Trwa ładowanie...
d1ovwzr

The Elder Scrolls III: Morrowind

Najnowsze informacje
flickr.com
Źródło: flickr.com

The Elder Scrolls III: Morrowind – trzecia część serii gier The Elder Scrolls autorstwa Bethesda Softworks. Jej premiera miała miejsce w maju 2002 roku, a dziś jest uważana za jedną z najlepszych gier RPG w historii. Sami tworzymy bohatera i przemierzamy ogromny, otwarty świat tytułowej prowincji Morrowind. Jak głosi przepowiednia, będziemy musieli go uratować przed zagładą.

The Elder Scrolls III: Morrowind – historia powstania

W 2013 roku amerykański Gamespot przeprowadził badania na najlepszą serię gier całej dekady. Gracze z całego świata głosowali na swoje ulubione tytuły, takie jak Grand Theft Auto, Super Mario czy Fallout. Wśród ponad 60 serii gier zwycięzcą okazały się jednak być "starsze zwoje", czyli kultowe gry RPG o nazwie The Elder Scrolls. Takiego sukcesu nie spodziewali się nawet sami twórcy, którzy prace nad grami fantasy rozpoczęli na początku lat 90.

Za serię odpowiada amerykańskie studio Bethesda Softworks. Pierwsza gra z serii, The Elder Scrolls: Arena, ukazała się na półkach w 1994 roku i była dostępna początkowo tylko na MS-DOS. Dziś jej rozgrywka może się wydawać prymitywna, jednak zrewolucjonizowała rynek gier fabularnych. Miała nieskończony świat, który zawierał wiele lochów i potworów do pokonania. Jako pierwsza miała cykl dnia i nocy, który dodawał realizmu pomimo fabuły z gatunku high fantasy.

Fani gier RPG długo czekali na godnego konkurenta dla kultowej Ultimy i w końcu mogli w niego zagrać. The Elder Scrolls: Arena sprzedawała się bardzo dobrze, a magazyn Computer Gaming World przyznał jej tytuł najlepszej gry RPG roku. Później deweloperzy z Bethesdy mieli się przyzwyczaić do tego typu nagród, jednak teraz nieświadomi swojego sukcesu postanowili rozpocząć prace nad kontynuacją serii.

Otwarty świat (a dokładniej kontynent) Tamriel powrócił już po dwóch latach. The Elder Scrolls II: Daggerfall miał grafikę 3D, a także gigantyczną mapę rozmiarów prawdziwej Wielkiej Brytanii. Gry wideo znów zostały zrewolucjonizowane, a w ciągu kilku dni od premiery sprzedało się ponad 100 tys. egzemplarzy tytułu. Niewielkie do tej pory studio Bethesda Softworks dostrzegło potencjał serii i postanowiło skupić się na niej jeszcze bardziej.

Kolejna część The Elder Scrolls zadebiutowała dopiero w 2002 roku. Programiści długo czekali na sprzęt, który podoła wyzwaniom zupełnie nowego silnika graficznego. Trzeci tytuł z serii przygotowano z ogromną dbałością o detale, a fabuła znacznie się wydłużyła. Tym razem gracze musieli nie tylko walczyć z potworami, ale i czytać duże ilości tekstu. Grę nazwano od nowego regionu Tamriel. The Elder Scrolls III: Morrowind ukazał się na komputery PC oraz Xboxa.

The Elder Scrolls III: Morrowind – fabuła

Niewiele wiemy o swoim pochodzeniu. Byliśmy więźniem w Cesarskim Mieście, jednak pewnego dnia zostajemy uwolnieni. Godzimy się, by wsiąść na statek, który zabierze nas w odległe miejsce. Pierwsze oznaki, że nie jesteśmy zaledwie zwykłym przestępcą pojawiają się w trakcie sztormu, gdy mamy wizję. Kobiecy głos mówi nam, że trafimy do Morrowind, czyli prowincji na północnym wschodzie Tamriel. Zanim dowiadujemy się więcej, ze snu budzi nas jeden z płynących z nami więźniów.

W taki sposób rozpoczyna się rozgrywka The Elder Scrolls III: Morrowind. Na początku musimy stworzyć własną postać. Znajdziemy tu wiele różnych ras do wyboru, w tym ludzi, elfów i tzw. zwierzokształtnych. To jednak nie wszystko. Następne kroki to ustalenie wyglądu, imienia i przydzielenie punktów różnym atrybutom. Po raz pierwszy w serii zdecydujemy także o naszym znaku zodiaku. Zapewniają kolejne umiejętności, wzmacniają atrybuty, a w niektórych przypadkach zapewniają nam magiczne zaklęcia.

Statek z więźniami zatrzymuje się w osadzie o nazwie Seyda Neen, a my zostajemy wypuszczeni na wolność. Od tej pory sami zdecydujemy, jak potoczą się nasze dalsze losy. Dostajemy zadanie, by spotkać się z mężczyzną o nazwisku Caius Cosades, jednak wcześniej musimy go odnaleźć w zupełnie innym mieście. Na naszej drodze spotkamy wiele postaci, od których otrzymamy inne zadania, więc musimy zdecydować, czym się zająć w pierwszej kolejności.

The Elder Scrolls III: Morrowind – rozgrywka

Grę rozpoczynamy słabi, bez żadnych umiejętności. Na początku zabić mogą nas nawet zwierzęta Jest ich pełno poza miastami, rozsądniej będzie więc spędzić chwilę w Seyda Neen i rozwiązać zadania otrzymane od napotkanych osób. Zostaniemy odpowiednio wynagrodzeni, a to pozwoli kupić pierwszą broń i podstawową zbroję. The Elder Scrolls III: Morrowind posiada wiele dostępnych broni, wśród których znajdziemy miecze (jedno- i dwuręczne), łuki, kusze i inne.

Po raz kolejny znajdujemy się w ogromnym, otwartym świecie. Prowincja Morrowind jest podzielona na kilka regionów, a my trafiamy na wyspę o nazwie Vvardenfell, która stanowi jej ogromną część. To właśnie na Vvardenfell rozgrywa się akcja The Elder Scrolls III: Morrowind. Możemy przemierzać jej tereny pieszo, a także przy pomocy systemu szybkiej podróży. W sposób typowy dla gier RPG nasza postać będzie się rozwijać, a nas będzie czekać odkrywanie kolejnych miejsc na mapie.

Do wyboru będziemy mieli także kilka frakcji oraz Gildii do których można wstąpić. Tylko od nas zależy, czy będziemy szanowanym żołnierzem, czy władać zaklęciami i należeć do słynnej Gildii Magów. Możemy jednak zostać także pospolitym złodziejem albo mordercą na zlecenie. W trakcie podróży dowiemy się o przepowiedni, wedle której to my musimy ocalić świat The Elder Scrolls III: Morrowind przed zagładą.

Gra jest niezwykle wciągająca, a jej przejście zajmie nam nawet 200 godzin. Jeśli zdecydujemy się ukończyć wszystkie możliwe zadania, czas ten wzrasta nawet do 500 godzin, co czyni The Elder Scrolls III: Morrowind jedną z najdłuższych gier RPG. Niemal wszystkie miejsca jej świata są pełne detali i nowych zadań do wykonania, a ilość lochów i jaskini (pełnych wrogów do pokonania) zachwyci każdego fana gier fabularnych.

The Elder Scrolls III: Morrowind – dodatki

Gra The Elder Scrolls III: Morrowind została rewelacyjnie przyjęta przez graczy. Otrzymała też świetne recenzje - dziennikarze z branży gier komputerowych określili ją np. najlepszym RPG-iem, w jaki grali od lat. W ciągu pierwszych kilku miesięcy sprzedano 200 tys. egzemplarzy tytułu, a w ciągu trzech lat od premiery liczba ta urosła do 4 mln. Niedługo po premierze podstawowej wersji, deweloperzy z Bethesdy zdecydowali się wypuścić dwa dodatki DLC do gry.

Pierwsze z rozszerzeń do The Elder Scrolls III: Morrowind nosi nazwę Tribunal. Premiera miała miejsce jeszcze w 2002 roku, a jego fabuła stanowi kontynuację głównego wątku Morrowind. Przenosimy się do nowego miejsca o nazwie Mournhold odgrodzonego od reszty świata. Pierwsze DLC dodaje także zmiany kilku systemów rozgrywki. Całkowicie zmienia nasz dziennik, w którym od teraz możemy sortować poszczególne zadania i dzielić je na wykonane oraz te, które musimy jeszcze przejść.

Tribunal początkowo sprzedawał się słabo, jednak po pewnym czasie spodobał się zarówno recenzentom, jak i graczom. Zaplanowano drugi dodatek DLC o nazwie Bloodmoon. Jego premiera miała miejsce rok po debiucie podstawowej wersji gry – w 2003 roku. Jednocześnie ukazała się także wersja Gry Roku, czyli The Elder Scrolls III: Morrowind wraz z dwoma dodatkami. Jak wskazuje nazwa drugiego dodatku, tym razem wcielimy się w nim w wilkołaka.

The Elder Scrolls III: Morrowind – mody

Trzecia część serii zasłynęła także dzięki swojemu wsparciu dla różnego rodzaju modyfikacji. Fani pracują nad kolejnymi z nich do dziś, nieustannie wzbogacając jej świat o nowe miejsca, postacie, a nawet systemy rozgrywki. Wszystko dzięki temu, że płyta z grą w wersji na komputery PC zawiera tzw. The Elder Scrolls III: Morrowind Construction Set. To narzędzie, dzięki któremu możemy dowolnie edytować świat Morrowind. Sami zaprojektujemy questy, które potem możemy również rozgrywać.

Większość modów do gry The Elder Scrolls III: Morrowind pobierzemy z internetu za pomocą strony Nexus Mods. Istnieją także mody, dzięki któremu możemy przenieść Morrowinda do nowszych gier z serii. To np. Skywind, czyli remaster trzeciej części wykonany przy użyciu gry The Elder Scrolls V: Skyrim. Aby w niego zagrać, musimy posiadać obydwie gry w oryginalnej wersji.

Fani stworzyli także własną niezależną wersję The Elder Scrolls III: Morrowind. Pozwala na uruchomienie gry na każdym najnowszym sprzęcie, wspiera wyższą rozdzielczość grafiki niż oryginalnie zakładano. Obsługuje przy tym również niemal wszystkie mody. Projekt nazywa się OpenMW i jest dostępny zarówno na Windowsa, jak i inne systemy – MacOS i Linuxa. Jest darmowy, jednak, aby go zainstalować, również potrzebujemy legalnie zdobytej kopii gry.

d1ovwzr
The Elder Scrolls III: Morrowind
Wydawca

Bethesda, Ubisoft (w Europie)

Dystrybutor

CDP

Kategoria wiekowa

PEGI 12

Data premiery (Świat)

01.05.2002

Data premiery (Polska)

01.05.2002

Tryby gry

singleplayer

Platformy

PC (Windows), Xbox

Wymagania sprzętowe PC

Wymagania minimalne gry The Elder Scrolls III: Morrowind:

  • system: Windows 98/Me/2000/XP lub nowszy
  • procesor: Intel Pentium III 800 Mhz (lub podobny)
  • pamięć: 256 MB RAM
  • karta graficzna: GeForce 2 GTS lub nowsza
Oficjalna strona www

https://elderscrolls.bethesda.net/pl/morrowind

d1ovwzr
d1ovwzr
d1ovwzr
Więcej tematów
d1ovwzr

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj