Trwa ładowanie...
d3y7c2i

Spore

Najnowsze informacje
flickr.com
Źródło: flickr.com

Spore – gra wideo autorstwa studia Maxis należącego do Electronic Arts. Jej premiera miała miejsce w 2008 roku. To kolejny symulator życia firmy znanej przede wszystkim z kultowej serii The Sims. Tym razem wcielamy się tu w twórcę całego gatunku istot, które ewoluują począwszy od pojedynczych komórek. Gra ukazała się na komputery stacjonarne – PC i Mac.

Spore – historia powstania

Powstanie Spore zawdzięczamy człowiekowi o nazwisku Will Wright. Wcześniej to właśnie on zaprojektował gry takie jak The Sims, a także SimCity. Symulatory interesowały go od zawsze, a w 1986 roku założył firmę Maxis później przejętą przez EA. Na samych symulatorach rodziny i miasta jego ambicje się jednak nie kończyły. Eksperymentował też z pomysłami zakrojonymi na szerszą skalę. Jednym z poprzedników dla Spore była na przykład gra SimAnt, gdzie wcielamy się w twórcę kolonii mrówek.

Niedługo po premierze The Sims w 2000 roku, w Maxis ruszyły prace nad najbardziej ambitnym do tej pory pomysłem projektanta. Will Wright chciał stworzyć grę, w której wcielimy się w wirtualnego boga. Pierwsze demo zaprezentowano w 2005 roku na konferencji GDC, a nagranie z prezentacji niedługo potem pojawiło się w internecie na nowo powstałym portalu YouTube. Grę nazwano Spore, a sława zaczęła otaczać ją jeszcze przed premierą.

Gracze musieli poczekać jednak jeszcze przez trzy lata. Spore ukazał się w 2008 roku na komputery PC i Mac. Za ścieżkę dźwiękową odpowiadał Brian Eno, legendarny twórca muzyki ambient. Gra otrzymała świetne recenzje, a w ciągu zaledwie pierwszych trzech tygodni sprzedano 2 mln egzemplarzy. Niedługo potem zadebiutował jej spin-off na konsole Nintendo DS zatytułowany Spore Creatures.

Spore – rozgrywka

Spore pozwala na zaprojektowanie własnego gatunku stworzeń od podstaw. Sama rozgrywka jest generowana przez komputer, dzięki czemu za każdym razem będzie się różnić. Gra dzieli się na kilka faz, posiada też misje poboczne. W przeciwieństwie do gier takich jak The Sims, można ją przejść. "Ukończenie" gry Spore zajmuje przeciętnie około 15-20 godzin. Spore pozwala jednak także na swobodną grę znaną z Simsów. Ta w ciągu jednej rozgrywki pochłonie nawet do 60 godzin.

Spore rozpoczyna się, gdy w naszą wirtualną planetę uderza meteor. Jeden z fragmentów trafia do tzw. pramorza i dzięki temu powstaje pierwsza pojedyncza komórka. Naszym początkowym zadaniem jest przetrwanie i poruszanie się po pramorzu w poszukiwaniu pożywienia. Już wtedy możemy wybrać, czy nasza komórka przekształci się w mięsożercę, czy raczej w stworzenie roślinożerne.

Po pewnym czasie otrzymujemy możliwość edytowania naszej komórki. Można zmieniać jej wygląd i dodawać kolejne elementy, a ostatecznie umożliwić jej nawet przekształcenie się w stwora. Dopiero wtedy rozpoczyna się prawdziwa rozgrywka Spore. Gra posiada łącznie kilkanaście edytorów do których łatwo się przyzwyczaimy, a także system Sporepedia informujący nas o wszystkich elementach gry.

Spore – rozszerzenia

Rok po premierze Spore ukazał się dodatek DLC, który dodaje kolejne funkcje do rozgrywki. To Spore Galactic Adventures z 2009 roku. Pozwala na przykład tworzyć planety, dodaje także tzw. przygody (stąd "adventures" w nazwie). Te ostatnie to dodatkowe misje poboczne, które możemy najpierw zaprojektować, a później samemu przechodzić.

Ukazały się także dwa kolejne dodatki, które dodają do gry ponad 200 przedmiotów. To Spore Creepy and Cute Parts Pack, a także Bot Parts Pack.

Spore – kompatybilność

Spore jest dostępny za pośrednictwem platform Steam, GOG, a także Origin stworzonej przez Electronic Arts. Gra zadziała na najnowszych komputerach, jednak warto pamiętać, że to tytuł z 2008 roku. Może więc wymagać zainstalowania poprawek dostępnych w internecie. Problemy pojawią się szczególnie przy próbie uruchomienia gry w wersji pudełkowej. Po zakupie we wcześniej wspomnianych platformach uruchomimy ją jednak bez problemu na Windows 10.

Spore – kontrowersje

Pomimo świetnych recenzji i przełomowej rozgrywki generowanej przez komputer, nie obyło się też bez kilku kontrowersji. Spore posiadał system SecuROM, który miał na celu zapobieganie piractwu. Gracze skarżyli się, że gry nie można zainstalować bez połączenia z internetem. Firma EA została pozwana do sądu, a niedługo po premierze Spore zabezpieczenia złamano. Tytuł został na całym świecie najchętniej nielegalnie pobieraną grą w 2008 roku.

Ostateczna wersja Spore, która ukazała się na półkach sklepowych w 2008 roku, mocno różniła się od wersji prezentowanej na konferencji GDC trzy lata wcześniej. Firma EA uważała ją wtedy za zbyt skomplikowaną i chciała by studio Maxis nieco grę uprościło. Spore stracił sporo z wcześniejszego realizmu, za co był krytykowany przez środowiska naukowe.

d3y7c2i
Spore
Wydawca

Electronic Arts

Dystrybutor

EA Polska

Kategoria wiekowa

PEGI 12

Data premiery (Świat)

05.09.2008

Data premiery (Polska)

05.09.2008

Tryby gry

single-player

Platformy

PC (Windows), Mac

Wymagania sprzętowe PC

Wymagania minimalne gry Spore:

  • system: Windows XP, Windows Vista i powyżej
  • procesor: Intel Pentium 4 2 GHz lub podobny
  • pamięć: 512 MB RAM (Vista: 768 MB)
  • karta graficzna ze 128 MB pamięci i wsparciem dla Pixel Shader 2.0
  • wolne miejsce na dysku: przynajmniej 6 GB
Oficjalna strona www

https://www.ea.com/pl-pl/games/spore/spore

d3y7c2i
d3y7c2i
d3y7c2i
Więcej tematów
d3y7c2i

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj