Trwa ładowanie...

Architektura w "Far Cry: New Dawn" - witaj ponownie Montano

Nowa cześć serii "Far Cry" pozwala nam ponownie odwiedzić fikcyjne Hope County w Montanie. Dynamiczny finał poprzedniej części gry studia Ubisoft doprowadził do wybuchu wojny nuklearnej, która pochłania cały świat. Oto architektura w "Far Cry 5: New Dawn".

Architektura w "Far Cry: New Dawn" - witaj ponownie MontanoŹródło: Materiały prasowe
df6h91t
df6h91t

Od wybuchu bomb mija siedemnaście lat, a ostatnie enklawy ludzi (zwanych zbieraczami) starają się odbudować dawny utracony świat. Antagonistą głównego bohatera oraz zbieraczy jest anarchistyczna grupa pod władzą ekscentrycznych bliźniaczek.

archiegame.pl
Źródło: archiegame.pl

Efekty wojny atomowej widać gołym okiem

Tworzą oni “barwną sztukę bandytów” – instalacje i konstrukcje złożone z pozostałości przedwojennych. W trakcie gry spotykamy jeszcze potomków kultu Projekt Bramy Niebios, którzy również stworzyli swój oryginalny styl architektoniczny “New Eden”.

df6h91t

Degradacja, czyli to co zostało

Atomowe pustkowia nie przypominają tych z serii "Fallout" czy "Metro". Hope County pełne jest różnokolorowych kwiatów, bujnej zieleni oraz zwierząt. Natomiast opuszczone ruiny budowli ulegają powolnej degradacji. Drewniane domy rozpadają się z powodu biokorozji czyli rozwoju grzybów oraz owadów np. korników. Swój wpływ mają również warunki środowiskowe: zmiecie śnieżne, pożary, ulewne deszcze, gradobicia itp..

Po lewej kościół z Far Cry 5 a po prawej ten sam budynek 17 lat później archiegame.pl
Po lewej kościół z Far Cry 5 a po prawej ten sam budynek 17 lat później Źródło: archiegame.pl

Domy ceglane rozpadają się natomiast z powodu różnic temperatur oraz ciągłych zmian uwodnienia soli i jej objętości w ścianach. Powstają spękania oraz następuje wypłukiwanie zaprawy w efekcie czego, dochodzi do katastrof budowlanych. Dziwi mnie więc, że zamiast ratować całkiem dobrze zachowaną architekturę, zbieracze po opuszczeniu schronów zaczęli budować coś nowego, zupełnie oderwanego od rzeczywistości…

Prosperity

Przykładowy dom Zbieraczy archiegame.pl
Przykładowy dom Zbieraczy Źródło: archiegame.pl

Cały styl można opisać na przykładzie siedziby zbieraczy –Prosperity. A jest nią opuszczona posiadłość Johna Seeda. Z kompleksu ogromnej rezydencji zachował się tylko główny budynek.

df6h91t

Pomimo tego, że obiekt ten został wykonany z solidnych bali to nowi osadnicy postanowili obudować go ścianami z płyt wiórowych oraz desek szalunkowych. Dodatkowo wszystkie domy posiadają dachy płaskie bez attyk i rynien (mimo, że w grze często padają deszcze).

Po lewej posiadłość Johna Seeda w 2018 roku a po prawej wersja z 2035 roku archiegame.pl
Po lewej posiadłość Johna Seeda w 2018 roku a po prawej wersja z 2035 roku Źródło: archiegame.pl

Zbieracze zdecydowanie postawili na modernistyczny design w wydaniu post-apo. Mamy więc płaskie dachy, ogromne tarasy, przepierzone ściany oraz niepraktyczne podciągi oparte na paru drewnianych słupkach. Funkcje obronne też nie wypadają najlepiej, bo niby jak cienkie drewno ma chronić przed kulami, ogniem czy promieniowaniem?

W prawdzie pojawiają się elementy, które starają się świadczyć o samowystarczalności domów np. ekrany solarne, urządzenia do uzdatniania wody czy ogródki z warzywami, jednak finalnie ma się wrażenie, że coś poszło bardzo nie tak.

df6h91t

Barwna sztuka bandytów

“Highwayman” to gang maruderów, którzy przetrwali nuklearny holokaust dzięki rabowaniu, zniewalaniu lub zabijaniu każdego, kto stanął im na drodze. Napotkali jednak opór ze strony mieszkańców Hope County, co doprowadziło do brutalnej wojny okopowej.

