Historia wirtualnego Mahjonga
Myśląc o popularnych grach z Dalekiego Wschodu, wśród swoich faworytów wymienimy prawdopodobnie Mahjonga - grę, która dzięki digitalizacji przechodzi swoją drugą młodość.
Pewnie wielu z was pamięta te czasy, gdy po raz pierwszy zasiadaliście przed komputerem i włączaliście gry zamontowane razem z systemem operacyjnym. Chyba nigdy "Pasjans", "Saper" czy "Pinball" nie wzbudzały takich emocji jak wtedy. Przez wiele lat biblioteka podstawowych gier systemowych niewiele się zmieniała, aż do roku 2007, kiedy to wśród dostępnych bazowo tytułów pojawiły się "Szachy 3D" i co najważniejsze - "Mahjong Titans", znany dzisiaj jako "Microsoft Mahjong".
Na czym to polega?
Mahjong, planszówka, która przy pierwszym podejściu wciąga w wir rozrywki nawet na kilka godzin, opiera się głównie na spostrzegawczości gracza, który ma za zadanie usunięcie jednakowych par kostek (zwanych kamieniami) z planszy, aż do całkowitego jej oczyszczenia. Usuwać można jednak tylko takie pary kamieni, które nie są zablokowane przez żadne inne.
Każdy komplet do gry w Mahjonga składa ze 144 kostek, które podzielone są na: kolory, honory i premie. Za każdą zdjętą ze stołu parę gracz dostaje punkty, które obliczane są w następujący sposób: wartość punktowa danego zestawu przemnożona przez liczbę par, które jeszcze zostały na stole.
Cyfrowa droga
Historia komputerowego Mahjonga zaczęła się już w 1981 roku za sprawą Brodie Lockard’a, który stworzył na system PLATO grę o tytule „Mah-Jongg”. Była to mocno uproszczona wersja gry w stosunku do tych, które znamy obecnie. Minęło sporo czasu, aż na rynku pojawił się tytuł, który zaspokoił potrzeby graczy. Na szczęście w 1986 firma Activison wydała "Shanghai" - produkcję dostępną na takie platformy jak Amiga, Macintosh i Apple IIGS. I to właśnie ten tytuł tak mocno spopularyzował mahjonga.
Gra z miejsca stała się światowym sukcesem, sprzedając się w ponad 10-milionowym nakładzie oraz doczekując się wersji na ponad 30 różnych platform elektronicznych. Od tego czasu powstało wiele klonów czy też wersji wzbogaconych o różne opcje, jednak prawdziwą nowością było dopiero wprowadzenie trybu gry wieloosobowej.
Zapewne historia elektronicznego Mahjonga powtórzyłaby losy swojego prekursora z roku 1981 stworzonego przez Brodie Lockard, gdyby nie trend na nastawienie gier ku rozgrywkom online. Wartym uwagi tytułem multiplayer jest "Mahjong and Friends", który umożliwia nam potyczki z innymi graczami – nawet do 4 osób - poprzez połączenie Bluetoothem oraz internetem. Ponadto gra oferuje nam możliowść chwalenia się swoimi najlepszymi zagraniami i udostępnienia ich za pomocą popularnych stron społecznościowych.
Spróbuj swoich sił!
Jednym z najnowszych i darmowych wariantów gry jest "Mahjong Tale" polskiej firmy Gamedesire. Ta edycja wzbogacona jest nie tylko o tryb multiplayer, lecz również o możliwość wyboru plansz, rodzaju symboli, a nawet wpływające na rozgrywkę efekty pogody. Oprócz wspomnianych funkcji gra wyróżnia się możliwością używnia mocy (power-upów), które utrudniają innym graczom układanie kamieni.
W trakcie całej historii elektronicznego Mahjonga wykres jego popularności przypomina sinusoidę. Miał etapy, gdy był ogłoszany przez użytkowników grą roku (jak w przypadku "Shanghai"), ale też okresy, gdy odstawiano go w kąt. Czemu dziś Mahjong z powrotem jest na topie? Z pewnością dlatego, że internauci nie ograniczają się do grania w domu, tylko coraz częściej sięgają "do kieszeni", w poszukiwaniu gier mobilnych.
Zagraj za darmo na stronie centralagier.wp.pl/Mahjong.
Materiał: Gamedesire.eu