Trwa ładowanie...

Historia wirtualnego Mahjonga

Myśląc o popularnych grach z Dalekiego Wschodu, wśród swoich faworytów wymienimy prawdopodobnie Mahjonga - grę, która dzięki digitalizacji przechodzi swoją drugą młodość.

Historia wirtualnego MahjongaŹródło: Domena publiczna
d18ctby
d18ctby

Pewnie wielu z was pamięta te czasy, gdy po raz pierwszy zasiadaliście przed komputerem i włączaliście gry zamontowane razem z systemem operacyjnym. Chyba nigdy "Pasjans", "Saper" czy "Pinball" nie wzbudzały takich emocji jak wtedy. Przez wiele lat biblioteka podstawowych gier systemowych niewiele się zmieniała, aż do roku 2007, kiedy to wśród dostępnych bazowo tytułów pojawiły się "Szachy 3D" i co najważniejsze - "Mahjong Titans", znany dzisiaj jako "Microsoft Mahjong".

Na czym to polega?

Mahjong, planszówka, która przy pierwszym podejściu wciąga w wir rozrywki nawet na kilka godzin, opiera się głównie na spostrzegawczości gracza, który ma za zadanie usunięcie jednakowych par kostek (zwanych kamieniami) z planszy, aż do całkowitego jej oczyszczenia. Usuwać można jednak tylko takie pary kamieni, które nie są zablokowane przez żadne inne.

Każdy komplet do gry w Mahjonga składa ze 144 kostek, które podzielone są na: kolory, honory i premie. Za każdą zdjętą ze stołu parę gracz dostaje punkty, które obliczane są w następujący sposób: wartość punktowa danego zestawu przemnożona przez liczbę par, które jeszcze zostały na stole.

Wikimedia Commons - Uznanie Autorstwa CC BY
Źródło: Wikimedia Commons - Uznanie Autorstwa CC BY, fot: Allison Brown

Cyfrowa droga

Historia komputerowego Mahjonga zaczęła się już w 1981 roku za sprawą Brodie Lockard’a, który stworzył na system PLATO grę o tytule „Mah-Jongg”. Była to mocno uproszczona wersja gry w stosunku do tych, które znamy obecnie. Minęło sporo czasu, aż na rynku pojawił się tytuł, który zaspokoił potrzeby graczy. Na szczęście w 1986 firma Activison wydała "Shanghai" - produkcję dostępną na takie platformy jak Amiga, Macintosh i Apple IIGS. I to właśnie ten tytuł tak mocno spopularyzował mahjonga.

d18ctby

Gra z miejsca stała się światowym sukcesem, sprzedając się w ponad 10-milionowym nakładzie oraz doczekując się wersji na ponad 30 różnych platform elektronicznych. Od tego czasu powstało wiele klonów czy też wersji wzbogaconych o różne opcje, jednak prawdziwą nowością było dopiero wprowadzenie trybu gry wieloosobowej.

gamedesire.eu
Źródło: gamedesire.eu

Zapewne historia elektronicznego Mahjonga powtórzyłaby losy swojego prekursora z roku 1981 stworzonego przez Brodie Lockard, gdyby nie trend na nastawienie gier ku rozgrywkom online. Wartym uwagi tytułem multiplayer jest "Mahjong and Friends", który umożliwia nam potyczki z innymi graczami – nawet do 4 osób - poprzez połączenie Bluetoothem oraz internetem. Ponadto gra oferuje nam możliowść chwalenia się swoimi najlepszymi zagraniami i udostępnienia ich za pomocą popularnych stron społecznościowych.

Spróbuj swoich sił!

Jednym z najnowszych i darmowych wariantów gry jest "Mahjong Tale" polskiej firmy Gamedesire. Ta edycja wzbogacona jest nie tylko o tryb multiplayer, lecz również o możliwość wyboru plansz, rodzaju symboli, a nawet wpływające na rozgrywkę efekty pogody. Oprócz wspomnianych funkcji gra wyróżnia się możliwością używnia mocy (power-upów), które utrudniają innym graczom układanie kamieni.

gamedesire.eu
Źródło: gamedesire.eu

W trakcie całej historii elektronicznego Mahjonga wykres jego popularności przypomina sinusoidę. Miał etapy, gdy był ogłoszany przez użytkowników grą roku (jak w przypadku "Shanghai"), ale też okresy, gdy odstawiano go w kąt. Czemu dziś Mahjong z powrotem jest na topie? Z pewnością dlatego, że internauci nie ograniczają się do grania w domu, tylko coraz częściej sięgają "do kieszeni", w poszukiwaniu gier mobilnych.

Zagraj za darmo na stronie centralagier.wp.pl/Mahjong.

Materiał: Gamedesire.eu

d18ctby
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d18ctby
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj