Trwa ładowanie...

8 rzeczy, które zapamiętam po WGW

Warsaw Games Week, wielkie święto graczy, już za nami. Impreza przyciągnęła tysiące osób żądnych elektronicznej rozrywki. Oto co najbardziej wryło mi się w pamięć

8 rzeczy, które zapamiętam po WGWŹródło: Norbert Gajlewicz
d44ah1p
d44ah1p

1. Te tłumy

Byłem rok temu na WGW, ale zdążyłem zapomnieć, jak bardzo masowe jest to wydarzenie. Przypomniałem sobie dopiero, gdy wszedłem w gąszcz fanów gier i powoli zacząłem się przeciskać się na przód pomiędzy rzędami kolejek.

Momentami to w zasadzie nieprzyjemne. Ale z drugiej strony bardzo mocno uœwiadamia, jaka jest pozycja gier wideo w Polsce. Wysiadając na przystanku PKP Kasprzaka na warszawskiej Woli o każdej porze przez weekend widać było raz pojedynczych ludzi, raz długie fale osób zmierzających lub wracających z WGW.

Przez lata Warszawa była pozbawiona godnego stolicy wydarzenia poœwięconego grom wideo. Mam nadzieję, że to zmieniło się na stałe. Panujący na hali œcisk to odpowiedźŸ na to, że taka impreza jest potrzebna.

2. Ludzie chętnie stoją w kolejkach - jeœli jest po co

Tyle się mówi, że młode pokolenia są niecierpliwe, rozszczeniowe, wszystkiego chcą na "już". Zastanawiałem się, czy znajdą się chętni, żeby stać przez godzinę w kolejce, żeby dopchać się do nowej gry. Sam chyba nie miałbym na to siły. OdpowiedźŸ była jasna.

d44ah1p

Im lepsza gra, tym większa kolejka. Do wszystkich hitów wił się długi œlimak chętncyh do zagrania. Mowa przede wszystkim o tych najbardziej wyczekiwanych tytułach, których premiera jeszcze przed nami. Np. "Assassin's Creed Origins" czy "Call of Duty: WWII".

Obie gry można obejrzeć na Youtubie. O obu dużo już napisano. "CoD" miał nawet otwarte testy beta dla chętnych. A i tak ludzie zdecydowali się czekać po 30, 45, 60 minut.

Dla porównania - do gier zdecydowanie mniej oczekiwanych, jak nowa edycja klasycznego "Age of Empires", kolejki nie było. Cóż, wybór między retro klasykiem, a szykowanym dopiero na 2018 rok "Far Cry 5" jest oczywisty.

3. Ubisoft jest królem

Przynajmniej jeœli chodzi o firmy tworzące gry. Tak samo jak rok temu, tu kolejki były najdłuższe. Można było zagrać w m.in. w "South Park: Fractured But Whole", "Assassin's Creed Origins" oraz "Far Cry 5".

d44ah1p

To ciekawe, bo patrząc na internetowe komentarze wydaje się, że ludzie nie przepadają za Ubisoftem. Narzekają na powtarzalność ich produkcji czy obniżaną jakośœć grafiki w stosunku do filmów promocyjnych. Ale finalnie i tak to do kolejnych produkcji Ubisoftu ciągną tłumy. Siła marki? Czy może za tą powtarzalnością kryją się solidne fundamenty?

4. Pełen przekrój wiekowy

Najwięcej jest młodzieży szkolnej. Gimnazjum, póŸźne klasy podstawówki, liceum. Trafia się sporo studentów i dorosłych, ale najbardziej rzucają się w oczy ci z dziećmi.

Strefa junior było okupowana przez maluchy, które próbowały konstruować roboty albo grały w LEGO. Niektórzy już wprawieni w obsłudze pada, inni stawiający pierwsze kroki, ale wyraŸnie dobrze się bawili. Najbardziej zdziwiła mnie jednak para, która przyjechała z mniej niż rocznym dzieckiem w wózku.

d44ah1p

5. Lubimy dobrze zjeśœć

Wtręt kulinarny, niezwiązany z grami - chociaż może trochę. Graczy często kojarzy się z tanim kiepskim fast-foodem. Tymczasem strefa gastronomiczna z food-truckami mimo wszystko celowała ciut wyżej.

Zawsze miło jest patrzeć, jak dzieciaki sięgają po cośœ odrobinę bardziej wyrafinowanego od najgorszej buły z frytkami. Choć tu duży udział na pewno ma kieszonkowe od rodziców... Ale to i tak gigantyczna zmiana w porównaniu z tym co pamiętam, gdy jako 11-letni szkrab byłem na Gambleriadzie w 1998 roku. Tam przezorni zabrali ze sobą kanapki, szcz궜liwcy szli po czipsy, a reszta czekała na obiad w domu.

6. Tłumy po darmowe gadżety - i dobrze

Nieodłączną cz궜cią takich imprez organizowane na każdym kroku mini-konkursy. Nie trzeba przez godzinę śœlęczeć przed komputerem - wystarczy odpowiednio głoœśno krzyczeć, odpowiedzieć na jedno pytanie czy mieć ciutkę szczꜶcia.

d44ah1p

Zobacz także: Tak naprawia się twoje komputery

W kierunku gromad oblegających stoisko graczy lecą koszulki, podkładki, smycze i inne bajery. Chociaż ciężko się nie uśœmiechnąć, widząc takie sytuacje, błyskawicznie przypominam sobie, że te 20 lat temu też rzucałem się jak szaleniec, żeby wrócić do domu z jakimkolwiek łupem.

7. VR nie jest królem

Dla większoœści zwiedzających (dla mnie również) tego typu targi to jedyna okazja, kiedy można założyć na głowę gogle VR i odpłynąć do wirtualnej rzeczywistości To wciąż za drogi sprzęt, żeby sobie na niego pozwolić.

d44ah1p

Pomimo tego, do odpowiednich stoisk wcale nie było gigantycznych kolejek. Owszem, przy stanowisku PlayStation VR ludzie koczowali po kilkadziesiąt minut, ale kolejka na 10-15 osób była i tak po kilka razy mniejsza od chociażby tej do stanowiska, gdzie robiono wyłącznie pokaz "Wolfensteina II".

Trochę się dziwię, bo jednorazowa sesja z goglami to jest niesamowite przeżycie. Wydawało mi się też, że to ten etap rozwoju technologii, na który gracze czekają od dawna.

Długoœść kolejki dała mi jednak jasną odpowiedź - VR przegrał z większoœścią atrakcji targów. Dłuższa kolejka była nawet do przejazdu w symulatorze tira na specjalnym fotelu.

d44ah1p

8. E-sport jest za to księciem

Sieciowe zmagania turniejowe wciąż nie przebijają się na przysłowiowe "pierwsze strony gazet". Co nie oznacza, że nie ma nim zainteresowania. Nie mówię tu tylko o wianuszkach chętnych, żeby zobaczyć na scenie drużynę e-sportową.

Najbardziej w pamięci utkwił mi widok pełnych trybun, gry rozgrywano ogólnopolski turniej "Rocket League" i "Tekkena". Kilkadziesiąt osób zrezygnowało ze zwiedzania hal, stania w kolejce do najnowszych hitów czy oczekiwania na rozdawnictwo gadżetów, żeby przez kawał czasu obserwować zmagania znakomitych graczy.

I rozumiem czemu. Bo oglądanie fachowców w akcji jest równie przyjemne, jak oglądanie meczu w TV. Zwłaszcza, jeœli towarzyszy temu równie dobry komentarz.

d44ah1p
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d44ah1p
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj