Trwa ładowanie...

Polski gaming na YouTube w 2018 roku? Branża stawia na wiedzę, jakość i doświadczenie

Nagrodę Grand Video Awards 2017 za najlepszy debiut roku przyznano twórcom programu, w którym poruszane były zagadnienia z dziedziny gamingu – Gaming Lab. Gala, która odbyła się 12 października, pokazuje, że marketingowcy i publicyści zauważyli rosnącą siłę gier wideo oraz e-sportu w Polsce. Wyróżnienie dla Gaming Lab to istotna informacja dla początkujących YouTuberów.

Polski gaming na YouTube w 2018 roku? Branża stawia na wiedzę, jakość i doświadczenieŹródło: Galaktus
d1gskuu

Tegoroczna odsłona GVA wyznaczyła nowy trend, w którym dostarczanie widzom wartościowych treści gamingowych na polskim YouTube będzie priorytetem w 2018 roku. Dodatkowo, autorzy o mniejszych do tej pory zasięgach, ale specjalizujący się w konkretnych dziedzinach i oferujący zaangażowaną grupę fanów, mogą zyskać na marketingowym znaczeniu.

Gaming Lab

Ideą Grand Video Awards jest uhonorowanie najbardziej pomysłowych, oryginalnych i nowatorskich autorów oraz promocja najlepszych twórców wideo w polskim Internecie. Podczas tegorocznej edycji GVA, Maciej "Sawik" Sawicki i Łukasz Skalik zostali nagrodzeni za serię Gaming Lab – zakupioną i wyemitowaną na stronie głównej portalu Interia. Głównym założeniem serii liczącej 20 odcinków była edukacja osób, które o gamingu i sportach elektronicznych wiedzą albo niewiele, albo nigdy o nim nie słyszały. Sawik, który pełnił funkcję gospodarza, jednocześnie m.in. odpowiadał za tworzenie scenariuszy, tłumaczył widzom, jak wyglądają turnieje esportowe, na czym polega rozgrywka w sieci oraz jak trenują profesjonalni gracze.

Nowy obraz polskiego gamingu

Kategoria gaming na YouTube i filmy związane z tą tematyką wielu osobom kojarzy się z materiałami o niskiej wartości. Widzowie, którzy nie śledzą na bieżąco branży gier wideo, zarzucają twórcom małą wiedzę i słabe przygotowanie, brak odpowiedniej oprawy wizualnej oraz korzystanie z niewystarczającego zaplecza technicznego. Jest to jednak wizerunek wypracowany wiele lat temu, gdy na YouTube królowały filmy autorów, którzy pokazywali swoim widzom zapiski z rozgrywki uzupełnione komentarzem, czyli tzw. gameplay lub let’s play.

d1gskuu

– 14 z 20 najpopularniejszych kanałów na polskim YouTube (pod względem subskrypcji) dotyczy gier. Tak wielka konkurencja wymusza na twórcach nie tylko jakościową i merytoryczną rywalizację, ale także coraz węższe specjalizacje. Dzięki temu użytkownicy mogą wybierać te treści, które jeszcze precyzyjniej odpowiadają na ich potrzeby. Nagroda GVA tylko to potwierdza i tym samym zachęca twórców, żeby nie bali się eksperymentować ze swoimi formatami – komentuje Szymon Kubiak, Head of Content Creation w MediaCom Warszawa i organizator konferencji Esport Forum.

Obecnie powstaje coraz więcej profesjonalnych materiałów z kategorii gaming. Założono także wiele firm, które wyspecjalizowały się w obsłudze autorów, tworzących filmy o grach i społeczności graczy. Jedną z nich jest warszawska agencja LifeTube, czyli polska sieć wielokanałowa, która funkcjonuje na polskim rynku od 2013 roku.

– Dla osób niezwiązanych z influencer marketing lub e-sportem, gracze gier wideo bywają zupełnie niezrozumiałym środowiskiem. Na temat fanów gier krąży wiele mitów, które nie mają żadnego odzwierciedlenia w rzeczywistości. Przyjęło się, że twórcy z tego segmentu docierają tylko do najmłodszej grupy odbiorców, chociaż jak pokazują statystyki, ich widownia to przede wszystkim osoby w wieku 18-35 lat. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie są to też jedynie mężczyźni, ponad 20% osób zainteresowanych materiałami z gier na YouTube to kobiety – twierdzi Michał Kołodziej, Head of Gaming w LifeTube.

– Wizerunek zarówno gamingu na YouTube, jak i całej branży esportowej, bardzo szybko ulega ociepleniu. Marki coraz chętniej korzystają z potencjału tej kategorii i decydują się na świadomą, długoterminową i zaawansowaną współpracę z twórcami oraz reprezentantami tego segmentu. Odchodzi się od założenia, że to dział zarezerwowany tylko dla producentów gier, czy sprzętu komputerowego. Dzięki gamingowi, dociera się przede wszystkim do konsumentów – dodaje Kołodziej.

d1gskuu

Trend wideo mikroinfluencerów – opinia branży

– Coraz więcej osób zaczyna śledzić nie tylko dużych twórców, ale też małych i średnich, którzy się specjalizują i wypełniają konkretne nisze, bardzo atrakcyjne dla marek. To proces podobny do tego, który zaszedł w tradycyjnych mediach. Marki przestają patrzeć tylko na zasięgi, zwracają również uwagę na zaangażowanie i dopasowanie jakościowe – komentuje Barbara Sołtysińska, założycielka LifeTube i indaHash.

– Większość internetowych twórców skupionych jest na YouTube jako na najpopularniejszej platformie emisji treści wideo na świecie. Tymczasem istnieją inne "wideo-światy". Pełne prawa do formatu "Gaming Lab" zostały zakupione przez Interię, a następnie w całości wyemitowane na stronie głównej tego portalu, generując momentami większą oglądalność niż kanały gamingowe na YT. Szczególnie odcinek o sukcesach Polaków w sportach elektronicznych czy nominowany na Grand Video Awards w kategorii "Gaming" odcinek o "Gaming House" – podkreśla Łukasz Skalik, twórca i prezes Video Brothers, agencji zrzeszającej YouTuberów.

– Odbiorcami moich materiałów jest wybrana grupa ludzi, która interesuje się gamingiem w kontekście sportowym i biznesowym. Nagrywam o ty, co mnie pasjonuje i mimo, że nie trafiam tym przekazem do milionów odbiorców, to przez ostatni rok udało mi się zbudować grupę lojalnych widzów – komentuje Maciej Sawicki, założyciel SawikTV.

d1gskuu
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1gskuu
Więcej tematów