W trakcie rozgrywki odwiedzamy więc miejsca znane z Far Cry 5. Jedną z przykładowych siedzib gangu są ruiny XIXw. miasteczka Fall’sEnd. Drogi oraz wejścia do budynków zostały zasypane grubą warstwą naleciałego piachu a drewniany kościół służy jako….. wychodek.

Po lewej Bar “Spread Eagle” w 2018 roku, a po prawej jego pozostałości archiegame.pl
Po lewej Bar “Spread Eagle” w 2018 roku, a po prawej jego pozostałości Źródło: archiegame.pl

W oczy rzuca się to, że nowoprzybyli bandyci budowali w pośpiechu swoje siedliska wykorzystując łatwo dostępne materiały: kontenery, wraki pojazdów, opony, betonowe zapory czy worki z piaskiem.

df6h91t

Warto zwrócić uwagę na barwne i ekspresyjne grafiti, którymi przyozdabiają zbroje i budowle. Ich prawdziwym twórcą jest kanadyjski malarz Zilon. Jego komiksowo-punkowe graffiti zyskały na popularności w latach 80-tych. Wtedy to pokolenie młodych buntowników sprzeciwiało się narzucanym dyscyplinom oraz zasadom społecznym.

Twórczość Zilon’a w Far Cry New Dawn i w rzeczywistości archiegame.pl
Twórczość Zilon’a w Far Cry New Dawn i w rzeczywistości Źródło: archiegame.pl

Dodatkowo zbroje członków gangu mają wymalowane dwa symbole: oko i otwartą dłoń. Oko do złudzenia przypomina Oko opaczności (również wszystkowidzące oko) mające symbolizować glorię, oświecenie oraz ciągłe dążenie do chwały. Zazwyczaj jest zamknięte w trójkącie, którego jednak brakuje w tym przypadku.

Drugim symbolem jest otwarta dłoń Chamsa (także ręka Fatimy lub ręka Miriam) symbol używany w krajach arabskich i w Izraelu jako mający chronić przed złem. Możliwe, że wybór symboliki używanej przez rozbójników ujawnia przenikliwy strach przed konsekwencjami wojny atomowej.
New Eden

df6h91t

Potomkowie kultu “Projekt Bramy Niebios” są niczym Amisze, którzy postanowili odrzucić współczesną technologię i powrócić do pierwotnego stylu życia. W swych postanowieniach posunęli się jednak o wiele dalej, nosząc na sobie tylko skóry zwierząt oraz używając prymitywnych narzędzi i broni.

Ich domy przypominają traperskie chaty z bali, charakterystyczne dla pierwszej generacji osadników na amerykańskiej ziemi.

Chaty kultystów i ich podobieństwo do traperskich chat z bali archiegame.pl
Chaty kultystów i ich podobieństwo do traperskich chat z bali Źródło: archiegame.pl

Chaty zostały skonstruowane bez użycia gwoździ, a ich stabilność wynika z prostego układania w stosy, który z biegiem czasu zaciska się tworząc trwałą bryłę. Szczeliny zostały wypełnione gliną oraz słomą. We wnętrzu ograniczono się do jednej, parterowej izby bez okien.

df6h91t

Pożegnanie z Montaną

Nostalgiczna wycieczka po świecie "Far Cry" w ogólnym rozrachunku nie dostarczyła mi pozytywnych wrażeń. Ilość szczegółów otoczenia została znacząco ograniczona. Po odwiedzeniu jednej z wyżej opisanych osad możemy mieć pewność, że pozostałe lokacje nie zaskoczą nas niczym nowym.

Niestety, nie powaliła mnie wizja kolorowego post-apo z drewnianymi willami, psychopatycznymi graficiarzami oraz wioską “Asterixa”. Level design oceniam jako dość nudny, powtarzalny i okrojony z możliwości. Niestety, obawiam się, że każdy fan klimatów post-apo będzie zawiedziony.

Autorem tekstu jest Bartłomiej Baranowski, autor bloga poświęconego ściśle architekturze w grach wideo. Inne jego teksty znajdziecie pod adresem www.archigame.pl.

df6h91t
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
df6h91t
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj