Jak kupuje polski gracz? Woli nie wychodzić z domu

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

/ 5Ile Polacy wydają na gry?

Obraz
© Shutterstock.com

W okresie trzech miesięcy polscy gracze wydali średnio 108 zł na pełne wersje gier i 63 zł w ramach dodatkowych mikrotransakcji. To mężczyźni wydają więcej na gry – w Polsce 20 proc. graczy przeznacza na nie 180 zł lub więcej, a w przypadku kobiet pozwala sobie na to tylko 11 proc.

Badanie PayPal i SuperData pokazuje, w Polsce dominuje różnorodność – kupujemy w aż 25 różnych sklepach. Wygoda (preferowana przez 78 proc. polskich graczy) i szybkość (64 proc.) to główne powody, dla których decydujemy się na wybór danej metody płatności. W przypadku braku dostępności naszego ulubionego sposobu zapłaty, aż 38 proc. z nas twierdzi, że zrezygnowałoby z zakupu. Jednocześnie polscy gracze są wierni preferowanej metodzie płatności – 76 proc. ankietowanych w Polsce używa tego samego sposobu płatności za gry wciągu ostatnich 12 miesięcy. W przypadku globalnych graczy – korzystają oni średnio z 14 indywidualnych platform i prawie 30 różnych sklepów.

/ 5Polscy gracze na zakupach?

Obraz
© Domena publiczna

Dynamiczny rozwój platform internetowych był początkiem końca gier pudełkowych w sklepach stacjonarnych. Dziś zaledwie 9 proc. polskich graczy deklaruje, że nie kupuje pełnych gier w wersji cyfrowej. Polacy lubią wygodę i wykorzystują zalety internetu. Aż 60 proc. graczy w Polsce średnio pobrało od jednej do trzech pełnych wersji gier w okresie trzech miesięcy, a 61 proc. od jednego do trzech dodatków. Co piąty polski miłośnik gier (21 proc.) w okresie trzech miesięcy ściąga już od czterech do sześciu gier w wersji cyfrowej. Wśród zapalonych miłośników cyfrowych rozrywek nie odbiegamy od reszty Europy – zarówno w Polsce, jak i ogólnie na starym kontynencie 5 proc. respondentów deklaruje, że w okresie ostatnich trzech miesięcy pobrało ponad dziesięć pełnych wersji gier cyfrowych.

/ 5Motywacje polskich graczy

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY

Jakie czynniki wpływają na popularność gier w wersji cyfrowej? Ponad połowa Polaków (52 proc.) nie chce czekać, aby móc zagrać w wybraną pozycję. Wyprawa do sklepu? Niekoniecznie – 43 proc. naszych rodaków wybiera zakup gry przez Internet z prozaicznego powodu: nie chce im się opuszczać domu. Zamiłowanie do wygody to specyficzna cecha graczy z Polski – globalnie tylko 29% respondentów wskazało na podobną motywację przy podejmowaniu decyzji o rezygnacji z zakupu wersji pudełkowej gry.

Chociaż popularność cyfrowych wersji gier rośnie to dodatki, które bywają dołączane do nich przez twórców (np. filmy, plakaty lub wywiady z deweloperami), odgrywają bardzo małą rolę przy podejmowaniu decyzji o zakupie – tylko 4 proc. ankietowanych Polaków zwraca na nie uwagę, podczas gdy w skali świata jest to istotny czynnik dla 15 proc. respondentów (średnia europejska to 13 proc.).

/ 5Najważniejsza jest opinia rodziny i przyjaciół

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY

Jaką grę kupić? Gracze z całego świata mierząc się z tym dylematem, podejmują decyzje zakupowe na podstawie poczty pantoflowej. Polska nie jest wyjątkiem – porady rodziny i znajomych są bardzo ważne dla 63 proc. badanych. Inne źródła informacji będące inspiracją przy zakupie gier to fora dla graczy (31%), twórcy filmów, np. na YouTube (27 proc.) i dziennikarze oraz krytycy zajmujący się grami (22 proc. – o 5 punktów procentowych. więcej niż średnia europejska).

/ 5Granie jako sposób na życie

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY

Polscy gracze nie tylko oglądają, ale i samodzielnie tworzą filmy o grach – około 20 proc. badanych angażuje się w tego typu aktywność (globalnie 18 proc.). Ponad połowa streamerów i YouTuberów nie dostaje zapłaty za swoją pracę. W Polsce szansa zarobienia na swojej pasji jest mniejsza niż w innych krajach – problem braku zarobków dotyczy 57 proc. twórców, zaś na świecie kłopot ma z tym 40 proc. z nich. Podstawowe źródła dochodu w tej profesji są wszędzie takie same: reklamy i współpraca ze sponsorami.

Wybrane dla Ciebie

War Hospital. Zwiastun gry o I wojnie światowej
War Hospital. Zwiastun gry o I wojnie światowej
Barn Finders VR: The Pilot. Aukcje magazynowe w VR
Barn Finders VR: The Pilot. Aukcje magazynowe w VR
World of Warcraft. Rzadki przedmiot sprzedany za prawie 15 tys. zł
World of Warcraft. Rzadki przedmiot sprzedany za prawie 15 tys. zł
Gwiazda Call of Duty Mobile zamordowana przez kolegę. Nie miał wyrzutów
Gwiazda Call of Duty Mobile zamordowana przez kolegę. Nie miał wyrzutów
Elon Musk pisze o "Cyberpunku 2077", akcje CD Projektu idą w górę
Elon Musk pisze o "Cyberpunku 2077", akcje CD Projektu idą w górę
WoW Classic. Niezwykle rzadka broń sprzedana za równowartość 20 tysięcy złotych
WoW Classic. Niezwykle rzadka broń sprzedana za równowartość 20 tysięcy złotych
Czy Cyberpunk 2077 to gra 10/10? Moje wrażenia po 45 godzinach
Czy Cyberpunk 2077 to gra 10/10? Moje wrażenia po 45 godzinach
Recenzje Cyberpunk 2077. Ocena 7/10? Oto czym podpadła gra
Recenzje Cyberpunk 2077. Ocena 7/10? Oto czym podpadła gra
Monster Hunter. 10 sekund rasizmu w filmie może słono kosztować
Monster Hunter. 10 sekund rasizmu w filmie może słono kosztować
Dariusz Gnatowski nie żyje. "Boczek" z Kiepskich podkładał głos w grze przygodowej
Dariusz Gnatowski nie żyje. "Boczek" z Kiepskich podkładał głos w grze przygodowej
Nowe, darmowe gry w Epic Games Store. Genialny horror Amnesia i intrygująca strategia Kingdom
Nowe, darmowe gry w Epic Games Store. Genialny horror Amnesia i intrygująca strategia Kingdom
W Cyberpunk 2077 będziemy jeździli Porsche 911. Kultowy samochód przerobili Polacy
W Cyberpunk 2077 będziemy jeździli Porsche 911. Kultowy samochód przerobili Polacy