Trwa ładowanie...

Polskie gry na wielkich targach w Szanghaju

Chiny otwierają swój rynek na polskie gry wideo - a tych wychodzi z każdym rokiem coraz więcej. Polska delegacja udała się na targi ChinaJoy w Szanghaju m.in. dzięki wsparciu Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Kultury.

Polskie gry na wielkich targach w SzanghajuŹródło: Indie Games Polska
d4hlq33
d4hlq33

Od czwartku do niedzieli polscy producenci gier prezentują swoje tytuły na targach ChinaJoy w Szanghaju. W pierwszym dniu targów Fundacja Indie Games Polska podpisała z China Indie Game Alliance porozumienie o współpracy, które między innymi ma pomóc w otwieraniu gigantycznego chińskiego rynku dla eksportu polskich gier. Wiceminister Kultury, Paweł Lewandowski zaprosił chińskich twórców gier do Polski na targi Poznań Game Arena.

Chiński rynek gier, generujący przychody na poziomie 27 mld dolarów rocznie, jest już największy na świecie. Polska mając 400 studiów tworzących gry, jest jednym z wiodących ich producentów w Europie. To dobrze prognozujące połączenie planuje wykorzystać polska delegacja na China Digital Entertainment Expo & Conference, targi i konferencję cyfrowej rozrywki w Szanghaju, częściej nazywane w skrócie ChinaJoy. Jakub Wójcik z Indie Games Polska przedstawia je jako "bardzo duże wydarzenie, największe w Azji, na którym z świeżą ofertą gier na chiński rynek zapoznaje się przeszło 300 000 zwiedzających. W tym roku zaprezentowaliśmy im także nowe gry z Polski". Wizyta składa się z kilku obiecujących elementów jak polskie stoisko na targach ChinaJoy, przyjęcie łączące polską i chińską branżę w Konsulacie RP, jednak chyba najważniejsze jest podpisane między organizacjami branżowymi porozumienie o współpracy.

Fundacja Indie Games Polska i China Indie Game Alliance to bliźniacze organizacje pozarządowe, których zadaniem organizacji jest wsparcie dla rozwoju rynku gier wideo, wsparcie dla twórców gier wideo w ich edukacji oraz realizacji aspiracji rozwoju rynku gier wideo, jako nowego, ważnego medium. Porozumienie podpisano o godzinie 19:30 czasu chińskiego w Konsulacie Generalnym RP w Szanghaju w obecności Wiceministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Pawła Lewandowskiego oraz Konsula Piotra Nowotniaka. Ze strony Polskiej sygnatariuszami byli Jakub Wójcik, Marek Czerniak i Paweł Miechowski z IGP, zaś z strony CIGA Simon Zhu, Weiwei Bao i Tiexin Liang.

Obszar współpracy Marek Czerniak przedstawia tak: "ma opierać się na wymianie wiedzy i doświadczeń, w tym związanych z organizacją wydarzeń i z działaniami edukacyjnymi, podwyższaniu kwalifikacji twórców gier oraz wsparciu rozwoju rynku gier wideo w Polsce i Chinach". Polscy producenci gier liczą jednak przede wszystkim, że namacalnym efektem porozumienia i współpracy, będzie większe otwarcie trudnego i ograniczonego wieloma obwarowaniami chińskiego rynku dla naszego eksportu. Oczywiście zapisane w memorandum wsparcie w tym obszarze ma być wzajemne, Polska może być dla chińskich twórców gier i inwestorów drzwiami do Europy.

Indie Games Polska
Źródło: Indie Games Polska

Po podpisaniu porozumienia sygnatariusze oraz goście przeszli na przyjęcie. W ramach otwarcia i powitania gości Minister Lewandowski zapraszał chińską branżę gier do Poznania, na Poznań Game Arena i Game Industry Conference, targi konsumenckie i konferencję biznesową. Znaczenie tych wydarzeń jako jednych z największych w Europie: Poznań Game Arena to przeszło 70000 zwiedzających, a Game Industry Conference przeszło 3000 uczestników, krótko zaprezentowała Olena Kolikhova z Indie Games Polska. Przypomniała też atrakcyjność naszej branży: "Polska ma już przykłady sukcesu na światową skalę, takie jak Wiedźmin, Dying Light czy This War of Mine. Obecnie branża jawi się jako bardzo atrakcyjna dla inwestorów, także z Chin, którzy mogą wykorzystać tą okoliczność do zdobycia atrakcyjnej pozycji na polskim i europejskim rynku". Prezes China Indie Game Alliance, Simon Zhu, w swoim wystąpieniu potwierdził obecność chińskich firm w Poznaniu, przedstawił podjęte przygotowania i zapraszał kolejne firmy do dołączenia do delegacji udającej się do Polski z rewizytą.

d4hlq33

Na przyjęcie do konsulatu przyszło i wzięło udział w networkingu niemalże 400 osób, w większości przedstawicieli chińskiej branży gier. Polskę dodatkowo promowały inne nasze produkty eksportowe: piwo i kiełbasa, a goście mogli zapoznać się z polskimi grami prezentowanymi na specjalnie wystawionych komputerach. Dodatkowym elementem przyjęcia była wystawa "Digital Dreamers", opowiadająca o ponad 30-letniej historii polskiej branży gier, przygotowana przez Indie Games Polska na zlecenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Do niedzieli 6 sierpnia 8 polskich firm prezentować będzie 16 gier na targach China Joy. W tym składzie są 11bit studios, tym razem w roli wydawcy prezentującego 4 gry, Fat Dog, nowy polski wydawca wystawiający 6 gier, ale też 6 polskich studiów niezależnych. Wszyscy na targi przygotowali specjalnie chińskie wersje gier. Wystawcy z Polski liczą nie tylko na zainteresowanie graczy i mediów, ale przede wszystkim na nawiązanie współpracy z lokalnymi wydawcami i dystrybutorami. Na targach był też obecny CD Project RED, który pozyskał już chińskiego wydawcę dla karcianki Gwent i wystawiał ją na jego stoisku.

Obecność polskiej delegacji w Szanghaju oraz całość wydarzeń było możliwe dzięki wsparciu Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Adama Mickiewicza oraz Instytutu Polskiego i Konsulatu Generalnego w Szanghaju. Sponsorami przyjęcia w konsulacie dodatkowo były firmy Arifex Mundi i Walkabout oraz Krakowski Park Technologiczny.

d4hlq33
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4hlq33
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj