Upiorny spokój, Nowy Jork lat 30. i zatrzymane w czasie pole bitwy. Jak krainy umarłych przedstawiane są w grach?
"Limbo" - cisza i spokój też potrafią być niepokojące
Otchłań lub limbus to miejsce, do którego trafiają nieochrzczone dzieci. Zbyt młode, aby zasłużyć sobie na piekło, ale obciążone grzechem pierworodnym, który zamyka im bramy raju. Właśnie w otchłani toczy się akcja kultowej gry "Limbo" z 2011 roku, małego studia Playdead.
Wg opisu św. Tomasza z Akwinu dusze, które trafiają do otchłani nie cierpią, nie doświadczają mąk, ale też nie widzą Boga, doświadczają jedynie naturalnych, ludzkich przyjemności. Otchłań z gry Limbo nie ma jednak nic wspólnego z przyjemnościami. Świat jest mroczny i zimny. Las, w którym budzi się gracz jest obcy, nieprzyjemny i wypełniony dźwiękami budzącymi niepokój. Dachy budynków, fabryki i podziemia miast, które odwiedza gracz są martwe i bezwzględne.
Otchłań w grze "Limbo" jest w pewnym sensie sterylna i pozbawiona emocji. To przede wszystkim zasługa czarno-białej oprawy gry. Z grafiką genialnie współgra ścieżka dźwiękowa "wypełniona" ciszą i melancholijnymi, elektronicznymi motywami. Dźwięki wydawane przez chłopca, takie jak tupot nóg, są specjalnie głośniejsze, aby pokazać jego osamotnienie w tym świecie.
W "Limbo" nie czyhają na gracza żądne krwi potwory ani mordercze demony, mimo to śmierć towarzyszy mu na każdym kroku. "Limbo" to klasyczna platformówka z zagadkami logicznymi. I to właśnie zagadki są najczęstszym powodem śmierci głównego bohatera - chłopca, który szuka siostry. Pozbawione emocji pułapki, spadające głazy i doły z kolcami potęgują zimną i bezwzględną atmosferę otchłani w "Limbo".
"Niepewny losu swojej siostry, chłopiec wszedł do Otchłani". Tymi słowami rozpoczyna się gra i tylko tyle tak naprawdę wiemy o tym, co się dzieje. Chłopiec niestrudzenie pokonuje kolejne przeszkody, często ginąc i zaczynając od nowa. Na końcu udaje mu się odnaleźć zaginioną siostrę, lecz gra kończy się bez jasnej odpowiedzi co do losu rodzeństwa.
Twórcy "Limbo" specjalnie zrezygnowali z rozbudowanej narracji, aby dać graczom możliwość własnej interpretacji stworzonej przez nich historii. Wywołało to ogromne dyskusje i spekulacje na temat ukrytego znaczenia "Limbo". Chociaż do dziś powstały dziesiątki teorii na ten temat, to żadna z nich nie została potwierdzona przez twórców.