Trwa ładowanie...
d4hlq33

The Elder Scrolls (seria gier)

Najnowsze informacje
flickr.com
Źródło: flickr.com

The Elder Scrolls (TES) – niezwykle popularna seria gier fabularnych autorstwa studia Bethesda Softworks. Pierwsza część o nazwie Arena zadebiutowała w 1994 roku. Od tamtej pory to już pięć gier, których sprzedano ponad 50 mln egzemplarzy na całym świecie. Akcja serii rozgrywa się w świecie o nazwie Tamriel, który zachwyci wszystkich fanów fantasy.

The Elder Scrolls – historia powstania

Bethesda Softworks powstała w latach 80., ale początkowo tworzyła gry sportowe i filmowe oparte na licencjach prosto z Hollywood. Przyszły jednak lata 90. i gry tego typu traciły nieco na popularności. Szczególnie słabe recenzje otrzymała adaptacja Kevina samego w domu (o nazwie Home Alone), również autorstwa Bethesdy. Jak przyznają założyciele firmy, sami byli fanami innego gatunku. Chodzi o gry fabularne RPG z legendarną serią Ultima na czele.

Zainspirowani Ultimą twórcy z Bethesdy podjęli decyzję o stworzeniu własnego tytułu RPG. Skonsultowali się z innym studiem o nazwie Sir-Tech odpowiedzialnym za cieszącą się popularnością serię Wizardry. Ci jednak wyśmiali założycieli Bethesdy, uważając że nie nadają się do tworzenia gier fabularnych. Dziś seria gier Wizardry jest już słabo pamiętana, a studio Sir-Tech nie istnieje. Bethesda ma tymczasem The Elder Scrolls – najsłynniejsze gry RPG na świecie.

Zanim jednak projekt otrzymał swoją nazwę, potrzebni byli kreatywni deweloperzy, którzy wymyśliliby świat przedstawiony nowej gry. Padło na duńskiego programistę, który wcześniej pomagał Bethesdzie przy ścieżkach dźwiękowych do gier. Mężczyzna o nazwisku Julian LeFey zaproponował świat o nazwie Tamriel. Początkowo miało to być miejsce pełne rycerzy i walk na miecze, zainspirowane papierowymi grami RPG. Później stało się jednak czymś więcej.

The Elder Scrolls: Arena

Początkowo planowano by gra Arena była, jak nazwa wskazuje, zaledwie symulatorem walk na miecze. Już w pierwszych fazach prac wzbogacano ją jednak o rosnącą liczbę elementów fabularnych. Z czasem tego typu rozgrywka całkiem zastąpiła walki gladiatorów. Programiści z Bethesdy zdecydowali, że w Arenie będzie chodziło o zwiedzanie kolejnych lochów i jaskiń, a nie o potyczki toczone na tytułowym miejscu.

Przygotowując narrację do gry, jeden z twórców wpadł na pomysł, by nazwać ją The Elder Scrolls, sugerując w ten sposób świat pełen bogatej historii oraz magii. Co ciekawe, nazwa ta powstała zanim jeszcze wiedziano, czym dokładnie będą tytułowe "starsze zwoje". Ostatecznie gra ukazała się na półkach sklepowych w 1994 roku jako The Elder Scrolls: Arena. Trafiła na komputery PC z systemem MS-DOS. Dziś możemy w nią zagrać za darmo, pobierając ją bezpośrednio ze strony Bethesdy.

Gra The Elder Scrolls: Arena zaskoczyła graczy swoim nieskończonym, komputerowo generowanym światem. Rozgrywkę prowadzimy tu przy użyciu myszki i klawiatury (co wtedy nie było jeszcze tak popularne), z widokiem z pierwszej osoby. Fabuła rozpoczyna się, gdy doradca cesarza Uriela Septima VII postanawia go zdradzić. Przy użyciu zaklęć więzi go w innym wymiarze. Magicznie zmienia swój wygląd i konspiruje, by przejąć tron dla siebie.

Na drodze stajemy również my, jednak zdrajca szybko się nas pozbywa, w efekcie czego trafiamy do cesarskich lochów. Wtedy zaczyna się rozgrywka pierwszej gry The Elder Scrolls. Najpierw musimy jednak wygenerować swoją postać. Wybieramy spośród kilku narodowości, klas i decydujemy, czy będziemy posługiwać się magią, czy też mieczem. Na koniec przyznajemy punkty odpowiednim cechom (siła, inteligencja) i rozpoczynamy przemierzanie lochów.

The Elder Scrolls: Daggerfall

Gra The Elder Scrolls: Arena okazała się ogromnym sukcesem. Była jednak niezwykle trudna do pokonania. Jeden z twórców kolejnych części przyznał w wywiadzie, że musiał zaczynać grę od nowa 20 razy, zanim udało mu się przejść początkowe cesarskie lochy. Mimo to fani fantasy byli zachwyceni. Gra była niezwykle bogata w detale, z czego seria słynie do dziś. W ogromnym obszarze świata Tamriel można było znaleźć wiele sklepów, znanych z gier RPG karczm i kilkaset podziemnych labiryntów do pokonania.

Arena ustanowiła nowe standardy dla gier RPG. Deweloperzy z Bethesda Softworks niedługo po jej premierze postanowili rozpocząć pracę nad kolejnym tytułem. Zdecydowali, że pozostaną przy zyskownym tytule The Elder Scrolls. Druga część serii miała mieć lepszą fabułę, tym razem z wieloma różnymi opcjami do wyboru, a nawet kilkoma zakończeniami. Akcję przeniesiono też do nowego regionu Tamriel. Gra przede wszystkim miała być jednak nieco bardziej przyjazna dla gracza.

Druga część serii gier The Elder Scrolls otrzymała nazwę Daggerfall. Otrzymała nowy silnik graficzny (jeden z pierwszych z grafiką w pełni 3D). Amerykańscy deweloperzy wprowadzili także kolejną ogromną zmianę – świat nowego tytułu miał być otwarty. Po raz pierwszy możemy tu więc swobodnie podróżować pomiędzy poszczególnymi miastami. Zdecydowanie będziemy woleć jednak system "szybkiej podróży", bo świat Daggerfall jest ogromny. Mapa gry ma rozmiary podobne do całej Wielkiej Brytanii.

To do dziś pod względem rozmiarów mapy największa gra w historii. Większość miast i postaci NPC jest jednak generowana komputerowo, podobnie jak w poprzedniej części. Nie brakowało błędów technicznych, jednak pomimo to, sukces gry kolejny raz przerósł oczekiwania twórców. Premiera The Elder Scrolls: Daggerfall miała miejsce w 1996 roku, a w ciągu dwóch pierwszych dni sprzedano 100 tys. egzemplarzy tytułu. Dziś również możemy pobrać go za darmo ze strony Bethesdy.

The Elder Scrolls: Morrowind

Ambicje Bethesdy nie malały. Deweloperzy zdecydowali, że nie przestaną tworzyć kolejnych części serii gier The Elder Scrolls. Jednocześnie rozpoczęli pracę nad trzema projektami. Chcieli poszerzyć serię o elementy akcji, czego rezultatem były dwie nowe gry wydane w ciągu następnych dwóch lat. Pierwsza z nich to An Elder Scrolls Legend: Battlespire. Tytuł wydano w 1997 roku, jednak otrzymał złe recenzje.

Kolejnym projektem okazała się być gra The Elder Scrolls Adventures: Redguard, jednak ta zawiodła Bethesdę jeszcze bardziej. To przygodówka akcji, w której rozwiązujemy zagadki obsadzone w świecie The Elder Scrolls. Recenzje były już co prawda nieco lepsze niż w przypadku poprzednika, lecz sprzedaż zmalała do tego stopnia, że studio wpadło w kłopoty finansowe. Amerykańscy deweloperzy postanowili uratować sytuację, ogłaszając trzecią część właściwej serii The Elder Scrolls.

Poczekać musieliśmy na nią jednak jeszcze przez kilka lat. Trzecia gra z serii The Elder Scrolls miała powstać na nowy system Microsoft Windows XP i wymagała zupełnie nowego silnika graficznego (opartego na nowym Direct3D). Jak przyznają dziś programiści Bethesdy, poświęcili grze łącznie 100 lat pracy. Postanowiono ją nazwać od nowego regionu Tamriel, który przygotowano specjalnie na potrzeby trzeciej części. The Elder Scrolls: Morrowind zadebiutował w 2002 roku.

Gra The Elder Scrolls: Morrowind to po raz kolejny otwarty świat. Jest mniejszy niż w Daggerfall, ale po brzegi wypełniony starannie przygotowanymi szczegółami. Oprócz wciągającej fabuły głównej znajdziemy tu mnóstwo zadań pobocznych i gildii oraz frakcji, do których możemy dołączyć. To jednak po raz kolejny również wiele lochów i jaskiń z wrogami do pokonania. Morrowind był pierwszą grą z serii The Elder Scrolls, której można poświęcić ponad 100 godzin bez przechodzenia całej fabuły.

The Elder Scrolls: Oblivion

Trzecia część serii gier The Elder Scrolls doczekała się także dwóch rozszerzających fabułę dodatków. Otrzymała też wsparcie dla modyfikacji tworzonych przez graczy. Stała się dzięki temu niezwykle popularna wśród niezależnych twórców, którzy za pomocą modów dodawali do gry zupełnie nowe postacie, miejsca, a nawet mechanizmy rozgrywki. Popularność nie malała przez następne lata, co sprawiło, że Bethesda mogła spokojnie pracować nad następcą.

The Elder Scrolls: Oblivion ukazał się po czterech latach od premiery poprzednika, w 2006 roku. To już czwarta część serii. Grafikę po raz kolejny dopracowano, a akcję znów przeniesiono do innego regionu Tamriel (o nazwie Cyrodiil). Rozgrywka Oblivion nie kończy się tym razem nawet po zakończeniu głównego wątku fabularnego. Gra otrzymała rewelacyjną ścieżkę dźwiękową autorstwa Jeremy’ego Soule’a i uczyniła mężczyznę jednym z czołowych kompozytorów muzyki do gier na świecie.

Czwarta gra The Elder Scrolls to kolejne tytuły Gry Roku, a dziś uważa się ją za jedną z najlepszych fabularnych gier w historii. Również posiada dodatki DLC, a na przejście całości potrzebujemy po raz kolejny ogromnej ilości czasu. Na samą podstawową wersję Obliviona osoby grające na spokojnie poświęcą nawet 200 godzin. Po pewnym czasie na półkach sklepowych obok gry stanął kolejny tytuł Bethesdy – Fallout 3, a to sprawiło, że firma została okrzyknięta najlepszym deweloperem na świecie.

The Elder Scrolls: Skyrim

Dzięki sukcesowi gry The Elder Scrolls: Oblivion, a także późniejszego Fallouta 3, kontrolę nad Bethesdą przejął obecny szef firmy. Todd Howard po raz pierwszy dla studia projektował Morrowinda, a później stał się czołowym deweloperem. Po pewnym czasie został odpowiednikiem filmowego reżysera, czyli dyrektorem kreatywnym serii gier fantasy.

Todd Howard postanowił, że kolejne The Elder Scrolls będzie przedstawiać nieco bardziej realistyczny świat pełen rasizmu i podziałów klasowych. Nie oznacza to jednak, że przenosimy się tu do średniowiecznych realiów. To w dalszym ciągu gra RPG obsadzona w świecie fantasy, do jakiego jesteśmy już przyzwyczajeni. Znajdziemy tu magię, co więcej, w The Elder Scrolls: Skyrim walczymy po raz pierwszy ze smokami.

Gra The Elder Scrolls: Skyrim w dalszym ciągu opiera się na tym samym silniku graficznym, jednak został dopracowany, by dopasować go do nowej generacji komputerów i konsol. Tytuł pojawił się na półkach sklepowych w listopadzie 2011 roku i pobił wszelkie rekordy sprzedaży. W ciągu kilku pierwszych tygodni od premiery gracze kupili aż siedem milionów egzemplarzy gry.

The Elder Scrolls Online

Seria The Elder Scrolls to dzisiaj pięć głównych gier (plus dwa nieudane tytuły z końcówki lat 90.), jednak jej twórcy nie przestali na Skyrimie. Bethesda udostępniła licencję do świata Tamriel dla siostrzanego ZeniMax Online. Studio ma tych samych właścicieli, co twórcy TES, jednak ma skupiać się wyłącznie na grach MMO. W 2014 roku wydało The Elder Scrolls Online, czyli MMORPG obsadzone w świecie Tamriel. Początkowo gra otrzymała mieszane recenzje.

The Elder Scrolls Online posiada ogromny świat zawierający wszystkie regiony poprzednich części. Zwracano jednak uwagę na niewielką liczbę questów i sposobów spędzania czasu w wirtualnym świecie. Deweloperzy nie przestali jednak pracować nad grą i w ramach kolejnych dodatków wzbogacili ją o ogromną liczbę detali. Od tamtej pory liczba osób grających w The Elder Scrolls Online ciągle rośnie. Jak podają statystyki, dziś wersja online oparta na płatnych subskrypcjach posiada ok. 2 milionów graczy.

The Elder Scrolls – gra mobilna

Bethesda obecnie eksperymentuje także z grami na urządzenia mobilne. Na smartfony i tablety powstał np. darmowy Fallout Shelter. Okazał się być popularny, w związku z czym Todd Howard i spółka zadecydowali stworzyć tytuł oparty także na głównej dla Bethesdy serii gier. The Elder Scrolls: Blades zadebiutował w sklepach Google Play i Apple Store w marcu 2019 roku. To mobilna gra akcji RPG, w której po raz pierwszy w historii serii sterujemy za pomocą ekranu dotykowego.

W grze The Elder Scrolls: Blades przemieszczamy się po kolejnych lochach i jaskiniach. Część z nich została zaprojektowana przez twórców gry. Są jednak także częściowo generowane przez komputer, podobnie jak nasi wrogowie. Naszym głównym zadaniem jest przetrwanie jak najdłużej w nieskończonych labiryntach. Gra posiada jednak także tryb Arena nawiązujący do początków serii. Możemy w nim walczyć przez internet z innymi graczami.

The Elder Scrolls – szósta część

Bethesda doczekała się za sprawą serii Fallout kilku kontrowersji, jednak gracze bardzo dobrze wspominają gry The Elder Scrolls. Amerykańscy twórcy pracują więc nad kontynuacją – The Elder Scrolls VI. Niewiele jeszcze wiadomo na temat tej gry. W portalu YouTube możemy obejrzeć krótki teaser przygotowany przez Bethesdę, jednak nie zdradza na temat nowej gry praktycznie niczego. Prawdopodobnie ukaże się po 2020 roku.

d4hlq33
The Elder Scrolls (seria gier)
Wydawca

Bethesda Softworks

Dystrybutor

Cenega

Kategoria wiekowa

PEGI 12 (Arena, Daggerfall, Morrowind), PEGI 16 (Oblivion), PEGI 18 (Skyrim)

Tryby gry

singleplayer, multiplayer

Platformy

PC, konsole Xbox, Playstation, Nintendo. Urządzenia mobilne (Android, iOS)

Oficjalna strona www

https://elderscrolls.bethesda.net/

d4hlq33
d4hlq33
d4hlq33
Więcej tematów
d4hlq33

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj