Skradanki
Skradanki to gatunek gier, który wymaga od użytkowników ukrywania się i używania podstępu, aby ominąć lub pokonać przeciwnika.
Skradanki – ogólna charakterystyka
Zadaniem gracza jest pozostanie w ukryciu. Do tego celu może skradać się, przebierać i nie powinien wywoływać hałasu. Zazwyczaj głównymi postaciami skradanek są szpiedzy, agenci sił specjalnych, złodzieje lub zabójcy. W związku z tym przewodnimi motywami skradanek są działania złodziejskie, antyterrorystyczne lub szpiegowskie.
W niektórych skradankach gracz może sam zdecydować, czy woli się skradać, czy bezpośrednio zaatakować wrogów. Niektóre gry są połączeniem elementów skradanki z elementami innych gatunków, np. strzelanki pierwszoosobowej lub gry platformowej.
Najstarsze skradanki pochodzą jeszcze z lat 80. XX wieku - Castle Wolfenstein, 005 czy Metal Gear. Popularnością cieszyły się zwłaszcza w 1998 roku, w momencie powstania takich produkcji, jak Thief: The Dark Project, Metal Gear Solid czy Tenchu: Stealth Assassins. Ta ostatnia stała się pierwszą trójwymiarową skradanką. Tymczasem Metar Gear Solid zapoczątkował serię Metal Gear, która osiągnęła sukces. Powstało kilka sequeli gry. Z kolei Thief stał się pierwszą trójwymiarową grą w gatunku przeznaczoną na komputery osobiste.
Kolejne skradanki przyczyniły się do powstania takich serii, jak Splinter Cell czy Hitman. Powstające nowe skradanki umożliwiały graczowi wybór formy rozgrywki między podejściem skradankowym a bezpośrednim atakowaniem.
Skradanki – historia
Pierwszą grę o charakterze skradanki wydała firma Muse Software w 1981 roku, był to Castle Wolfenstein. Powstały w 1987 roku Metal Gear produkcji Hideo Kojimy, również przejawiał cechy skradanki. Gra została wydana dla MSX 2 i dla Nintendo Entertainment System. W 1990 roku powstały dwa sequele Metal Gear: Snake’s Revenge (dla NES) i Metal Gear 2: Solid Snake (dla MSX 2). Drugi sequel wprowadził zmodernizowaną AI wrogów.
Tworząc grę Wolfenstein 3D bezskutecznie próbowano wprowadzić kilka cech skradania – ukrywanie się przed strażnikami i przebieranie za przeciwników. Nowości pojawiły się w grze GoldenEye 007, gdzie gracz mógł używać przemocy i podstępnie się skradać. Gra Thief była pierwszą w historii, która pozwalała ukrywać się w cieniach. W grze System Shock 2 zagrożeniem dla gracza byli ciągle odnawiający się przeciwnicy i ograniczenia broni i amunicji.
Od momentu wydania Metal Gear Solid skradanki zyskiwały coraz większą popularność. Kontynuacją gry były sequele Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty i Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Inne gry z gatunku skradanek to Hitman, Tom Clancy’s Splinter Cell, Manhunt czy Syphon Filter. Podobnymi do skradanek są takie gry, jak Kroniki Riddicka: Ucieczka z Butcher Bay, Deus Ex czy Oni. Niektóre gry akcji, jak na przykład Medal of Honor, posiadały kilka poziomów przypominających skradanki. Kilka gier platformowych i survival horrorów również zawiera elementy skradanki.
Dotychczas największą popularnością cieszyły się strzelanki pierwszoosobowe z elementami skradania i szpiegowania, natomiast w ostatnim czasie skradanki zaczęły im dorównywać. Kategorią łączącą skradanki i strzelanki pierwszoosobowe jest podkategoria tych drugich – tactical shooters. Przykładem wykorzystania może być gra Tom Clancy’s Rainbow Six. Dziedzinę tę rozszerzyła gra Far Cry, która umożliwiła graczowi ukrywanie się za głazami, krzakami i drzewami – stworzono rozbudowane zewnętrzne otoczenie.
strzelanki pierwszoosobowe