Trwa ładowanie...
Krzysztof Żołyński
20-02-2017 10:14

Społeczna kampania programuj.gov.pl pomoże twórcom gier znaleźć nowych pracowników i rozwiajć branżę

W miniony piątek pisaliśmy o giełdowym sukcesie firmy CD Projekt, która zarobiła swoje pieniądze dzięki znakomitym grom (Wiedźmin), za której powstaniem poza technologiami stoją oczywiście ludzie, którzy w tym procesie są najważniejsi. Polscy deweloperzy potrafią zarabiać miliony, a nawet miliardy złotych, a więc nic dziwnego, że traktuje się ich coraz poważniej. Decydenci dostrzegli już, że gry to nie tylko zabawa, ale potężne pieniądze i stąd duże zainteresowanie władz Polski.

Społeczna kampania programuj.gov.pl pomoże twórcom gier znaleźć nowych pracowników i rozwiajć branżęŹródło: programuj.gov.pl
dgwn6l3
dgwn6l3

W Polsce działają dziesiątki, czy nawet setki zarówno profesjonalnych, jak i amatorskich studiów deweloperskich, specjalizujących się w produkcji gier mobilnych. Ministerstwo Nauki, Rozwoju i Cyfryzacji, widząc rosnącą pozycję Polski w tej dziedzinie, ruszyło ze specjalną społeczną akcją, która ma zachęcić młodych Polaków do programowania, a przede wszystkim, do tworzenia gier.

Według szacunków holenderskiej agencji badawczej Newzoo, rynek gier w Polsce był w 2016 roku warty 439 milionów dolarów, czyli około 1,75 miliarda złotych. Zarobki w tej branży w naszym kraju, w zależności od doświadczenia pracownika, lokalizacji i wielkości studia, wahają się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Jednak mimo wysokich zarobków brakuje specjalistów. W ubiegłym roku wrocławskie studio T-Bull poinformowało o utworzeniu dziesiątek nowych miejsc pracy. Firma w dalszym ciągu poszukuje designerów, programistów, testerów czy grafików 2D oraz 3D.

Odpowiedzią na współczesne wyzwania rozwojowe muszą być zmiany mające na celu zapewnienie skutecznego transferu wiedzy do gospodarki oraz współpraca nauki z biznesem. Zaawansowana technologicznie branża produkcji gier wideo jest kluczowa z punktu widzenia państwa stawiającego na innowacje i rozwój. Musimy zdecydowanie zwiększyć innowacyjność gospodarki. Skierowanie środków do sektora gier wideo wesprze inteligentną reindustrializację, będącą ważnym punktem Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zapraszam i zachęcam wszystkich do aktywnego udziału w tym przedsięwzięciu.
Jarosław Gowin
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Społeczna kampania programuj.gov.pl została zainicjowana wspólnie przez Ministerstwo Nauki, Rozwoju i Cyfryzacji oraz Warszawską Szkołę Filmową. Jej celem jest uświadomienie młodych ludzi, że programowanie i tworzenie gier jest znacznie ciekawsze niż granie, oraz że w tej branży można liczyć na wysokie zarobki. Pozycja Polski na światowym rynku gier rośnie z roku na rok. Co ważne, nie tylko w dziedzinie tradycyjnych gier komputerowych, ale także tych tworzonych z myślą o urządzeniach mobilnych. Gry nie tylko dostarczają rozrywkę, ale także pomagają w nauce czy rozwijaniu pasji.

Mamy nadzieję, że dzięki społecznym kampaniom takim jak uruchomiona niedawno programuj.gov.pl, młodzi ludzie będą chętniej rozwijali się zawodowo w kierunku programowania – w szczególności ze specjalizacją w grach. Dzięki temu znalezienie pracownika, który nie tylko programuje, ale także pasjonuje się grami – i do tego w naszym przypadku mieszka we Wrocławiu – może stać się jeszcze łatwiejsze. Zapewniamy, że tworzenie gier jest jeszcze przyjemniejsze niż samo granie – mówi Damian Fijałkowski, współzałożyciel studia T-Bull S.A.

dgwn6l3

15 stypendystów pojedzie na Game Developers Conference do San Francisco

Dzięki staraniom Fundacji Indie Games Polska po raz pierwszy w historii 15 stypendystów pojedzie na Game Developers Conference do San Francisco. GDC odbywające się na przełomie lutego i marca to jedno z największych na świecie wydarzeń związanych z branżą gier wideo.
Stypendyści zostali wybrani przez Radę Programową fundacji spośród przeszło 50 zgłoszonych kandydatów. Pojadą więc najbardziej obiecujący młodzi twórcy gier z Polski. Aby móc zrealizować tak duży projekt IGP musiało połączyć siły z partnerami. Największą pomocą był Instytut Polski w Nowym Yorku, który w prace nad tym projektem włączył się ponad rok temu. Partnerami projektu są także Agencja Rozwoju Przemysłu, Urząd Miasta Poznania oraz Game Industry Conference. Stypendia to ani pierwsze, ani ostatnie słowo Indie Games Polska.

IGP powstało zaledwie rok temu, jako oddolna inicjatywa ludzi z branży gier. Ale udział pierwszych w historii polskich stypendystów w GDC to już dziesiąty nasz międzynarodowy projekt, po polskich stoiskach na najważniejszych targach gier jak Gamescom w Kolonii, PAX West w Seattle czy Tokyo Game Show. Na GDC każdy polski gamedeveloper chciałby trafić choć raz w życiu, podczas gdy ich koledzy, ale jednocześnie konkurencja z zachodu, bywają tam regularnie. Wsparcie jest bardzo potrzebne mniejszym podmiotom z sektora gier i już szykujemy kolejne realizacje, w tym program akceleracyjny – powiedział Jakub Marszałkowski, członek Rady Fundacji IGP.

We wtorek w siedzibie Agencji Rozwoju Przemysłu odbyły się warsztaty szkoleniowe dla stypendystów Fundacji IGP. Z wykładów Jakuba Marszałkowskiego, Łukasza Hacury i Sosa Sosowskiego stypendyści mogli się dowiedzieć nie tylko jak poradzić sobie z GDC, ale też jak do maksimum wykorzystać daną im możliwość. Po szkoleniu stypendyści i wykładowcy udali się na galę w Warszawskiej Szkole Filmowej, gdzie publicznie ogłoszone zostały kampania społeczna programuj.gov.pl oraz program stypendialny IGP.

Kampanię programuj.gov.pl wspierają MNiSW, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Cyfryzacji, a także Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Fundacja Indie Games Polska i Warszawska Szkoła Filmowa.

dgwn6l3

Gala zgromadziła wiele osób związanych z branżą gier wideo. Specjalną atrakcją był koncert zespołu Percival, wykonawców muzyki do gry Wiedźmin 3. Wieczór zakończył #TweetupGame z udziałem ministra nauki i szkolnictwa wyższego Jarosława Gowina, minister cyfryzacji Anny Streżyńskiej i wiceminister resortu rozwoju Jadwigi Emilewicz. Uczestnicy mogli przetestować sprzęt do wirtualnej rzeczywistości oraz najnowsze gry produkcji 11bit studios.

Lista stypendystów:
Bożena Chądzyńska, Artifex Mundi, Katowice
Kacper Domański, The Astronauts / KNTG Polygon (Warsaw University of Technology), Warszawa
Bartłomiej Gajewski, Jutsu Games / Warsaw University of Technology (PhD student), Warszawa
Joanna Lelito, One More Level, Kraków
Marcin Makaj, The Moonwalls, Goleniów (Szczecin)
Krzysztof Maziarz Garmory, Crimson Pine, Katowice
Krzysztof Pachulski, KNTG Polygon (Warsaw University of Technology) / MythicOwl, Warszawa
Radosław Paszkowski, Gspot / Poznań University of Technology, Poznań
Mateusz Pilski, Ice Code Games, Warszawa
Justyna Piwowarska, Tap It Games / Academy of Fine Arts in Kraków, Kraków
Artur Reterski, Vile Monarch, Warszawa
Bartłomiej Sieczka, Qubic Games / Insecure Shark, Warszawa
Paulina Szmidt, Rudy Dziobak / Huuuge Games, Bydgoszcz
Marta Wierzbołowska, The House of Fables, Warszawa
Krzysztof Żarczyński, Monster Couch, Poznań

dgwn6l3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dgwn6l3
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj