Trwa ładowanie...
d1pmlwn

Strategiczne gry czasu rzeczywistego - RTS

Najnowsze informacje
flickr.com
Źródło: flickr.com

Strategiczne gry czasu rzeczywistego (RTS) jeden z gatunków gier, który jest zmodyfikowaną wersją turowych gier strategicznych. Mianowicie gracz nie jest skrępowany kolejkami ruchów czy turami.

Strategiczne gry czasu rzeczywistego (RTS) – specyfika, historia

Strategiczne gry czasu rzeczywistego (RTS) to gatunek gier, który daje graczowi więcej swobody. Podejmuje on czynności kiedy chce, a skutki działań są natychmiast widoczne. Strategiczne gry czasu rzeczywistego (RTS) wymagają zatem szybkości i sprawności podejmowania decyzji.

Pierwszymi strategicznymi grami czasu rzeczywistego (RTS) są produkcje z początku lat 80. XX wieku. Są to The Ancient Art of War, Cytron Masters czy Stonkers. Początkowo charakteryzowały się dwuwymiarową grafiką oferującą widok z lekkiego ukosu (rzut izometryczny) lub z góry. Zdarzały się również gry z akcją obserwowaną z boku, przykładem może być King Arthur's World. Obecnie pojawiają się strategiczne gry czasu rzeczywistego (RTS) z grafiką 3D.

Strategiczne gry czasu rzeczywistego (RTS) powstały na bazie gier strategicznych turowych, w których gracz może poruszać swoją postacią tylko w swojej turze. Jego działanie zależne jest od innych współczynników, np. jaką ilość punktów ruchu otrzymał. Gry turowe, ponadto, pozwalają graczowi na dłuższe zastanowienie się nad dalszym działaniem, w przeciwieństwie do RTS-ów, gdzie tego czasu nie ma. Niekiedy gry turowe posiadają cechy strategicznych gier czasu rzeczywistego (RTS).

Strategiczne gry czasu rzeczywistego (RTS) mogą zawierać elementy innych gier. Przykładem mogą być taktyczne gry czasu rzeczywistego (z angielskiego real-time tactical game, RTT), które kładą większy nacisk na taktyczne decyzje dotyczące walki, aniżeli decyzje strategiczne dotyczące gospodarki (np. gra Myth). Niektóre strategiczne gry czasu rzeczywistego (RTS) posiadają cechy gier RPG, np. ich bohaterowie zdobywają poziomy doświadczenia (np. Warcraft III: Reign of Chaos).

Strategiczne gry czasu rzeczywistego (RTS) - Multiplayer online battle arena (MOBA)

Jednym z podgatunków strategicznych gier czasu rzeczywistego (RTS) jest Multiplayer online battle arena (MOBA). W grze tej gracze są podzieleni na drużyny walczące ze sobą na arenie. Nazwę stworzyła firma Riot Games przy produkcji swojej gry League of Legends. Po raz pierwszy wykorzystano funkcje MOBA w modyfikacji gry StarCraft – Aeon of Strife. Natomiast pierwszą grą MOBA była Demigog autorstwa Gas Powered Games.

Strategiczne gry czasu rzeczywistego (RTS) – Tower defense

Drugim podgatunkiem strategicznych gier czasu rzeczywistego (RTS) jest tower defense. W grze tego typu gracz musi powstrzymywać kolejne uderzenia przeciwników. W tym celu stawia wieże obronne lub utrudnienia na ich drodze. Do wyboru ma wiele typów wież o różnych zdolnościach. Można je także ulepszać. Wrogowie przemieszczają się zwykle po krętej, określonej drodze, wzdłuż której gracz rozstawia swe wieże.

Początki tower defense sięgają 1990 roku i zostały zastosowane w grze Ramparts, gdzie gracz musiał bronić zamku przed przeciwnikami, mając do dyspozycji broń zainstalowaną w zamku. Najbardziej znanymi współczesnymi grami tower defense są Age of Empires i Warcraft III: Reign of Chaos.

Dużą popularnością cieszą się gry tower defense stworzone w programie Adobe Flash. Przykładem mogą tu być Gemcraft, Desktop Tower Defense czy Kingdom Rush.

Wśród większych produkcji można wymienić Savage Moon, PixelJunk Monsters, Comet Crash dla PlaySation 3, czy Defense Grid z przeznaczeniem na PC i Xboxa 360. Z czasem gry tower defense rozbudowywano technicznie, czego przykładem mogą być Dungeon Defenders czy Defender's Quest.

d1pmlwn

gry strategiczne

d1pmlwn
d1pmlwn
d1pmlwn
Więcej tematów
d1pmlwn

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj