ycipk-3tn51l

Architektura w WARSAW – inspiracja przedwojenną Warszawą

Jedną z zalet WARSAW jest inspirowanie się przedwojenną Warszawą. Zapraszam Was więc na krótki spacer ulicami naszej pięknej stolicy z lat 30. oraz krótkie wnioski po ograniu kilku godzin.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Architektura w WARSAW – inspiracja przedwojenną Warszawą
(Archigame.pl)
ycipk-3tn51l

Autorem tekstu jest Bartłomiej Baranowski, autor bloga poświęconego ściśle architekturze w grach wideo. Inne jego teksty znajdziecie pod adresem www.archigame.pl

W grze WARSAW gracz kieruje działaniami powstańców w czasie Powstania Warszawskiego. Akcja gry siłą rzeczy dzieje się w stolicy Polski, a konkretnie, w sześciu dzielnicach: Mokotowie, Ochocie, Pradze, Śródmieściu, Woli i na Żoliborzu.

Mapa stolicy – 1944

Przed premierą twórcy chwalili się dobrym odwzorowaniem przedwojennej Warszawy w swoim tytule. I choć nie jestem jakimś varsavianistą to jednak, widać to zaangażowanie producentów by stolica w grze przypominała tę prawdziwą w 1944.

ycipk-3tn51l

Gra oferuje głównie trzy widoki prowadzenia akcji. Pierwszym jaki opiszę jest widokiem mapy, po której przemieszczamy naszą drużynę powstańców.

Pierwsze na co warto zwrócić uwagę, to fakt, że wiele charakterystycznych punktów na mapie zostało odwzorowanych w grze.

Ogród Saski – z lewej strony wersji gry WARSAW, z prawej strony zdjęcie lotnicze z 1945 (warszawa1939.pl) Archigame.pl
Podziel się

Nie jest to rzecz jasna odwzorowanie 1:1 – mówimy wszak jedynie o grze, ale widać, że ogólne założenia mapy zostały zachowane. Zwłaszcza w punktach charakterystycznych – takich jak parki czy promieniste rozgałęzienia ulic. Widać to również na mapie zadań.

ycipk-3tn51l
Element Pragi – z lewej strony wersji gry WARSAW, z prawej strony zdjęcie lotnicze z 1945 (warszawa1939.pl) Archigame.pl
Podziel się

Drugim głównym widokiem gry jest profil bohaterów w czasie prowadzenia bitew z żołnierzami III Rzeszy. Tutaj także, można odszukać wiele elementów typowych dla przedwojennej i dzisiejszej Warszawy.

Pomnik Jana III Sobieskiego w grze WARSAW oraz oryginał – archiwum prywatne Archigame.pl
Podziel się

Jako przykład możecie zobaczyć, starcie powstańców na tle pomnika Jana III Sobieskiego w Łazienkach. Gołym okiem widać wiele wspólnych elementów, na których wzorowali się twórcy.

ycipk-3tn51l

Najciekawsze wieżowce Warszawy

Gra nie tylko ukazuje ciekawą urbanistykę miasta, ale również jego najciekawsze budynki. Czasami są to tylko krajobrazy inspirowane daną ulicą, a czasami „wiernie” przeniesione oblicza budynków.

Budynek Prudentialu w filmie otwierającym grę Archigame.pl
Podziel się

Wydaje mi się, że najbardziej eksploatowanym budynkiem przez twórców jest słynny Prudential – nie ma się też czemu dziwić, gdyż był to w momencie oddania do użytkowania drugi najwyższy wieżowiec w Europie.

Mało tego, budynek, którego konstrukcje stalową zaprojektował Stefan Bryła wytrzymała uderzenie tysiąca pocisków, w tym trafienie pociskiem o wadze 2 ton z samobieżnego moździerza typu Karl-Gerät. Właśnie ten pocisk odchylił cały budynek od pionu – mimo to, Prudential się nie zawalił.

ycipk-3tn51l

Wracając do Stefana Bryły – był nie tylko świetnym konstruktorem (zaprojektował między innymi pierwszy wykonany na świecie most spawany), ale również dziekanem tajnego wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej*. To on jest autorem publikacji dla żołnierzy AK pt: „Jak niszczyć mosty”. Został rozstrzelany w 1943.

Drugim wieżowcem, na który warto zwrócić uwagę (czy to grając czy to w ogóle) jest budynek PAST-y (nazwa pochodzi od skrótu: Polska Akcyjna Spółka Telefoniczna). Warto go znać z kilku powodów. Przede wszystkim, nosił miano najwyższego budynku w Polsce w latach 1908-1934.

W lewym roku widać słynny budynek PAST-y Archigame.pl
Podziel się

Wieżowiec został wybudowany w mieszance stylów –
modernistycznym nowym historyzmie inspirowanym średniowieczem. Koniecznie zwróćcie uwagę, na inspirację dawnymi basztami.

ycipk-3tn51l

Ale co ważne dla powstańców – walki o ten budynek toczyły się aż 18 dni! I co może ważniejsze – PAST’a pozostała w rękach powstańców aż do kapitulacji 3 października 1944 roku.

Jak ukazać 63 dni walki

Jedną z najfajniejszych rzeczy w WARSAW jest odczuwanie upływającego czasu. Gra w sposób bardzo umiejętny ukazuje opływający czas powstania. Gracz nawet tego nie zauważa, ale po kilku dniach trwania bitew, Warszawa się zmienia.

Tak się zmienia Żoliborz w trakcie gry Archigame.pl
Podziel się
Tak wygląda mapa na początku, a tak, wygląda mniej więcej w połowie gry. Widzicie te zarzewia ognia? Archigame.pl
Podziel się

To co bardzo dobrze świadczy o autorach, to fakt, że umieszczają te wszystkie smaczki dotyczące płynącego czasu praktycznie wszędzie. Nawet w ikonkach ładowania poszczególnych elementów.

Ikonka ładowania planszy zmienia się wraz ze stratami jakie ponoszą powstańcy Archigame.pl
Podziel się

Czy to w ekranach podsumowania misji, zupełnie w tle ważnych informacji. Wielu graczy dostrzeże te subtelne zmiany w ostatnich dniach powstania. Część może nigdy, ale to tylko potwierdza fakt, że jest to zrobione z głową i naturalnie.

Ekran podsumowania zadań również się zmienia z czasem Archigame.pl
Podziel się

Powstanie upadnie – czuć to od samego początku. I to niemiłe odczucie, choćbyśmy prowadzili walki najlepiej na świecie, towarzyszy nam od pierwszego dnia potyczek. To super element!

Nawet baza powstańców wygląda inaczej Archigame.pl
Podziel się

Czy warto?

Grę dostałem parę dni przed premierą i mogłem się nią cieszyć wcześniej niż większość z Was. Ale czy naprawdę się cieszyłem? Trudno orzec, bo gra, którą włączyłem dwa dni temu – czyli po premierze i patchu – to inny poziom!

W pierwotnej wersji, na podstawie której dziennikarze z Polski i świata wystawiali oceny, było wiele błędów i niedociągnięć! Serio! Aż trudno uwierzyć, jak wiele małych błędów miał ten tytuł.

Widzicie ikonki ciekawych miejsc zaznaczonych na mapie? Ja ich przed premierą nie widziałem Archigame.pl
Podziel się

Wcześniej brakowało mi spersonalizowanego kursora (był ten windowsowy), denerwowała mnie niekonsekwencja w tłumaczeniu (cała masa błędów, jakby ktoś się nie mógł zdecydować, czy gra jest po polsku czy po angielsku) oraz brak możliwości oddalania mapy czy brak oznaczeń ciekawych miejsc na mapie z wyborem zadań.

Wydaje mi się, że wielu recenzentów oceniło by tę produkcję przynajmniej oczko wyżej.

Mi osobiście gra się w sumie podoba. Oferuje całkiem ciekawy pomysł, zwłaszcza motyw nieuchronnego upadku. Mechanika jest całkiem spoko, setting choć odtwórczy i kopiujący inne produkcje to ma swój klimat.

A wcześniej wymieniony motyw biegnącego czasu jest ekstra. To jedna z tych gier, którą warto spróbować przejść ze dwa razy. Zwłaszcza, że nie zabiera zbyt wiele czasu.

*To niesamowite, jak działało Podziemne Państwo Polskie. Wiecie, że był nawet Departament Robót Publicznych i Odbudowy? W całkowicie podbitym i okupowanym kraju! Niesamowite!

Polub WP Gry
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-3tn51l

ycipk-3tn51l
ycipk-3tn51l