Trwa ładowanie...
d23xf6i

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Najnowsze informacje
flickr.com
Źródło: flickr.com

The Elder Scrolls IV: Oblivion – czwarta odsłona popularnej serii The Elder Scrolls tworzonej przez Bethesda Softworks. Premiera miała miejsce w marcu 2006. Po raz kolejny wcielamy się w więźnia. Naszą celę odwiedza jednak sam cesarz i daje nam zadanie, by uratować świat przed zagładą. Gra ukazała się na komputery PC oraz konsole Xbox 360 i Playstation 3.

The Elder Scrolls IV: Oblivion – historia powstania

Początkowo nikt nie sądził, że studio Bethesda Softworks będzie w stanie stworzyć tak unikalne gry RPG. Później seria The Elder Scrolls miała je rozsławić. Za powstanie "starszych zwojów" odpowiadają Ted Peterson, Vijay Lakshman i Julian Le Fay (ten ostatni nazywany często ojcem serii). W trakcie konsultacji z innym studiem tworzącym gry RPG, deweloperzy zostali wyśmiani przez kolegów po fachu. Nie przestali jednak dalej pracować nad nowym światem, który po pewnym czasie nazwali Tamriel.

Rezultatem była gra The Elder Scrolls: Arena z 1994 roku, a także druga część serii o nazwie The Elder Scrolls: Daggerfall wydana dwa lata później. Dziś graczom przyzwyczajonym do realistycznej grafiki mogą się wydawać przestarzałe, jednak wtedy zrewolucjonizowały rynek gier wideo. Miały bogatą rozgrywkę, niesamowicie wielki, otwarty świat (w pierwszej części nawet nieskończony) i ciekawą fabułę z gatunku fantasy.

Tytułowe zwoje The Elder Scrolls pełnią w grach, co ciekawe, niewielką rolę. Fabuła serii zwykle polega na ratowaniu świata przed różnych rodzajów zagładą. Sami możemy tworzyć własną postać, a także decydować, kim chcemy zostać. Gry The Elder Scrolls wyróżniają się liczbą przykuwających uwagę detali i zadań (questów), które czekają na nas na każdym kroku. Najlepszym tego przykładem jest trzecia część o nazwie The Elder Scrolls III: Morrowind.

Morrowind zadebiutował w 2002 roku i szybko został ogłoszony jedną z najlepszych gier RPG w historii. Opierał się także na nowym silniku graficznym Gamebryo, co sprawiło, że otwarty świat gry wyglądał o wiele lepiej w porównaniu do poprzednich części. W ciągu roku od premiery Bethesda sprzedała ponad 200 tys. egzemplarzy. Amerykańscy deweloperzy podjęli decyzję, że rozpoczną prace nad kolejną grą The Elder Scrolls.

Premiera The Elder Scrolls IV: Oblivion miała miejsce w 2006 roku. Gra została wydana na komputery stacjonarne i konsole siódmej generacji (Xbox 360, PS3). Otrzymała oznaczenie PEGI 16, co oznacza że nie jest odpowiednia dla osób poniżej 16 roku życia. Wydawcą w Polsce jest Cenega.

The Elder Scrolls IV: Oblivion – fabuła

Akcja gry The Elder Scrolls IV: Oblivion rozgrywa się 6 lat po wydarzeniach z poprzedniej części serii. Nie jest jednak bezpośrednim sequelem. Trafiamy w niej do zupełnie nowego miejsca na mapie Tamriel. Cyrodiil, czyli największy ze wszystkich regionów, znajduje się w samym środku kontynentu. Zamieszkują go Cesarscy, a stolicą jest podobnie nazwane Cesarskie Miasto. Odpowiadają za spokojne życie całego Tamriel i to właśnie tu mieszka cesarz Uriel Septim VII.

Jesteśmy więźniem w lochach Cesarskiego Miasta. Pewnego dnia mamy odwiedziny. Tajemniczym gościem okazuje się być sam cesarz, który przychodzi do nas wraz ze swoimi strażnikami, czyli legendarnymi Ostrzami. To jednak nie koniec, bo cesarz nie spodziewał się nas tak samo, jak my jego. Powodem do wizyty okazuje się być zaledwie nasza cela. Urielowi Septimowi VII grozi niebezpieczeństwo, a u nas znajduje się tajemne przejście, którym będzie mógł uciec przed nieznanymi mordercami.

Decydujemy się przyłączyć do ucieczki. W jej trakcie zostajemy zaatakowani. Jak się później dowiemy, stoi za tym wszystkim organizacja, która planuje otworzyć bramy do piekieł świata The Elder Scrolls. Naszym zadaniem będzie wyjaśnienie ataków na króla, a także uratowanie świata gry. Na przejście The Elder Scrolls IV: Oblivion potrzebujemy średnio około 100 godzin, jednak gracze którzy nie lubią się spieszyć mogą poświęcić grze nawet ponad 200 godzin.

The Elder Scrolls IV: Oblivion – rozgrywka

Świat The Elder Scrolls IV: Oblivion jest otwarty, a jego rozgrywka jest nieliniowa. Oznacza to, że nie musimy się wcale skupiać na głównym wątku gry i zajmować się pobocznymi zadaniami. Gra posiada ich ogromną ilość i właśnie to sprawia, że jest tak czasochłonna. Niemal wszystkie spośród pobocznych questów są ciekawe. W trakcie rozgrywki możemy wkroczyć do wielu różnych frakcji i Gildii, zajmować się handlem i tworzeniem broni, a nawet zwyczajnie zwiedzać ogromny świat.

Rozgrywkę The Elder Scrolls IV: Oblivion prowadzimy z widokiem z pierwszej lub trzeciej osoby. Możemy się też pomiędzy nimi przełączać, co pozwoli na lepsze skorzystanie ze świetnego systemu walki. W czwartej części serii podobnie jak w pozostałych możemy walczyć wręcz, a także przy użyciu broni. Do wyboru mamy miecze, topory, łuki, kusze i wiele innych, jednak początkowo nasze umiejętności nie pozwolą na pokonanie bardziej wymagających wrogów.

Podstawową cechą gry Oblivion jest rozwijanie naszej postaci. Rozgrywkę rozpoczynamy od stworzenia własnego bohatera. Gra ma jeszcze bardziej rozbudowany system kreowania postaci, niż ten z Morrowind. Wygląd możemy tu modyfikować dowolnie (w tym nawet kolor oczu), a do dyspozycji mamy 10 ras, w tym ludzi i elfów, a także po raz kolejny tzw. Zwierzokształtnych. Podobnie jak w Morrowind wybieramy swój znak zodiaku i nadajemy bohaterowi wybrane przez siebie imię.

W trakcie rozgrywki zdecydujemy, czy chcemy zostać mistrzem miecza lub łuku, czy też raczej wielkim magiem. W The Elder Scrolls IV: Oblivion dostępnych jest wiele zaklęć, a magia jest jednym z trzech rodzajów umiejętności, które możemy rozwijać. Region Cyrodiil możemy zwiedzać pieszo, lub po raz pierwszy w całej serii konno. Dostępny jest oczywiście także system szybkiej podróży, dzięki któremu przeniesiemy się z jednego końca mapy na drugi.

The Elder Scrolls IV: Oblivion to gra, w której nie musimy być bohaterem. Tylko od nas zależy, czy pomożemy w uratowaniu świata, czy zostaniemy tylko pospolitym przestępcą. W trakcie rozgrywki dowiemy się na przykład o istniejącej w Cyrodiil grupie złodziei, a także o zabójcach na zlecenie, czyli tajemniczym Mrocznym Bractwie. Możemy ich szukać lub stać się prawdziwym zbawcą.

The Elder Scrolls IV: Oblivion ponownie wykorzystuje silnik graficzny Gamebryo, jednak w nowej, zmodyfikowanej wersji. Gra ma lepszą grafikę, a także nowy silnik fizyczny Havok, który dodaje realizmu. To także system Speedtree, który zapewnia piękne krajobrazy. Czwarta część serii wygląda bardziej kolorowo i w jeszcze większym stopniu przypomina światy fantasy.

The Elder Scrolls IV: Oblivion – dodatki DLC

Sprzedaż gry The Elder Scrolls IV: Oblivion przerosła wszelkie oczekiwania. W ciągu roku z półek sklepowych zniknęło* ponad 3 mln. egzemplarzy*. Gracze przyjęli tytuł niezwykle ciepło, a recenzenci zachwycali się w niemal wszystkich branżowych magazynach. Gra otrzymała kolejne dla serii tytuły najlepszej gry RPG roku, a do dziś jest uważana za równie dobrą, co pozostałe części. Wraz z nimi trafiła też na wiele list najlepszych gier w historii.

Studio Bethesda Softworks postanowiło wykorzystać sukces i stworzyło wiele dodatków do gry Oblivion. Pierwsze z nich ukazały się niedługo po premierze, jednak nie obyło się bez kontrowersji. Graczy zaszokowała ich cena. Za samą zbroję dla konia trzeba było zapłacić 2,50$ (niemal 10 złotych). Cały zabieg zapoczątkował coraz bardziej popularne dziś w świecie gier wideo mikropłatności. Gra The Elder Scrolls IV: Oblivion doczekała się jednak także prawdziwych rozszerzeń.

Pierwszy główny dodatek do gry ukazał się w listopadzie 2006 roku. To The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine z zupełnie nowym wątkiem fabularnym, w którym odbędziemy inspirowaną średniowieczem pielgrzymkę w poszukiwaniu relikwii zakonu Rycerzy Dziewięciorga. To około dziesięciu godzin rozgrywki, jednak nie ostatnia przygoda, która czeka nas w Cyrodiil. W marcu 2007 roku zadebiutował The Elder Scrolls IV: Shivering Isles. To największe rozszerzenie do gry.

Drugi dodatek do The Elder Scrolls IV: Oblivion przenosi nas na tzw. Drżące Wyspy. Nie opuścimy ich przed przejściem całości, jednak możemy się na to zdecydować w każdym momencie rozgrywki podstawowej wersji. Zostajemy tu sprzymierzeńcem deadrycznego księcia obłędu, Sheogoratha. Otrzymujemy od niego zadanie, które jak twierdzi pomoże uratować wyspy przed zniszczeniem. Na naszej drodze stanie książę ładu, a my decydujemy jak rozwiązać sytuację.

Dostępne jest także The Elder Scrolls IV: Oblivion Game of the Year Edition, czyli edycja gry roku. Zawiera wszystkie dostępne dodatki, poprawki techniczne i to właśnie tę wersję kupimy w wersji cyfrowej za pośrednictwem platformy Steam. To ją najlepiej wybrać, jeśli chcemy zagrać w Oblivion.

The Elder Scrolls IV: Oblivion – mody

W trakcie premiery The Elder Scrolls IV: Oblivion studio Bethesda Softworks udostępniło ponownie także edytor gry o nazwie Construction Set. Dzięki niemu możemy dowolnie zmieniać każdy element gry i dodawać nowe postacie, miejsca, a nawet tworzyć zadania i wątki fabularne. Gracze szybko rozpoczęli tworzenie modów. Dziś dostępna jest ich ogromna ilość, a wszystkie z nich pobierzemy za pośrednictwem strony Nexus Mods znanej fanom gier Bethesdy.

Wśród modów znajdziemy na przykład dodatkowe poprawki do gry (nie obyło się bez błędów technicznych w podstawowej wersji), a także tzw. ENB, czyli mody za pomocą których zmienimy grafikę gry dodając do niej m.in. nowe efekty oświetlenia. Gra jest wspierana przez modderów do dziś, a posiadając współczesny sprzęt możemy ją zmodyfikować do tego stopnia, że będzie wyglądała niemal jak najnowsze tytuły na rynku.

d23xf6i
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Wydawca

Take-Two Interactive, Bethesda Softworks

Dystrybutor

Cenega

Kategoria wiekowa

PEGI 16

Data premiery (Świat)

20.03.2006

Data premiery (Polska)

20.03.2006

Tryby gry

singleplayer

Platformy

PC, Xbox 360, Sony Playstation 3

Wymagania sprzętowe PC

Wymagania minimalne gry The Elder Scrolls IV: Oblivion:

  • system: Windows 2000 / XP lub nowszy
  • procesor: Intel Pentium 4 2 GHz lub podobny
  • pamięć: 512 MB RAM (Vista: 768 MB)
  • karta graficzna ze 128 MB pamięci, zgodna z DirectX 9 – obsługa shaderów w wersji 2.0
  • dźwięk: wymagana zgodność z DirectX 8.1
  • wolne miejsce na dysku: przynajmniej 5 GB
Oficjalna strona www

https://elderscrolls.bethesda.net/pl/oblivion

d23xf6i
d23xf6i
d23xf6i
Więcej tematów
d23xf6i

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj