Trwa ładowanie...
d4gnquo

Need for Speed

Najnowsze informacje
Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe, fot: Electronic Arts

Need for Speed to jednak z najpopularniejszych serii gier wyścigowych, w ramach której wydano ponad 20 gier. Za kolejne odsłony odpowiedzialne były różne studia deweloperskie. Niezmiennie pracują one jednak pod skrzydłami koncernu Electronic Arts.

Seria gier Need for Speed – krótka historia

Gry z serii Need for Speed (NFS) to wyścigi samochodowe bazujące na wyścigach ulicznych, pościgach i ucieczkach przed policją. W nowszych odsłonach możliwe stało się modyfikowanie samochodów – wprowadzono tuning mechaniczny (wymiana części) oraz opcję zmiany wyglądu pojazdu.

Pierwszą grą, która zapoczątkowała jeden z najlepiej sprzedających się cykli wyścigów samochodowych, był wydany w 1994 roku tytuł The Need for Speed. Wraz ze wzrostem popularności seria doczekała się stworzonego w oparciu o nią filmu "Need for Speed" (2014). Powstały też licencjonowane modele samochodów Hot Wheels bazujące na serii NFS.

The Need For Speed (1994)

Gra The Need For Speed z 1994 roku została stworzona przez Pioneer Production, natomiast firma Electronic Arts była odpowiedzialna za wydanie tytułu. Początkowo produkcja trafiła na konsole 3DO, a w 1996 roku również na PlayStation oraz PC.

Już w pierwszej grze z cyklu Need For Speed pojawiły się pościgi policyjne, które pozostały nieodłącznym elementem zabawy w jego kolejnych odsłonach. Gracz otrzymywał do dyspozycji osiem modeli samochodów sportowych (w tym Lamborghini Diablo, Porsche 911, Ferrari 512), którymi ścigał się na siedmiu dostępnych trasach. Do wyboru były cztery tryby rozgrywki, a rozegrane wyścigi można było później odtworzyć, obserwując akcję z różnych ujęć kamery.

W 1996 roku pojawiło się rozszerzone wydanie The Need for Speed: Special Edition. Zawierało dwie nowe trasy i liczne usprawnienia.

Need for Speed II (1997)

Sequelem pierwszej odsłony serii był wydany na PlayStation i PC tytuł Need for Speed II. Mechanika rozgrywki kontynuowała rozwiązania z poprzedniczki, rozbudowano jednak model fizyki i umożliwiono modyfikowanie niektórych elementów samochodów. Zabawa odbywała się w jednym z trzech trybów: turniej, wyścig pojedynczy i Knockout. Udostępniono siedem tras, a także osiem licencjonowanych aut m.in. McLaren F1, Jaguar XJ220 czy samochód koncepcyjny Ford Indigo.

Need for Speed III: Hot Pursuit (1998)

Premiera trzeciej gry z cyklu, czyli Need for Speed III: Hot Pursuit, odbyła się w 1998 roku na platformach PlayStation i PC. Wyróżnikiem tej części jest ryb Hot Pursuit, czyli ucieczka przed policją lub ściganie przestępców za kierownicą radiowozu. Dostępne trasy przenoszą gracza na drogi Ameryki Północnej. Rozgrywka odbywa się w różnych warunkach pogodowych, a także o różnych porach dnia.

Need for Speed: Road Challenge (1999)

Gra Need for Speed: Road Challenge znana jest też pod tytułem Need for Speed: High Stakes. Pojawiły się w niej nowe rodzaje rozgrywki, w tym tryb kariery. Grafika oraz mechanika jazdy w tej części zostały usprawnione, a gracz może zasiąść za kierownicą samochodów takich jak Ferrari 550 Maranello czy Chevrolet Corvette C5.

Need for Speed: Porsche 2000 (2000)

W odróżnieniu od poprzednich gier z cyklu, Need for Speed: Porsche 2000 skupia się na wyścigach samochodów tylko jednej marki. Producent wybrał auta sportowe Porsche z lat 1950–2000, a gracz może je tuningować, wpływając tym samym na wygodę jazdy. Wyścigi odbywają się w różnych europejskich lokalizacjach. Wśród nich znalazły się trasy w Pirenejach, Alpach, Normandii, Monte Carlo czy na Lazurowym Wybrzeżu. Alternatywna nazwa produkcji to Need for Speed: Porsche Unleashed.

Need for Speed: Hot Pursuit 2 (2002)

Need for Speed: Hot Pursuit 2 to tytuł z PlayStation 2, Xboxa, PC i GameCube, który pojawił się jako sequel do Need for Speed III: Hot Pursuit. Grę wyprodukowało studio EA Black Box. Duży nacisk położono na pościgi policyjne i arkadowy styl jazdy, porzucono za to cykl dnia i nocy, zróżnicowane modyfikacje aut, a także możliwość jazdy w zmieniających się warunkach pogodowych.

Trasy w Hot Pursuit 2 rozlokowane są w fikcyjnych miejscach przypominających jednak Hawaje, Alaskę, Grecję czy Waszyngton. Lista samochodów dostępnych w grze różni się w zależności od wydania na PS2 oraz PC/GameCube/Xbox.

Need for Speed: Underground (2003)

Gra wyścigowa Need for Speed: Underground była inspirowana wyścigami ulicznymi z filmów Szybcy i wściekli oraz Za szybcy, za wściekli. Po raz pierwszy gracze otrzymali rozgrywkę podszytą linią fabularną w trybie kariery. Ważnym elementem gry stało się też rozbudowane personalizowanie i ulepszanie samochodu, również pod względem wizualnym.

Akcja Need for Speed: Underground rozgrywa się w fikcyjnym mieście, które jednak przywodzi na myśl Nowy Jork czy Los Angeles. Sama rozgrywka skupia się na wyścigach ulicznych w różnych trybach. Sporą zmianą jest brak gonitw policyjnych.

Need for Speed: Underground 2 (2004)

NFS: Underground 2 to spadkobierca gry z 2003 roku pod względem formuły. Ponownie trafiamy na ulice wielkiego miasta, by pokonywać innych kierowców w nielegalnych wyścigach. Również tutaj na dalsze poczynania gracza wpływa fabuła.

Rozgrywkę usprawniono i dodano cztery nowe tryby zabawy. Przykładowe modele samochodów, które możemy poprowadzić, to Hyundai Tiburon, Dodge Neon i Honda S2000. Po raz pierwszy w serii NFS pojawiają się tutaj SUV-y.

Need for Speed: Underground Rivals (2005)

W 2005 roku po raz pierwszy otrzymaliśmy wyścigi NFS na konsole przenośne. Producenci z EA Games udostępnili Underground Rivals na PS Portable.

Need for Speed: Most Wanted (2005)

Kolejną dużą grą z serii NFS był tytuł Need for Speed: Most Wanted, który przeznaczony był m.in. na PS2, Xbox 360 oraz PC. W tej odsłonie powrócono do korzeni, ponownie wdrażając ucieczki przed radiowozami policyjnymi. Sama rozgrywka pozostaje jednak podobna jak w NFS: Underground i Underground 2.

Ukazała się też gra Need for Speed: Most Wanted 5-1-0, czyli zmodyfikowane wydanie tytułu na konsole przenośne PSP.

Need for Speed: Carbon (2006)

Kontynuacja Most Wanted jest już dziesiątą grą z cyklu. Need for Speed: Carbon trafił w ręce właścicieli platform takich jak PS3, Xbox 360 i PC. Ogólne założenia wyścigów pozostały bez zmian, skupiając się na wyścigach miejskich. Tym razem jednak, zamiast zarządzać poczynaniami jednego rajdowca, należy pokierować całym gangiem kierowców. Wszystkie trasy przemierzamy też w nocy i nie ma możliwości ścigania się za dnia. W trybie kariery wybiera się też klasę samochodów – Muscle, Tuners lub Exotics.

Przykładowe samochody dostępne w NFS: Carbon to BMW M3 GTR, Aston Martin DB9, Mazda RX-7 (FD), Nissan Skyline GT-R V-Spec (R34).

Need for Speed: Carbon – Own the City to przenośne wydanie gry na PSP, GBA i NDS, które premierę miało w tym samym roku co nadrzędna produkcja.

Need for Speed: ProStreet (2007)

Wydany na PC, Xboxa 360 i PS3 Need for Speed: ProStreet jest tytułem pozwalającym ścigać się na trasach rozrzuconych po całym świecie m.in. w Europie, USA i Japonii. Tym razem zrezygnowano z motywu nielegalnych wyścigów na rzecz jazdy na wyznaczonych, zamkniętych torach. Zwiększono też realizm gry, implementując system widocznych zniszczeń pojazdów. Odmianą jest również brak jazdy nocą.

W ProStreet powracają różnorodne tryby rozgrywki, wpływające na jazdę tuningowanie samochodów i fabularny tryb kariery.

Need for Speed: Undercover (2008)

W Need for Speed: Undercover twórcy przygotowali otwarty świat, który rozmiarem przerósł te znane z poprzednich odsłon gry. Miasto, będące centrum wydarzeń, przypomina Miami. Obok standardowych trybów rozgrywki funkcjonuje też system ucieczek przed policją znany z Most Wanted. Fabuła skupia się na postaci agenta, który działa pod przykrywką, by zinfiltrować świat wyścigów ulicznych.

Need for Speed: Shift (2009)

Trzynasta gra z rodziny NFS odchodzi nieco od zręcznościowej rozrywki i kładzie większy nacisk na realizm oraz elementy symulacyjne. Po raz pierwszy od wydania Porsche Unleashed udostępniono w grze widok z kokpitu samochodu.

Wśród ponad 60 dostępnych modeli samochodów znalazły się Volkswagen Scirocco, Audi TT, Bugatti Veyron i Lamborghini Gallardo. Starcia z kierowcami odbywają się na 19 różnych trasach, w tym również kilku prawdziwych torach jak Willow Springs czy Silverstone Circuit.

W 2011 roku wydano sequel zatytułowany Shift 2 Unleashed.

Need for Speed: Nitro (2009)

Nitro to jedna z dwóch gier NFS, które nie trafiły na komputery osobiste. Tytuł przeznaczony jest jedynie na konsole Wii oraz Nintendo DS. Model jazdy w przypadku tej odsłony jest zdecydowanie zręcznościowy, a gracz może wybierać spośród 30 samochodów. Rozgrywka uwzględnia ucieczki przed policją, korzystanie z dopalacza oraz tuningowanie pojazdów zgodnie z własnymi upodobaniami.

Need for Speed: World (2010)

NFS World to pierwsza gra cyklu bazująca na modelu freemium. Była reprezentantem gatunku MMO i obsługiwała jedynie tryb multiplayer. Rozgrywka przenosiła gracza w świat wyścigów ulicznych wzorowanych na modelu znanym z NFS Carbon i NFS Most Wanted.

Need for Speed: Hot Pursuit (2010)

Opracowane przez studio Criterion Games wyścigi Need for Speed: Hot Pursuit zdobyły tytuł najlepszej gry z tego gatunku podczas targów E3 2010. Produkcji daleko do symulatora, nie wprowadza też jednak czysto zręcznościowego modelu jazdy, zachowując równowagę i pozostając przystępną dla szerokiego grona graczy.

Hot Pursuit skupia się na pościgach ulicznych, podobnie jak wcześniejsze gry z tym podtytułem. Twórcy zrezygnowali też z elementów takich jak tuning i personalizacja wyglądu aut, ograniczające je do zmian kolorystyki pojazdów.

Podczas rozgrywki zasiąść można za kółkiem prawdziwych samochodów. Wśród dostępnych modeli m.in. Porsche 918 Spyder.

Need for Speed: The Run (2011)

Akcja Need for Speed: The Run osadzona jest w USA, mamy więc okazję rywalizować z innymi zawodnikami na trasach rozrzuconych od Nowego Jorku po San Francisco. W produkcji znalazły się modele prawdziwych samochodów (np. Porsche 911, Pagani Huayra), które odblokowujemy, gromadząc odpowiednio dużo punktów doświadczenia.

W tej odsłonie cyklu pojawił się po raz pierwszy system quick time event. W niektórych sekcjach rozgrywki gracz opuszcza samochód, poruszając się swoją postacią pieszo. Właśnie wtedy pojawiają się interaktywne przerywniki filmowe.

Need for Speed: Most Wanted (2012)

W 2012 roku odbyła się premiera gry Need for Speed: Most Wanted, która była spadkobiercą gry o tym samym tytule z 2005 roku. Studio Criterion Games stworzyło Most Wanted 2012, łącząc elementy NFS oraz swojej innej znanej serii wyścigów Burnout.

Zrezygnowano z otoczki fabularnej, a zabawa skupia się na umykaniu funkcjonariuszom FCPD i ściganiu się z innymi graczami. Otwarty świat pozwala na wybranie własnej trasy, którą pokonamy, by ukończyć wyścig. Produkcję wydano m.in. na PC, PS3, Xbox 360, Wii U.

Need for Speed: Rivals (2013)

Pierwsza gra z cyklu wyprodukowana przez Ghost Games (dawniej EA Gothenburg) we współpracy z Criterion Games. Produkcję wydano na PC, a także konsole PS4, PS3, Xbox One i Xbox 360. Gameplay w Need for Speed: Rivals czerpie z tytułów Hot Pursuit (2010) i Most Wanted.

Need for Speed (2015)

Wyścigi Need for Speed z 2015 roku to 22. gra z serii, a przy tym reeboot marki NFS. Produkcja trafiła na konsole PS4 i Xbox One, a w 2016 roku również na komputery osobiste. Nowy Need for Speed oferuje pięć różnych typów rozgrywki: Ekipa, Tuning, Styl, Bezprawie i Prędkość. Gracz może kupować, sprzedawać i tunigować ok. 50 modelu aut.

Need for Speed: Payback (2017)

Need for Speed: Payback umożliwia – w odróżnieniu od poprzedniczki – grę jednoosobową w trybie offline. Ponownie otrzymujemy możliwość przemierzania otwartego świata, najpierw jednak wybieramy jednego z kierowców, z których każdy ma inne umiejętności. Deweloperzy z Ghost Games zaimplementowali też system dnia i nocy.

W podstawowej wersji Need for Speed: Payback wsiądziemy za kierownicę 74 aut marek takich jak Aston Martin, Jaguar, Buick, Plymouth, Pagani czy Koenigsegg.

Need for Speed – spin-offy

Poza główną serią NFS na rynek gier trafiły też spin-offy, do których należą tytuły: Motor City Online, Need for Speed: World oraz Need for Speed: No Limits.

d4gnquo
Need for Speed
Wydawca

Electronic Arts

Dystrybutor

Electronic Arts

Tryby gry

singleplayer, multiplayer

Platformy

PC, konsole (PS, Xbox, Wii), Android, iOS

Oficjalna strona www

https://www.ea.com/pl-pl/games/need-for-speed

d4gnquo
d4gnquo
d4gnquo
Więcej tematów
d4gnquo

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj