Trwa ładowanie...
df6h91t

Civilization (seria gier)

Najnowsze informacje
WP
Źródło: WP

Civilization – seria gier strategicznych 4X autorstwa słynnego dewelopera Sida Meiera. Premiera pierwszej części miała miejsce w 1991 roku i powstała na pierwsze komputery PC. Naszym zadaniem jest stworzenie własnej cywilizacji – od osady, aż po wielkie mocarstwo. Mamy do dyspozycji wiele historycznych królestw, w tym Polskę. Dziś zagrać możemy już w szóstą część serii.

Civilization – historia powstania

Twórcą gier Civilization jest Sid Meier. Jest jednym z najbardziej zasłużonych twórców gier w historii. Okrzyknięto go nawet "Spielbergiem" tej branży. Swoją karierę rozpoczął już na początku lat 80. Właśnie wtedy postanowił porzucić dobrze płatną posadę jako programista kas fiskalnych i skupić się na swoim największym hobby. Jak się okazało, w wolnych chwilach programował gry.

W 1982 roku Sid Meier założył firmę MicroProse i wydał aż pięć stworzonych przez siebie wcześniej tytułów. Pierwsza była gra o nazwie Formula 1 Racing, a później ukazała się cała seria wojennych symulatorów lotu samolotami. Wydawane były na komputery tamtych czasów, głównie te z rodziny Atari. Cieszyły się sporą popularnością, jednak prawdziwy przełom nastąpił dopiero po pięciu latach. Na półki sklepowe trafiło Sid Meier’s Pirates.

Gra o przygodach piratów stała się jednym z najchętniej kupowanych tytułów 1987 roku. MicroProse postanowiło, że od tej pory nazwy gier tworzonych przez Sida Meiera będą zawsze zawierać jego nazwisko. Po kilku latach powstało Sid Meier’s Railroad Tycoon, czyli historyczny symulator kolei. Amerykański twórca dalej pozostawał przy grach historycznych, jednak jak się miało okazać, to tytuł z następnego roku miał odnieść największy sukces.

Civilization – pierwsza gra

Sid Meier nie chciał już tworzyć gier o destrukcji. Od teraz miały polegać na tworzeniu. W pracach nad nowym tytułem pomógł projektant gier planszowych, Bruce Shelley. Zaproponował Meierowi symulatora cywilizacji podobnego do planszówki Risk oraz istniejącego już na komputerach Atari cyklu strategii o nazwie Empire. Programista z MicroProse zgodził się, a nad projektem gry mężczyźni pracowali tylko we dwóch.

Premiera pierwszej gry Civilization miała miejsce w 1991 roku. Tytuł początkowo ukazał się na komputery stacjonarne z systemem MS-DOS. Od tamtej pory wydano go na niemal wszystkie inne możliwe platformy. Rozgrywka rozpoczyna się w 4000 roku przed naszą erą, a naszym zadaniem jest "stworzenie imperium, które przetrwa test czasu". Rozpoczniemy od budowania osady i bronienia jej przed atakami barbarzyńców. Później założymy pierwsze miasto i armię. Rozgrywkę prowadzimy w turach.

Gra Civilization była o wiele bardziej ambitna, niż inne dostępne na rynku. Rozgrywka posiadała już wtedy wiele elementów, z jakich cała seria miała później zasłynąć. Na początku wybieramy spośród historycznych cywilizacji takich jak Aztekowie czy Rzymanie. Swoje imperium możemy rozwijać przez następne tysiąclecia. Możemy posiadać przywódcę cywilizacji, a do wyboru są różne historyczne postacie, jak Mahatma Gandhi. Możemy tworzyć "cudy świata", w tym na przykład egipskie piramidy.

Pierwsza gra Civilization przyniosła świetne recenzje. Dziennikarze branżowych magazynów już wtedy ogłosili ją "równie uzależniającą, co narkotyki" formą spędzania czasu. Rozgrywka była niezwykle wciągająca, a w niektórych podsumowaniach roku gra zwyciężyła nawet nad takimi tytułami, jak Duke Nukem, Another World czy Sonic The Hedgehog. Do dziś jest uważana za jedną z najlepszych strategicznych gier w historii.

Civilization – równie dobra kontynuacja

Sid Meier wraz ze swoim Civilization przyniósł firmie MicroProse ogromny sukces. Poproszono go o większą liczbę tego typu gier strategicznych. Mimo że to właśnie on był głównym założycielem firmy, jego rola słabła. Bardziej niż na biznesie, skupiał się na grach komputerowych, co z kolei poskutkowało kłótniami z innymi pracownikami. W trakcie jednej ze sprzeczek, Sid Meier sprzedał swoje udziały i stał się zaledwie konsultantem firmy.

Mężczyzna zgodził się jednak stworzyć kontynuację gry Civilization. Pracował nad nią przez następne pięć lat. Rozgrywka została udoskonalona, kładąc tym razem większy nacisk na dyplomację. Bardziej zaawansowana była także grafika oraz sztuczna inteligencja kierująca wrogimi imperiami. Druga część serii to także kilka nowych funkcji. Mamy w niej np. możliwość konsultowania wszelkich podejmowanych decyzji z tzw. Wysoką Radą, czyli systemem sterowanych komputerowo doradców.

Gra Civilization II ukazała się w 1996 roku. Wydano ją na system Windows, a także komputery Apple z macOS. Po raz pierwszy pudełkowa wersja zadebiutowała też w wersji na konsolę Playstation. Sukces tytułu przebił nawet poprzednią część. W ciągu pierwszego roku po premierze sprzedano prawie milion egzemplarzy, co w tamtych czasach było osiągnięciem niezwykle wyjątkowym. To także kolejne dla serii świetne recenzje. Civilization II do dziś posiada ocenę 94 proc. w agregatorze Metacritic.

Civilization na początku XXI wieku

Gra Civilization II jako pierwsza doczekała się także dodatków i rozszerzeń. Ukazywały się do końca lat 90. W międzyczasie pojawiły się jednak kłopoty w firmie odpowiedzialnej za serię. Pomimo świetnej sprzedaży, MicroProse stanęło na skraju bankructwa. Sid Meier postanowił tym razem całkowicie odejść i założyć nowe studio deweloperskie o nazwie Firaxis Games. Dzięki prawom autorskim zachował kontrolę nad swoimi grami strategicznymi.

Rynek gier komputerowych rozwijał się tak szybko, że tytuły wydawane na przełomie nowego tysiąclecia nie przypominały już prostych gier sprzed dekady. Po 2000 roku miała się ukazać nowa gra Civilization, jednak wymagała zupełnie nowej grafiki i zaktualizowanej pod nowe realia rozgrywki. Twórca dwóch pierwszych części przestał programować i od tej pory był już dyrektorem kreatywnym odpowiedzialnym za design.

Civilization III zadebiutowało w 2001 roku. Zadziwiało swoją jakością nawet najbardziej zagorzałych fanów serii. Gra była jeszcze bardziej uzależniająca, jeszcze bardziej rozbudowana. Przede wszystkim, jej grafika wyglądała jeszcze lepiej niż w przypadku dwóch poprzednich tytułów z serii. Świetne recenzje pojawiły się bardzo szybko, sprzedaż biła kolejne rekordy, a w podsumowaniach także ta część strategicznej serii została okrzyknięta jedną z najlepszych gier roku.

Trzecia gra Civilization to oczywiście w dalszym ciągu budowanie wielkiego imperium. Tym razem odpowiadamy jednak również za naszych obywateli i ich poziom szczęścia. Oprócz rozwijania nowych technologii i budowania cudów świata, będziemy też pilnować, by każde z naszych miast dobrze funkcjonowało. Dbamy o produktywność obywateli, walczymy też z korupcją wśród urzędników.

Civilization – czwarta gra z serii 4X

Gry Civilization zaczęto określać mianem 4X, od angielskich słów "explore, expand, exploit, exterminate". Dziś to właśnie dzięki serii Sida Meiera stanowią osobny gatunek gier strategicznych z rozgrywką turową. Kolejne części Civilization to najpopularniejsze 4X i ukazują się na rynku średnio co pięć lat. Ich twórcy, czyli Firaxis Games należą obecnie do jednego z gigantów na rynku – Take-Two Interactive.

Firaxis Games, w przeciwieństwie do poprzedniej firmy Sida Meiera, nie narzucają twórcy własnych pomysłów. Firma skupia się głównie na strategiach, a na swoim koncie ma także serię o nazwie X-COM. Lepsza sytuacja finansowa pozwoliła tymczasem na całkowitą zmianę silnika graficznego wykorzystywanego w grach. Również czwarta część "cywilizacji" miała więc po raz kolejny posiadać o wiele lepszą grafikę.

W ramach promocji ruszyła żartobliwa kampania marketingowa o nazwie Civilization Anonymous. Pozornie miała leczyć uzależnienie od gry. Powstał jednak w jej trakcie konkurs, którego zwycięzca… otrzymać miał nową grę. Premiera Civilization IV miała miejsce w 2005 roku. Od razu pojawiły się kolejne nagrody i kolejne świetne recenzje. Oprócz grafiki, gra wprowadza także kolejne zmiany w rozgrywce.

W Civilization IV większą rolę odgrywa religia. Nowy system pozwala wybrać, jaką wiarę będzie wyznawać nasza cywilizacja. Do wyboru mamy tu siedem różnych opcji. Gra posiada także nowy interfejs oraz nowy system sztucznej inteligencji opracowany przy współpracy z beta-testerami. Czwarta część została wydana na system Windows i Mac OS X. To jednak nie koniec serii. Na następcę czekaliśmy do końca dekady.

Civilization V – przełomowa piąta część

Civilization V zadebiutowało w 2010 roku i wprowadza przełomowe zmiany dla serii. To nie tylko nowa grafika – sama rozgrywka gry różni się w ogromnym stopniu. Pola, na które podzielona jest mapa gry, nie są już kwadratowe. Poruszamy się więc po sześciokątach, co pozwala na bardziej zaawansowane strategicznie rozmieszczanie miast i wojsk. System walki również uległ zmianie, a nasze miasta mogą same walczyć z atakującymi je wrogami.

Civilization V posiada 18 cywilizacji, którymi możemy prowadzić rozgrywkę. Każda z nich ma swoją tzw. "wybitną postać" (jak np. Albert Einstein czy Leonardo da Vinci). Po raz kolejny pojawiają się także przywódcy, tacy jak Napoleon czy Jerzy Waszyngton. Wszystkie wprowadzone zmiany sprawiły, że recenzenci ogłosili piątą część najlepszą grą z serii. Pomimo skomplikowanej rozgrywki to jednak właśnie ta część jest najbardziej przystępna dla początkujących graczy.

Civilization – najnowsze gry

Ukazały się dwa dodatki do Civilization V. To Bogowie i królowie, a także Nowy wspaniały świat. Przywracają do podstawowej wersji systemy znane z poprzednich części (np. religie). Dodają także kolejne cywilizacje i okresy historyczne, w których możemy się znaleźć. Łącznie z dodatkami DLC ich liczba rośnie wtedy do 43 różnych.

Grami w całości zajmują się już deweloperzy Firaxis Games, a Sid Meier podpowiada przy ich tworzeniu w niewielkim stopniu. Ostatnia część jak do tej pory ukazała się w 2016 roku i nosi nazwę Civilization VI. Po raz pierwszy została wydana (oprócz komputerów) także na konsolę Nintendo Switch.

df6h91t
Civilization (seria gier)
Wydawca

Take-Two Interactive

Dystrybutor

Cenega

Kategoria wiekowa

PEGI 12

Tryby gry

singleplayer, multiplayer

Platformy

PC (Windows, Mac OS X, Linux), niektóre konsole (obecnie Nintendo Switch), wiele starszych urządzeń (Atari, Amiga)

Oficjalna strona www

https://civilization.com/

df6h91t
df6h91t
df6h91t
Więcej tematów
df6h91t

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj