Trwa ładowanie...

Architektura w "Hitman 2". Mumbaj: pościg za zjawą

Level design w grach z serii "Hitman" od zawsze stał na wysokim poziomie. Nie inaczej jest w przypadku nowej odsłony - twórcy że studia IO interactive po raz kolejny wysoko postawili poprzeczkę. Oto architektura w "Hitman 2"

Architektura w "Hitman 2". Mumbaj: pościg za zjawąŹródło: archiegame.pl
dwscgay
dwscgay

Autorem tekstu jest Bartłomiej Baranowski, autor bloga poświęconego ściśle architekturze w grach wideo. Inne jego tekstuy znajdziecie pod adresem www.archigame.pl.

Mumbaj – najludniejsza zaraz po Delhi aglomeracja miejska licząca 23 miliony mieszkańców. Miasto wielu kontrastów. Z jednej strony znajdują się tu wille najbogatszych mieszkańców, a zaraz obok znaleźć możemy slumsy – ogromne skupiska ludzi żyjących w skrajnej biedzie. Esencję klimatu tego świata przybliża nam IO interactive w przygodach Agenta 47. Oto architektura w Hitman 2 – Mumbaj.

Bogactwo z życia wzięte

Głównym celem wizyty Agenta 47 jest Dawood Rangan, milioner przebywający w prywatnym wieżowcu. Spotkanie z „Rangan Tower” wywołało uśmiech na mojej twarzy. Pomysł z wieżowcem wybudowanym jako prywatna willa jest bowiem zaczerpnięty wprost z realnego świata. W rzeczywistości w Mumbaju istnieje bowiem wieżowiec zwany Antilia.

Po lewej Antilia, a po prawej Rangan Tower archiegame.pl
Po lewej Antilia, a po prawej Rangan Tower Źródło: archiegame.pl

Antilia czyli Atlantyda, jest najdroższą prywatną rezydencją na świecie o wysokości 175 metrów. Budynek kosztował ok. 70 milionów dolarów i został zaprojektowany przez Perkins&Willarchitects. Jego właścicielem jest milioner oraz biznesmen Mukesh Ambani. Wnętrze składa się z 6-piętrowego garażu, kin, centrum SPA, kilku basenów, wiszących ogrodów, sal balowych, trzech lądowisk dla helikopterów, prywatnych apartamentów rodziny oraz kilku panicroom-ów. Wirtualny „Rangan Tower” jest w trakcie budowy, ale podobieństwa są uderzające. Bryła to w głównej mierze przesunięte względem siebie prostopadłościany tworzące miejsce na tarasy. Głównymi materiałami są szkło i metal.

dwscgay

W stronę biedy

Naprzeciwko wieżowca znajduje się duży kompleks mieszkalny. Jest to typowy przykład Chawl’a. Chawl jest rodzajem czynszowego budynku dla niezamożnych lokatorów. Charakterystyczny dla Indii obiekt cechuje się 4 lub 5 piętrami oraz prostokątnym planem zabudowy.

Podobieństwo jest tak duże iż, można uznać że twórcy przenieśli budynek 1:1 do gry archiegame.pl
Podobieństwo jest tak duże iż, można uznać że twórcy przenieśli budynek 1:1 do gry Źródło: archiegame.pl

Mieszkania są określane mianem „Kholis”, co oznacza pokoje z kuchnią. Toalety są wspólne dla wszystkich mieszkańców piętra. Centralna klatka schodowa obsługująca budynek znajduje się w wewnętrznym patio, dając dostęp do każdego piętra. Tarasy poza funkcją komunikacyjną pełnią też funkcje balkonów i miejsc do spotykania się mieszkańców. W grze spotykamy nieco podrasowaną wersję Chawl’a z prywatnymi łazienkami, które w rzeczywistości mogły by podnieść znacząco cenę czynszu.

Tarasy poza funkcją komunikacyjną pełnią też funkcje balkonów i miejsc do spotykania się mieszkańców archiegame.pl
Tarasy poza funkcją komunikacyjną pełnią też funkcje balkonów i miejsc do spotykania się mieszkańców Źródło: archiegame.pl

Zapach kanałów

Największą powierzchnię mapy zajmują slumsy. Dharavi to największa dzielnica biedy w Mumbaju. Podobnie jak w rzeczywistości, w grze dzielnica jest gęsto zaludniona oraz posiada własną aktywną nieformalną gospodarkę, w której liczne przedsiębiorstwa domowe zatrudniają wielu mieszkańców slumsów. Wyroby skórzane, tekstylne i ceramiczne należą do towarów wytwarzanych wewnątrz Dharavi. Kolejnym podobieństwem są otwarte kanały na nieczystości, które przepływają przez dzielnicę.

dwscgay

Slumsy są również celem turystów z zagranicy chcących poznać bliżej świat funkcjonujący nierzadko bez prądu i bieżącej wody. Z ciekawostek, warto nadmienić że Dharavi było również przedstawione jako tło w filmie Slumdog Milionere z 2008 roku.

archiegame.pl
Źródło: archiegame.pl

Do gry przeniesiono również “Skywalk”. Są to kryte pasaże nad budynkami służące do rozpraszania dużych ilości pieszych z zatłoczonych obszarów miasta.

Zrzut okiem na okolicę

Na koniec warto spojrzeć na to, co znajduje się w tle. Z wieżowca oraz plaży rozpościera się panoramiczny widok na drugą stronę rzeki Mithi. Prawdopodobnie jest to dzielnica Bandra East, która w rzeczywistości jest połączona Dharavi dwoma mostami: kolejowym i samochodowym (podobnie jest i w grze). Nie jestem pewien odpowiednika dla wieżowca stojącego nad brzegiem Bandra East. Inspiracją mogły być np. owalne wieże Omkar 1973 tower.

dwscgay

Zniknął za to cały Mahim Nature Park, który oddziela rzekę od miasta. Jeśli chodzi o zajezdnię kolejową to nie znalazłem jej odpowiednika na mapach prawdziwego miasta. Możliwe, że to wariacja na temat jednego z magazynów z dzielnicy Matunga. Ciekawostkę stanowi obiekt znajdujący się na zachodnim krańcu mapy. Jest to bowiem Czerwony Fort z Delhi, który z nieznanych przyczyn wylądował w Mumbaju.

Czerwony Fort z Delhi “ukryty” na granicy mapy archiegame.pl
Czerwony Fort z Delhi “ukryty” na granicy mapy Źródło: archiegame.pl

Mumbaj i Bombaj to tak naprawdę jedno miasto i nazwy te można stosować zamiennie. Mimo to, poprawnie powinno się korzystać z globalnie przyjętej nazwy Mumbaj.

dwscgay
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dwscgay
Więcej tematów