Trwa ładowanie...
d3shrmj

Age of Empires (seria gier)

Najnowsze informacje
flickr.com
Źródło: flickr.com

Age of Empires – seria gier RTS stworzona przez Ensemble Studios i wydawana przez Xbox Game Studios. To strategie, których pierwsza część ukazała się w październiku 1997 roku. Wcielamy się w nich w przywódcę cywilizacji, a naszym zadaniem jest rozbudowa imperium. Kolejne części przenosiły nas do następnych epok historycznych. Obecnie trwają prace nad czwartą częścią serii.

Age of Empires – historia powstania

Zanim zadebiutowała konsola o tej samej nazwie, termin Xbox oznaczał w firmie Microsoft studio zajmujące się grami komputerowymi. Zaczęło działalność jako Microsoft Games i odpowiadało na przykład za grę słynną w świecie pilotów samolotów - Microsoft Flight Symulator. W połowie lat 90. nawiązało też współpracę z niewielkimi, niezależnymi twórcami i postanowiło wydawać gry komputerowe. Później przekształciło się w Xbox Game Studios.

Jednym z niewielkich twórców, z którymi skontaktował się dział Microsoftu zajmujący się grami, było Ensemble Studios. Ta dopiero utworzona firma miała w planach stworzenie gry strategicznej, która mogłaby powalczyć na rynku np. ze słynnym Civilization. Zatrudniono nawet w tym celu Bruce’a Shelley’a, czyli jednego z głównych projektantów pomagających Sidowi Meierowi przy Civilization.

Nowa gra RTS od Ensemble Studios miała się stać jedną z przełomowych dla gatunku, chociaż jej twórcy jeszcze o tym nie wiedzieli. Planowali, by miała nieco spokojniejszą rozgrywkę niż inne tytuły na rynku (jak Warcraft czy Command & Conquer). Miała posiadać kilka elementów zaczerpniętych z Civilization. Miała umożliwiać nam rozgrywkę w czasach historycznych. Również miała się dzielić na "epoki", a my mieliśmy przejąć kontrolę nad cywilizacjami.

Age of Empires – pierwsza gra

Deweloperzy z Ensemble Studios chcieli, by gra była realistyczna. Długo studiowali historię świata, a w ścieżce dźwiękowej do swojego pierwszego tytułu umieścili dźwięki autentycznych historycznych instrumentów. Tytuł był gotowy po roku od założenia firmy. Gra otrzymała nazwę Age of Empires i zadebiutowała w październiku 1997 roku. Recenzenci szybko określili ją "mieszanką Warcrafta i Civilization", nie ukrywając też zachwycenia nowym tytułem.

Rozgrywkę Age of Empires rozpoczynamy w epoce kamienia jako zaledwie garstka osób prowadzących koczowniczy tryb życia. Mamy do dyspozycji kilka trybów gry. To cztery kampanie jednoosobowe, w których możemy wybrać na przykład starożytny Egipt. Age of Empires posiada wtedy fabułę, a my otrzymujemy konkretne zadania do wykonania. Gra posiada jednak także tryb rozgrywki dowolnej. Tu wybieramy spośród aż 12 cywilizacji z całego świata.

Każda cywilizacja różni się znacząco. Ich ludność różni się swoimi atrybutami, wierzeniami i historią. Gdy natomiast uda nam się już wyjść z epoki kamienia, każda cywilizacja ma inną architekturę, a także inne technologie, które spróbujemy odkryć. W trakcie rozgrywki przechodzimy przez kilka epok rozwoju naszej cywilizacji, a naszym celem jest rozwinięcie wielkiego imperium.

Age of Empires – seria, która słynie także z dodatków

Age of Empires odniosło spory sukces na całym świecie. Gra zadebiutowała w 55 krajach, a łączna sprzedaż w ciągu pierwszych kilku miesięcy wyniosła ponad 650 tys. egzemplarzy. Dziś pierwsza część serii posiada ocenę 83/100 w portalu Metacritic, a ówczesne magazyny o grach komputerowych zwracały uwagę na wciągającą rozgrywkę oraz świetny system sztucznej inteligencji, który mądrze prowadzi jednostkami innych cywilizacji.

Ensemble Studios planowało szybkie wydanie sequela do Age of Empires. Kontynuacja miała rozgrywać się w następnych epokach i rozpoczynać się od średniowiecza. Projekt okazał się być jednak tak ambitny, że deweloperzy potrzebowali dwa razy większą ilość czasu, niż zakładano. W międzyczasie wydano natomiast dodatek do pierwszej części. Jak się później okazało, on sam również mógłby z powodzeniem stanowić nową grę Age of Empires.

Age of Empires: The Rise of Rome (powstanie Rzymu) opowiada o rozwoju Cesarstwa Rzymskiego. Rozgrywka dodatku wprowadza oprócz starożytnych rzymian jeszcze trzy nowe cywilizacje, co powoduje wiele dodatkowych godzin poświęconych grze. Rozszerzenie sprawiło, że Age of Empires jest znane ze swoich dodatków. Każda kolejna część również takie miała i każdy z nich również rozbudowuje gry z serii w znaczący sposób.

Age of Empires – druga, jeszcze lepsza gra

To jednak nie koniec sukcesów Ensemble Studios. W 1999 roku firmie udało się ukończyć kolejne kolosalne dzieło – drugą część Age of Empires. Gra zadebiutowała pod koniec roku i posiadała tym razem pięć kampanii pełnych postaci historycznych. Możemy wcielić się tu w Joannę d’Arc czy Dżyngisa-chana. Gra skupia się też w nieco większym stopniu na podbojach. Ma większą liczbę różnych jednostek wojskowych oraz większą liczbę bitw.

Age of Empires II: The Age of Kings (bo pod taką pełną nazwą gra się ukazała) otrzymała jeszcze lepsze oceny. Również posiadała tryb rozgrywki dowolnej, który pozwalał na tworzenie własnych scenariuszy historycznych. Jak zauważali recenzenci, mogliśmy tu dowolnie testować, jak wyglądałaby historia, gdyby zmienił się wynik niektórych wydarzeń. Druga część Age of Empires posiada taką samą grafikę jak "jedynka". Wspiera również rozgrywkę przez internet.

Gra Age of Empires 2 również doczekała się niezwykle rozbudowanego dodatku. To Age of Empires II: The Conquerors, który dodaje pięć nowych cywilizacji i cztery dodatkowe kampanie. Tym razem naszym celem będzie udział w wielkich wyprawach do Nowego Świata (jako Hiszpania) lub ewentualnie obrona przed Hiszpanami jako Aztekowie. Możemy jednak przenieść się także do czasów historycznej Wielkiej Brytanii.

Microsoft był zachwycony sukcesem gier z serii Age of Empires. Zlecił twórcom kolejne części, a zachęcić ich do tego miały znacznie grubsze portfele. Gigant na rynku technologii wykupił Ensemble Studios, a twórcy Age of Empires od teraz mieli pracować bezpośrednio dla Microsoftu.

Age of Empires – spin-off o mitologii

Pierwsze dwie części serii nie różniły się pod względem grafiki, jednak twórcy Age of Empires chcieli to zmienić. Pracowali już nad nowym silnikiem graficznym. Prace rozpoczęły się prawie jednocześnie z Age of Empires 2. Nowa grafika najpierw miała zostać jednak przetestowana w spin-offie serii. Tytuł poboczny ogłoszono niedługo po premierze dodatku do drugiej części. Zaszokował fanów serii, szczególnie swoją tematyką. Miał nieco odchodzić od faktów z historii, do starożytnych mitologii.

Ensemble Studios nazwało nową grę Age of Mythology. Rozgrywka miała się nieco różnić od dwóch pierwszych gier Age of Empires, jednak w dalszym ciągu miała polegać na rozwijaniu cywilizacji w trakcie kolejnych epok. Tym razem mieli się jednak pojawić także mityczni bogowie, tacy jak Zeus czy Odyn, co zaciekawiło niemal każdego fana gier strategicznych. Age of Mythology zadebiutowało w 2002 roku.

Age of Mythology po raz pierwszy dla serii posiada w pełni trójwymiarową grafikę. Jak na tamte czasy, wyglądało rewelacyjnie. Posiadało tylko jedną kampanię, jednak o wiele dłuższą niż te z poprzednich gier serii. Gra Age of Mythology oczywiście również otrzymała swoje rozszerzenie. To Age of Mythology: The Titans, w którym przenosimy się na samą Atlantydę.

Ensemble Studios niedługo po premierze Age of Mythology rozpoczęło nad kolejną częścią serii. Testy nowego silnika graficznego zakończyły się sukcesem. Nowa gra miała stać się jedną z najlepszych strategii w historii, a swoimi rozmiarami miała przerastać nawet poprzednie części. Tym razem gracze, podobnie jak w Age of Mythology, mieli otrzymać tu jedną, długą kampanię podzieloną na akty i ze specjalnie przygotowaną narracją.

Age of Empires III – ostatnia część serii

Age of Empires III oprócz zupełnie nowej dla głównej serii grafiki miała też posiadać zupełnie nowy silnik fizyczny. Pozwalało to na większy realizm i mniejszą ilość prac nad animacjami dla Ensemble Studios. Powracały oczywiście czasy historyczne z ośmioma tym razem cywilizacjami. W Age of Empires 3 będziemy je po raz kolejny rozwijać. Trafimy tu nawet w czasy rewolucji przemysłowej.

Trzecią część serii Age of Empires można uznać za sequel dodatku do drugiej części. Gra Age of Empires 3 opowiada historię kolonizacji Ameryki przez Europejczyków pomiędzy 1492 a 1876 rokiem. Znajdziemy tu nowy system rozgrywki – Home City, który wprowadza nas do jednego z naszych miast. Będziemy tu niemal jak w grach RPG rozwijać się i zarazem rozwijać całe miasto, a to z kolei pomoże naszemu imperium.

Age of Empires 3 pojawiło się na półkach sklepowych w 2005 roku i szybko zostało jedną z najlepiej sprzedających się gier. Przez następne kilka lat sprzedano aż 2 mln egzemplarzy gry. Trzecia część serii została też uznana przez magazyny o grach wideo za najlepszą strategię 2005 roku. Zwracano uwagę na rewelacyjną (jak na tamte czasy) grafikę, a jeden z dziennikarzy napisał, że "opada szczęka", gdy ją po raz pierwszy zobaczymy.

Age of Empires – długa przerwa i remake'i

Age of Empires III również otrzymało dodatki. To Age of Empires III: The WarChiefs oraz Age of Empires III: The Asian Dynasties. Ten ostatni powstał we współpracy oryginalnych twórców z inną firmą, gdy Ensemble Studios zatrudniono do tworzenia zupełnie nowej gry. Microsoft zlecił im strategię RTS opartą na swojej ulubionej franczyzie, czyli serii Halo. Podczas gdy oni projektowali Halo Wars, dodatek Age of Empire III: The Asian Dynasties kończyła firma o nazwie Big Huge Games.

Halo Wars sprawiło, że na serię Age of Empires nie było już czasu. Kolejny, jeszcze większy problem pojawił się po wydaniu gry. Ensemble Studios zostało oficjalnie rozwiązane, a jego deweloperzy trafili do różnych działów Microsoft. Przez następne lata firma z Redmond zlecała różnym niewielkim studiom tworzenie drobnych tytułów opartych o serię. Powstało np. Age of Empires Online, w które można było grać za darmo. Powstało też kilka tytułów na konsole przenośne.

Age of Empires miało powrócić dopiero w 2013 roku. Microsoft zaczął wydawać odświeżone wersje oryginalnych gier, z lepszą grafiką i wsparciem dla znacznie wyższych rozdzielczości ekranu. Dziś zagrać możemy we wszystkie z nich na najnowszych komputerach. Wydane zostały remake’i każdej z gier z serii, a w ostatnich latach ukazują się także jako Definitive Edition (edycje ostateczne).

Age of Empires – czwarta część?

W 2017 roku Microsoft ogłosił, że ruszyły prace nad kolejną częścią serii Age of Empires. Czwarta już gra strategiczna oparta na historii ma być tworzona przez Relic Entertainment – znanego twórcę w świecie gier RTS. W ciągu następnych dwóch lat gracze mogli śledzić jedynie plotki na temat nowego tytułu, a w lutym 2019 roku dowiedzieliśmy się, że nie ma jeszcze planowanej daty premiery.

Jak informuje Phil Spencer, czyli szef działu gier w Microsoft, prace nad Age of Empires IV ciągle trwają. Chociaż wcześniej pojawiły się informacje, że tak się stanie, nie dowiedzieliśmy się niczego więcej z targów E3 w 2019 roku. Szefowie Microsoft potwierdzili jednak wtedy, że zaprezentują najnowszy tytuł zaraz po premierze Age of Empires II: Definitive Edition (planowanej na jesień).

d3shrmj
Age of Empires (seria gier)
Wydawca

Xbox Game Studios / Microsoft Studios

Dystrybutor

CDP

Kategoria wiekowa

PEGI 12

Data premiery (Świat)

15.10.1997

Data premiery (Polska)

15.10.1997

Tryby gry

singleplayer, multiplayer

Platformy

PC, w ramach portów także na urządzeniach przenośnych

Oficjalna strona www

https://www.ageofempires.com/

d3shrmj
d3shrmj
d3shrmj
Więcej tematów
d3shrmj

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj