"Grim Fandango" - śmierć to tylko pośrednik turystyczny
Oryginalną wizję świata umarłych przedstawiają twórcy gry "Grim Fandango". W ich produkcji mroczny żniwiarz, w swoim czarnym płaszczu i z kosą w ręku, nie ma łatwego życia (czy raczej łatwej śmierci). Okazuje się, że zabieranie zmarłych w ostatnią podróż jest procesem odartym z mistycyzmu i dość mocno zbiurokratyzowanym. Śmierć, a właściwie Manuel "Manny" Calavera, jest agentem podróży w Departamencie Śmierci w Krainie Zmarłych.
Jego zadaniem jest sprzedaż zmarłym wypraw do ich miejsca przeznaczenia – Dziewiątego Świata Podziemnego. Dnie wypełnia mu nudna praca biurowa, wyrabianie "targetów" i znoszenie humorów wymagającego szefa. Wszystko zmienia się gdy odkrywa spisek, w który zaangażowana jest lokalna grupa przestępcza.
Kraina Zmarłych w "Grim Fandango", to zaskakujące połączenie meksykańskich i azteckich wierzeń, Nowego Jorku lat 30-tych, klimatu filmów z gatunku noir i stylu Art Deco. Przy czym z każdego z powyższych twórcy brali dowolne elementy, które akurat pasowały do ich wizji świata umarłych. Postacie przedstawione są w stylu kukieł calaca, których Meksykanie używają do dekoracji podczas obchodów Dnia Zmarłych. Bohaterowie mówią mieszaniną angielskiego i hiszpańskiego tworząc tzw. spanglish, którym często posługują się meksykańscy imigranci w Stanach Zjednoczonych. Manny pracuje w ogromnym wieżowcu, bogato zdobionym w stylu Art Deco, w mieście El Marrow przypominające przedwojenny Nowy Jork. Wiele postaci pali papierosy, co było typowe dla filmów noir.
Twórcy przyznają, że mocno inspirowali się takimi klasykami gatunku jak "Sokół maltański" czy "Casablanca". Dwoje bohaterów jest nawet bezpośrednio wzorowanych na postaciach granych przez Claude'a Rainse'a i Petera Lorre'a w "Casablance". Całość przyprawiona jest mrocznym humorem, zabawą z grami słownymi, dialogami zagranymi na bardzo wysokim poziomie oraz muzyką, która jest miksem muzykiem symfonicznej, południowoamerykańskiego folku, jazzu i swingu. Gra "Grim Fandango" uważana jest za najlepszą grę przygodową w historii.