończoność produkcja sequelu do tureckiego hitu. Drugi to obecny stan "Mount & Blade II". Pod względem opcji jest świetnie. Ale grafika chrupie, a bitwa lekko zawodzi.

Gamescom 2019. "Mount & Blade II" – lekki chaos na polu bitwyŹródło: Materiały prasowe
dop3tcx
dop3tcx

Nie wiem, który to już rok, gdy "Mount & Blade II: Bannerlords" nie wychodzi. Pamiętam dobrze, jakim przełomem była pierwsza część z 2008 roku. Gra brzydka jak na swoje czasy, ale była pierwszym w historii symulatorem rycerskiego życia i walki. Takim kompletnym.

Dwójka dalej niesie ten sam baner, tylko chce wszystko poprawić. Od mnogości opcji dostałem lekkiego bólu głowy, choć bardziej bolało mnie serce, gdy patrzyłem na pole bitwy.

Mount & Blade II. Mocne chrupnięcie

Przejdźmy do rzeczy. Bitwa. Udałem się na masywne oblężenie, mając za sobą jaką setkę zbrojnych i dwie wieże oblężnicze. W pewnym momencie gra weszła w tryb klatkowania. Dopóki nie oddaliłem się od tłumu, nie dało się grać.

Podobnych momentów miałem kilka. Krótkich, ale na zapas się martwię, czy tę produkcję się uda zoptymalizować. Bo nawet jeśli grafika trąci rokiem 2012, to bitwa na 400 woja to nie przelewki. A takie będą tu nierzadko – dostajemy możliwość wzywania tytułowych "bannerlordów", czyli innych wodzów.

Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Problem numer dwa – "feeling" bitwy. Wjeżdżając na koniu w tłum piechoty i siekając dwuręcznym toporem na lewo i prawo w ogóle nie czuję, że wykonuję tak potężną czynność. Gra nie serwuje mi tego mięsistego efektu, który mówi mi jasno - "trafiłeś". Z kolei mało udany UI nie daje mi szybkie informacji, czy kogoś utłukłem, czy nie. Plus jako jeździec przejeżdżam przez tłum jak po wodzie.

dop3tcx

Na koniec wątpliwość ostatnia. Zdaję sobie sprawę, że 'Mount & Blade" to seria, który wypłynęła na pewnej umowności. Możemy bawić się i w handel, i dyplomację, i pojedynki, i podróże, i walki, i oblężenia. Ale mimo wszystko ta umowność w walce, totalnie nierozbudowany system walki, trochę kłuje po takich grach, jak "Chivalry" czy "Mordhau".

Wiem. Nie można mieć wszystkiego. Ale zaczynam wątpić, czy po kilkunastu latach magia bycia rycerzem będzie tak samo nęcąca, jak w 2008 roku. Czas dla pewnych mechanik nie ma litości.

Mount & Blade II. Jeszcze więcej opcji

Ok, ponarzekałem i kończę. Bo cała reszta tego średniowiecznego systemu wciąż działa, jak trzeba. Mamy duży świat. Mamy lądy poprzecinane rzeczkami, górami, lasami, wioseczkami i kasztelami. Dzięki opcji ściągania sojuszników (wielkość drużyny zależy od nasze reputacji), mogłem od razu uderzyć na zamek.

Zakładanie oblężenia trwa kilka dni, w zależności od liczby machin, które chcemy zbudować. W międzyczasie okoliczni możni mogą nas najechać. Jest ciekawie. Ale przejdźmy do innych aspektów.

Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Miasto. Możemy znów zwiedzać je na nogach. Tym razem jest "większy ruch na osiedlu". Dużo gadających ze sobą mieszkańców, więcej atrakcji. I w końcu mamy podświetlone te kluczowe – od wejścia do tawerny po lokalsów, którzy chcą dać nam generyczne misje.

dop3tcx

Rozbudowany jest system skilli – i bardziej czytelny od topornej jedynki. Czytelniejsze jest menu zarządzania drużyną i przedmiotami. Było jeszcze parę rubryczek, których nie miałem czasu zgłębić, ale zwiastowały, że gra zaoferuje zdecydowanie więcej zabawy, niż rajdy na wioski i prosta dyplomacja.

Do premiery jeszcze trochę czasu – zapewne, bo żaden termin premiery się nie pojawił. Twórcy z pewnością wiedzą, co nie gra, i dają sobie dużo czasu. Oby nie przetrzymali zbyt długo. Robione latami projekty, jak "Duke Nukem Forever", mocno się mszczą.

dop3tcx
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dop3tcx
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj