Trwa ładowanie...
d1vurj4

Heroes of Might and Magic (seria gier)

Najnowsze informacje
flickr.com
Źródło: flickr.com

Heroes of Might and Magic – seria gier komputerowych obsadzona w świecie fantasy. To gry strategiczne z rozgrywką turową autorstwa New World Computing, a później wydawane przez Ubisoft. Pierwsza część ukazała się na półkach sklepowych w 1995 roku, a od tamtej pory powstało także sześć następnych. Gry trafiły głównie na komputery stacjonarne.

Heroes of Might and Magic – historia powstania

Za powstanie Heroes of Might and Magic lub słynnych "hirołsów" (bo tak w Polsce gry te często były określane) odpowiada niewielkie, nieistniejące już studio o nazwie New World Computing. To właśnie ta firma wymyśliła świat Might and Magic, do którego należy także ta seria gier. Założyciel firmy i zarazem główny twórca jej wszystkich gier to Jon Van Caneghem. Pierwsze tytuły programował sam i w 1986 roku samodzielnie wydał Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum.

Pierwsza gra Might and Magic stała się bardzo popularna. Trafiła na niemal wszystkie komputery i konsole końcówki lat 80., a New World Computing mogło pracować nad kolejnymi. Tytuł szybko doczekał się swojej kontynuacji o nazwie Might and Magic II: Gates to Another World (z 1988 roku), a po trzech latach kolejnej, czyli Might and Magic III: Isles of Terra. Wyjątkowy świat oparty na średniowieczu, a także elementach science fiction szybko przyciągał uwagę coraz większej ilości graczy.

Jon Van Caneghem nie przestał jednak na trzech grach. Planował także stworzyć grę strategiczną, czego rezultatem było King’s Bounty. Ta gra później miała się przerodzić w serię Heroes of Might and Magic, chociaż jeszcze o tym nie wiedział. Główna seria gier mężczyzny tymczasem także otrzymała swoją kolejną część. Projekt o nazwie World of Xeen był jeszcze bardziej ambitny. Składały się na niego dwie kolejne części Might and Magic wydane odpowiednio w 1992 i 1993 roku.

King’s Bounty miało jednak powrócić. Ta gra pierwotnie obsadzona była w zupełnie innym świecie, jednak teraz jej akcja miała trafić także do Might and Magic. Turowa rozgrywka tej gry strategicznej pozostała jednak praktycznie niezmieniona, a głównymi bohaterami stali się rycerze nazywani herosami. Projekt otrzymał nazwę Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest i zadebiutował na półkach sklepowych w 1995 roku.

Heroes of Might and Magic – pierwsze gry

W grach Heroes of Might and Magic sterujemy właśnie herosami. Naszym zadaniem jest rozbudowywanie zamków, zbieranie wojsk i podbijanie nimi kolejnych terenów. Mamy do wykonania także różnego rodzaju zadania. Pojawiają się elementy gier fabularnych, a nasze postacie w trakcie rozgrywki zdobywają punkty doświadczenia i się rozwijają. Zaczynamy od przejęcia kontroli nad jednym miastem, później przemierzamy mapę i mamy możliwość stać się władcą.

Seria gier Heroes of Might and Magic już od pierwszej części pozwalała na niemal nieograniczoną rozgrywkę. Kładzie duży nacisk na walkę z wrogami. Rozpoczynając wojnę, musimy się też wykazać sporą cierpliwością. Gry Heroes posiadają jednak także rozbudowane fabuły. W pierwszej części przenosimy się do świata Enroth (umieszczonego w uniwersum Might and Magic), który próbuje podbić czworo władców.

Jeszcze przed premierą pierwszej części Jon Van Caneghem postanowił rozpocząć prace nad drugą częścią Heroes of Might and Magic. Druga część nie różni się znacząco od pierwszej. Z wyjątkiem o wiele lepszej grafiki pozostała niezmieniona. Posiada też większą ilość scenariuszy fabularnych, które składają się na jedną, długą kampanię jednoosobową. Heroes of Might and Magic II zadebiutowało w 1996 roku i ukazało się ponownie tylko na komputery PC.

Heroes of Might and Magic – kolejne części serii

W podsumowaniach roku recenzenci umieszczali drugą część serii Heroes of Might and Magic na liście najlepszych gier roku. Magazyn PC Gamer US nazwał ją najlepszą strategią roku. Dziennikarze dodawali też, że gry Heroes wciągają i uzależniają jak żadna inna gra, z wyjątkiem Civilization. Twórcy z New World Computing zareagowali, wypuszczając dodatek do gry. Ukazał się w 1997 roku, rozszerzył fabułę gry i dołączył do niej edytora map. To Heroes of Might and Magic II: The Price of Loyalty.

Pomimo sukcesu, na kolejną część serii trzeba było jeszcze poczekać. Amerykańscy deweloperzy powrócili do prac nad główną serią Might and Magic. Planowali po pięciu latach przerwy umieścić w następnej jej części grafikę 3D. Akcja nowej gry rozgrywała się jednak w tym samym świecie, co w dwóch pierwszych grach Heroes of Might and Magic. Premiera gry RPG w świecie Enroth miała miejsce w 1998 roku. Might and Magic VI: The Mandate of Heaven odniosło niemal równie wielki sukces, co Heroes II.

Legendarne Heroes of Might and Magic III

Następna gra New World Computing miała się stać kultowa także w Polsce. W międzyczasie twórcy serii Heroes stali się milionerami. Ich firmę przejęło 3DO Computing, jednak w dalszym ciągu mieli całkowitą wolność. Rozpoczęli prace nad trzecią częścią serii gier Heroes of Might and Magic niedługo po premierze Might and Magic VI, a jej tworzenie zajęło im ponownie tylko rok. Fabuła gry miała nieco nawiązywać do "szóstki", a rozgrywka została nieco dopracowana.

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia zadebiutowało na półkach sklepowych w 1999 roku. W Polsce premiera miała miejsce kilka miesięcy po debiucie światowym, a gra otrzymała pełne spolszczenie za pośrednictwem firmy Cenega. Tym razem rozegrać można było aż siedem różnych kampanii, a także grać ze znajomymi w trybie multiplayer. Powstały dwa rozszerzenia, a recenzenci byli nowym Heroes III niemal zachwyceni.

Heroes of Might and Magic – czwarta część

W 2000 roku gry Heroes of Might and Magic cieszyły się ogromną popularnością na całym świecie. New World Computing pod nadzorem 3DO postanowiło wypuścić na rynek serię opartą na Heroesach. Powstało osiem części Heroes Chronicles, przypominającego rozgrywką główne gry. W 2001 roku studio stworzyło także remake oryginalnego King’s Bounty. To Heroes of Might and Magic: Quest for the Dragon Bone Staff wydany w 2001 roku na konsolę Sony Playstation 2.

Czwarta część serii Heroes of Might and Magic miała tymczasem zadebiutować już niedługo. Prace nad nią ruszyły zaraz po Heroes III, a jej twórcy po raz pierwszy zdecydowali się zmienić rozgrywkę. Chcieli, żeby gracze mogli walczyć w niej także swoimi herosami, a poruszanie się po polu walki miało być znacznie wygodniejsze. To pierwsza gra w serii, przy której tworzeniu nie pomagał już główny twórca Jon Van Caneghem. Heroes of Might and Magic IV pojawiło się w sklepach w 2002 roku.

Heroes of Might and Magic – Ubisoft przejmuje serię

Pomimo sporych zmian w rozgrywce, gra Heroes IV do dziś jest uważana za równie dobrą, co poprzednie. Podobnie jak one, także otrzymała dobrze oceniane przez recenzentów rozszerzenia. W dalszym ciągu chwalili serię gier, a gracze na całym świecie ustawiali się w kolejkach przed sklepami. Sytuacja szybko miała się jednak zmienić, a następna część miała dzielić fanów. Studio New World Computing zostało rozwiązane, a 3DO Computing zbankrutowało.

Zanim wydawca serii oficjalnie ogłosił bankructwo, sprzedano prawa do Might and Magic. Szefowie 3DO chcieli podjąć ostatnią próbę uratowania sytuacji (a zdaniem niektórych po raz ostatni zarobić), a gry Heroes trafiły pod kontrolę prawdziwego giganta na rynku gier wideo. Francuskie Ubisoft postanowiło, że zacznie serię od nowa pod własnym nadzorem, a z oryginalnych projektów deweloperów z New World całkowicie zrezygnowano.

Heroes of Might and Magic – piąta część serii

Od czasów nabycia przez Ubisoft praw do gier Heroes, twórcy kolejnych części ciągle się zmieniają. Prace nad piątą zlecono współpracującym z Francuzami programistom z rosyjskiego studia Nival Interactive. Heroes of Might and Magic V ukazało się w 2006 roku. Rozgrywka gry została całkowicie zmieniona. Gra po raz pierwszy dla serii posiadała grafikę 3D i przeniesiono ją do zupełnie nowego świata o nazwie Ashan.

Fabuła Heroes of Might and Magic V ma niewiele wspólnego z poprzednimi tytułami z serii. Główni bohaterowie gry mają tym razem także zdolności magiczne i mogą należeć do jednej z sześciu frakcji. Każda z nich to osobna kampania fabularna, a gra jest pełna elementów gier RPG i eksplorowania bogatego świata stworzonego pod nadzorem Ubisoft. Recenzenci Heroes V zwracali uwagę np. na liczbę detali w grze.

Piąta część Heroes of Might and Magic wywołała mieszane uczucia wśród zagorzałych fanów serii. Otrzymała też nieco gorsze oceny, a dziś w portalu Metacritic posiada łączną ocenę 77/100. Mimo to gra sprzedawała się świetnie. Szczególnym sukcesem mogła się cieszyć w Europie i Rosji, a Nival Interactive stało się jednym z najbardziej znanych deweloperów z tego kraju.

Do Heroes V również powstały dodatki. To Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia, a także Heroes of Might and Magic V: Dzikie hordy.

Heroes of Might and Magic – ostatnie części

Od czasów piątej części gier z serii Heroes, Ubisoft wydaje kolejne z nich co około 5 lat. Nie brakuje też spin-offów serii. Jeszcze w 2006 roku zadebiutowało na przykład Dark Messiah of Might and Magic, czyli fabularna gra akcji obsadzona w tym samym świecie, co Heroes. Zdaniem niektórych recenzentów, była nawet lepsza niż piąta część głównej serii. Na kolejną tymczasem musieliśmy czekać aż do następnej dekady.

Pierwszy zwiastun gry pod nieco zmienioną nazwą Might and Magic Heroes VI ukazał się w internecie w 2010 roku. Tworzeniem gry zajęła się tym razem firma z Węgier o nazwie Black Hole Entertainment, która wcześniej odpowiedzialna była np. za gry Warhammer. Później miała stać się kolejną, która zbankrutowała, jednak w 2011 roku udało się wydać grę w pełnej wersji. Heroes VI jest prequelem dla poprzedniej części, a rozgrywka w porównaniu do niej różni się w niewielkim stopniu.

Gracze szybko zwrócili uwagę, że Heroes VI jest pełne błędów technicznych. Gra posiadała też dosyć skomplikowany system DRM, który sprawiał, że bez ciągłego połączenia z internetem niektóre opcje były blokowane. Często się zwyczajnie wyłączała, jednak Ubisoft postanowił szybko na to odpowiedzieć i zlecił kolejnej firmie tworzenie łatek technicznych do szóstej części serii Heroes.

Heroes of Might and Magic – najnowsza gra

Ostatnią częścią serii Heroes of Might and Magic jest obecnie siódma już gra wydana w 2015 roku. To Might and Magic Heroes VII, które opiera się na zupełnie nowej grafice i posiada zupełnie nową fabułę obsadzoną w świecie serii. Twórcy to tym razem Limbic Entertainment, którzy wcześniej tworzyli łatki techniczne do poprzedniej części. Nowa gra sama nie jest jednak pozbawiona problemów technicznych, a recenzenci określili ją "dobrym, lojalnym sequelem, ale pełnym błędów".

d1vurj4
Heroes of Might and Magic (seria gier)
Wydawca

New World Computing, 3DO, Ubisoft

Dystrybutor

Cenega, CDP, Ubisoft Polska

Kategoria wiekowa

PEGI 12 (pierwsze gry), PEGI 16 (najnowsze części)

Data premiery (Świat)

31.08.1995

Data premiery (Polska)

15.02.1999

Tryby gry

singleplayer, multiplayer

Platformy

PC (Windows, Mac OS, Linux)

Oficjalna strona www

http://www.heroesofmightandmagic.com/

d1vurj4
d1vurj4
d1vurj4
Więcej tematów
d1vurj4

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj