Trwa ładowanie...

Gdzie jest lepiej ukazany Nowy Jork - "The Division" kontra "Spider-Man"

"The Division" i "Spider-Man" dzieli ponad 2,5 roku, jednak obie pokazują Nowy Jork w sposób bardzo sugestywny i realny – jak żadna produkcja cyfrowa dotąd. Czas na ostateczne porównanie – gdzie jest lepiej ukazany Nowy Jork!

Gdzie jest lepiej ukazany Nowy Jork - "The Division" kontra "Spider-Man"Źródło: Archigame.pl
d4hftlt
d4hftlt

Autorem tekstu jest Bartłomiej Baranowski, autor bloga poświęconego ściśle architekturze w grach wideo. Inne jego tekstu znajdziecie pod adresem www.archigame.pl

Przede wszystkim obie gry, choć operują widokiem TPP i sandboxową budową przestrzeni znacząco się różnią. Pierwszą istotną różnicą jest fakt, że "The Division" jest sporo mniejsze niż wizja NY w "Spider-Man". Ale gracz tego nie odczuje, ponieważ w obu grach wielkość miasta jest dostosowana do prędkości poruszania się gracza. Spidey porusza się dużo szybciej niż agenci w "The Division" więc i mapa w "Spider-Man" musiała być większa. Czyli skala skalą, a przestrzeń jest odczuwalna podobnie.

GDZIE JEST LEPIEJ UKAZANY NOWY JORK – TO NIE ŁATWE PYTANIE

Archigames.pl
Źródło: Archigames.pl

Każdy zna – most Brookliński. Po prawej stronie – oryginał. Górny lewy róg to bardzo uboga wersja w "Spider-Manie", a u dołu wersja z "The Division". Ocenę zostawiam Wam.

d4hftlt

Pierwsza z gier ogranicza się do dzielnic skupionych wokół Middtown Manhattan (oraz kawałka Brooklynu w samouczku). Jako gracze będziemy mieć okazje odwiedzić takie dzielnice jak Chelsea, Murral Hill czy Hell’s Kitchen. Ale to mniej wiecej 1/4 Manhattanu. Natomiast "Spider-Man" oddaje do użytku graczowi powierzchnię nieco większą i oferującą zabudowę wzorowaną na większości dzielnic Nowego Jorku.

Archigames.pl
Źródło: Archigames.pl

To jedno z "biedniejszych" wnętrz w "The Division"

W obu tytułach kamera jest umieszczona za plecami postaci, ale mimo to perspektywa bardzo się różni. Agenci w "The Division" poruszają się po ulicach i zwiedzają wiele lokacji wewnątrz budynków. Spider-Man natomiast porusza się głównie po dachach (a w zasadzie nad dachami albo pomiędzy budynkami). Wystarczy rzucić okiem na screeny by zdać sobie sprawę, że mimo ukazania w sumie tego samego miejsca to obie gry obrazują zupełnie inną perspektywę. Wiadomo, że twórcy "The Division" nie przykładali aż takiej wagi do szczegółów dachów, które widać jedynie z góry, co dla twórców "Spider-Mana" było najpewniej jednym z głównych zadań.

d4hftlt

REALIZM

Nie da się ukryć, że dzieło Ubisoftu kładzie duży nacisk na realizm (szkoda tylko, że dotyczy on wyglądu poziomów, a nie odporności wrogów na trafienia – to moja osobista opinia). Jeden z internautów pokusił się nawet o naniesienie mapy z "The Division" na rzeczywistą strukturę ulic NY – możecie się z nią zapoznać tutaj. Efekt był taki, że twórcy gry po prostu przenieśli całe kwartały do wersji cyfrowej. Jest to bez wątpienia jeden z najlepszych przykładów imersji miejsca w grach. Internet jest pełen zdjęć i filmików, na których można zobaczyć turystów i nowojorczyków pokazujących miejscówki z gry w rzeczywistych miejscach Nowego Jorku.

Archigames.pl
Źródło: Archigames.pl

Główna siedziba ONZ – jedno z najbardziej znanych założeń architektonicznych stylu międzynarodowego i modernizmu. Góra należy do M’SM, dół do TD. Sami oceńcie

d4hftlt

Twórcy "Spider-Mana" poszli w projektowaniu świata nieco inną drogą. Przypomina on zabieg twórców gry "Watch Dogs" w ukazywaniu Chicago. Na mapie nieco przypominającej rzeczywisty Manhattan - naniesiono parę kanonicznych budynków Nowego Jorku, a przestrzeń między nimi wypełniono budynkami wzorowanymi na tych znajdujących się w danej dzielnicy.

Archigames.pl
Źródło: Archigames.pl

Grand Central Terminal – główny węzeł komunikacyjny i 42 perony kolejowe. U dołu oryginał. Po lewej M’SM, a po prawo TD

d4hftlt

Dzielnice między sobą różnią się wysokością zabudowy, szerokością ulic czy ornamentami architektonicznymi, ale jest to jedynie wzorowanie się danym miejscem. Jest to z pewnością łatwiejsze niż przenosiny całości do wersji cyfrowej, z drugiej - nie przeszkadza aż tak bardzo. Myślę, że to kwestia sporna, które podejście twórców jest bardziej logiczne, sensowne czy lepsze dla rozgrywki. O jakości przestrzeni w grze nie powinien decydować fakt, czy siatka ulic jest podobna do rzeczywistej czy nie. Wenecja w "Assassin’s Creed II" to jeden z najładniej przygotowanych wirtualnych światów, a przecież nie odpowiadał całkowicie pierwowzorowi.

WNĘTRZA

Tutaj sprawa jest raczej oczywista. W "The Division" wielokrotnie wchodzimy do budynków, stacji metra, kanałów i tak dalej. Wykonanie tych miejsc zapiera dech w piersiach, niemal tak samo jak liczba szczegółów w opisanych już dzielnicach. Miejscówki mają od groma większych i mniejszy obiektów, które różnią się między lokacjami.

Archigames.pl
Źródło: Archigames.pl

Jedna z ikon Nowego Jorku – Flatiron Building. Moim zdaniem. W obu grach budynek został oddany z należytym szacunkiem. Po prawej stronie oryginał. U góry "SM", u dołu "TD"

d4hftlt

Ale i "Spider-Man" nie jest na straconej pozycji. Choć oferuje znacznie mniej wnętrz to trzeba oddać, że ich wykonanie jest równie ciekawe i pełne szczegółów jak w "The Division" - jak nie lepiej. Zdecydowanie najlepiej prezentują się takie miejsca jak laboratorium doktora Octaviusa, które odwiedzamy wielokrotnie jak i apartament Normana Osborna. Niestety wizyty w każdej z tych lokacji są krótkie i mało urozmaicone. Perełką jest misja, w której sterujemy MJ w Grand Central Terminal, a Spidey jedynie nam pomaga. Ale to w zasadzie jedyna wisienka na torcie.

GDZIE LEPIEJ NOWY JORK?

Warto być przyzwoitym. Dlatego przyznam zupełnie szczerze, że gdy w głowie kiełkował mi pomysł na ten materiał miał w głowie gotowe założenie, kto w tym pojedynku wygra. Natomiast, gdy postarałem się porównać oba tytuły już zupełnie na chłodno… no cóż. Nie byłem już swojej oceny taki pewien. Z jednej strony. Produkt Ubisoftu wygrywa na poziomie chodnika - 30cm ponad chodnikami jak rapował Fisz – jest bezapelacyjnym zwycięzcą. Poziom szczegółów jakie otaczają agentów Division jest niebywały i niewiele gier może się do tego poziomu zbliżyć. To była po prostu mrówcza praca – poziom szczegółów porównałbym do jakości ostatniego Hitmana z zastrzeżeniem, że przygodach Agenta 47 levele są dużo mniejsze.

Archigames.pl
Źródło: Archigames.pl

To nie jest art. To rzeczywista lokacja w grze. Szkoda, że wnętrz jest tak niewiele w "Marvel’s Spider-Man"

d4hftlt

Z drugiej strony. Marvel’s Spider-Man umożliwia spojrzenie na to magiczne miasto z zupełnie nowej perspektywy. Perspektywy, o której marzyć mogą turyści odwiedzający Wielkie Jabłko. Choć jakością detali nie może się równać z The Division to jest to świetnie zaprojektowana piaskownica, która jest zaprojektowana w ten sposób by serce biło mocniej nawet między podróżą między punktami A i B. Stąd być może zwężenie ulic w stosunku do rzeczywistego NY w produkcji Insomniac Games, by poczucie prędkości było większe. Ponadto miasto w Marvel’s Spider-Man umożliwia obejrzenie większej liczby zabytków i miejsc. Więc jaki jest werdykt? Mimo wszystko, nie dałem się przekonać. Mi osobiście bardziej podobał się Nowy Jork w The Division. Z wielkim zastrzeżeniem, że ten ukazany w nowym Spideym jest również spektakularny i piękny.

A Wy jak uważacie?

d4hftlt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4hftlt
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj