Trwa ładowanie...

Wiemy, co kobiety robią miedzy jedną a drugą pieluchą. Wchodzą do męskiego świata

- W poczekalni u lekarza albo na placu zabaw. Wszystkie matki siedzą z telefonami i przesuwają te kwadraciki – mówi Magda, matka 2,5-letniego Borysa. To nie odosobniony przypadek. W świecie gier mobilnych panie stanowią coraz większą grupę.

Wiemy, co kobiety robią miedzy jedną a drugą pieluchą. Wchodzą do męskiego świataŹródło: Adobe Stock
dgnvk7y
dgnvk7y

Magda prawdopodobnie nie wie, że mówi o jednej z najpopularniejszych obecnie gier wideo na świecie, czyli "Candy Crush Saga". Ta prosta gra z Facebooka i smartfona jest świetnym pochłanianiem czasu. Dzięki swojej prostocie i dostępności idealnie sprawdza się w sytuacjach oczekiwania na wizytę lekarską, gdy dziecko bawi się na placu zabaw, a nawet podczas karmienia dziecka.

Gdzie te kobiety?

Niedawno opublikowany raport o graczach w Polsce przedstawił zaskakującą statystykę. Aż 49 proc. z nich to kobiety. Ten odsetek wydał mi się na początku nierealny. Regularnie grając w gry sieciowe i bywając na imprezach związanych z elektroniczną rozrywką, osobiście oceniam rozkład płci wśród graczy na 80-20 z korzyścią dla mężczyzn.

Wysnułem z tego następujące wnioski. Albo kobiety-gracze świetnie się ukrywają - co może być zrozumiałe, bo społeczność graczy postrzegana jest jako zdecydowanie męska, a nawet szowinistyczna - albo twórcy wspomnianego raportu wiedzą o czymś, o czym ja nie wiem. Prawidłowa okazał się oczywiście ta druga opcja.

State of the Polish Video Game Industry 2017
Źródło: State of the Polish Video Game Industry 2017

W raporcie oprócz tradycyjnych gier, tzw. "pudełkowych", na komputery albo konsole, wyróżniono także inne. Są to gry na smartfony (np. "Angry Birds"), przeglądarkowe (np. "Farmerama") i dostępne w mediach społecznościowych (np. "Texas HoldEm Poker"). To właśnie tu znajdziemy "zaginione" kobiety-graczki. Gdzie w takim razie kobiety grają najchętniej?

dgnvk7y

Płci żeńskiej próżno szukać wśród graczy konsolowych, stanowią zaledwie 19 proc. ogółu. Więcej pań gra w gry na komputerach stacjonarnych - 38 proc. Najpopularniejsze są smartfony (49 proc.), gry przeglądarkowe (49 proc.) oraz gry w mediach społecznościowych. Tutaj kobiety stanowią 57 proc., a mężczyźni już 43 proc. Natomiast światowe trendy mówią, że przewaga kobiet nad mężczyznami wśród graczy mobilnych sięga nawet 75 proc.!

Gracze i gracze mobilni

Czy w takim razie z raportu wynika, że kobiety grające na telefonach i przez Facebooka są tymi "prawdziwymi graczami"? Według mnie nie. Tak samo jak osoba grająca w nogę albo w siatkę raz w tygodniu nie jest sportowcem. Za terminem "gamer" kryje się bowiem pasjonat, człowiek zasiadający z padem przez telewizorem czy z klawiaturą i myszką za ekranem, preferujący fabularne czy sieciowe tytuły. A gry na komórkach to nic innego jak zabijanie czasu. Mówią o tym nawet sami zainteresowani. Według raportu 74 proc. komórkowych "graczy" robi to z nudów lub dla zabicia czasu.

Ta wiadomość jest dla mnie o tyle smutna, że większa obecność kobiet w tej dziedzinie rozrywki byłaby dla niej pozytywna. Większość gier komputerowych jest tworzona przez mężczyzn i dla mężczyzn. Na produkcje, w których wcielamy się w trochę bezczelnego, pewnego siebie faceta w średnim wieku, który wypowiada się z ironią w głosie i "ratuje świat" nie mogę już patrzeć. Branży gier z pewnością przydałby się "kobiecy dotyk", ich spojrzenie. W branży twórców gier płeć żeńska stanowi zaledwie 15 proc., z czego większość pracuje jako graficzki.

State of Polish Video Game Industry
Źródło: State of Polish Video Game Industry

Jest popyt, jest podaż

Z fali 30-letnich matek, grających na telefonach w przerwie między jedną pieluchą a drugą, cieszą się natomiast twórcy gier mobilnych. Ten segment jest najlepiej zarabiającym na rynku elektronicznej rozrywki. Zyskami przebija zarówno gry konsolowe, jak i gry PC. Dlatego panie są brane pod uwagę już podczas tworzenia gier. Polskie studio Arifex Mundi wręcz specjalizuje się w grach dla kobiet 30+, które po odwiezieniu dzieci do szkoły zabijają czas na telefonie.

dgnvk7y

- Przewaga kobiet 25+ wśród graczy mobilnych stale rośnie - mówi w rozmowie z WP Tech Radek Czekaj z Digital Melody. - Dla niektórych rodzajów gier, jak np. puzzle, to nawet 75 proc. Panie lubią gry, które nie angażują, w które można grać jedną ręką i które w każdej chwili można odłożyć. Dlatego coraz więcej firm podąża modą tworzenia gier dla kobiet, jak np. rozbudowa farmy czy kolorowanie. Nawet my poszliśmy tym tropem i za parę tygodni wydajemy "Guess Face", grę zrobioną specjalnie dla pań.

dgnvk7y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dgnvk7y
Więcej tematów