Gothic (seria gier)
Gothic to seria fabularnych gier akcji, z której zasłynęło niemieckie studio Piranha Bytes. Pierwsza odsłona tego cyklu fantasy ukazała się w 2001 roku na komputerach osobistych. Kolejne części Gothica również skierowane były głównie do właścicieli pecetów.
Seria Gothic – historia
Za powstanie serii Gothic odpowiadają deweloperzy ze studia Piranha Bytes, którzy prace nad pierwszą grą rozpoczęli pod koniec lat 90. Po sukcesie wydanej w 2001 roku "jedynki" wydali jeszcze dwie kolejenegry: Gothic II i Gothic 3. Nad dodatkiem do trzeciego Gothica oraz kolejną odsłoną znaną jako Arcania pracowały już inne firmy – Trine Games, HandyGames i Spellbound Entertainment.
Gothic (2001) – informacje o grze
Pierwszy Gothic wprowadza gracza do otwartego świata fantasy. Królestwem Myrtany jest w stanie wojny z orkami, a bezimienny protagonista zostaje zesłany do kolonii karnej utworzonej przez króla Rhobara II.
Rozgrywka wykorzystuje widok TPP, a także typowe dla gatunku RPG elementy takie jak statystyki bohatera (siła, mana, zręczność, punkty życia) oraz rozwijanie umiejętności i zdobywanie coraz wyższych poziomów doświadczenia. Śledząc rozwój linearnej fabuły, główny bohater napotyka liczne postaci niezależne i decyduje o swojej przynależności do występujących w grze frakcji.
Ciepłe przyjęcie Gothica przez graczy i krytyków sprawiło, że twórcy nabrali rozpędu i kontynuowali serię kolejnymi mocnymi tytułami.
Gothic II (2002) – informacje o grze
W 2002 roku studio Piranha Bytes wydało kolejnego RPG-a akcji – Gothic II. Stanowił on fabularną kontynuację poprzedniczki i przedstawiał dalsze losy Bezimiennego. Tym razem głównym wyzwaniem, któremu musi stawić czoła protagonista, są smoki.
Świat gry Gothic II jest o wiele większy niż w poprzedniczce, gdzie ograniczał się do obszaru kolonii karnej. Pod względem rozgrywki nie ma znacznych zmian, jedynie kilka nowości. Do wyboru mamy kilka nowych klas postaci i liczne bronie, stawimy też czoła nowym przeciwnikom. Możliwe są też interakcje z o wiele większą liczbą NPC-ów – jest ich blisko 400.
W 2005 roku w Polsce ukazał się oficjalny dodatek do gry – Gothic II: Noc Kruka.
Gothic 3 (2006) – informacje o grze
Trzeci Gothic to ostatnia gra z dotychczas wydanych wyprodukowana przez zespół z Piranha Bytes. Twórcy rozwinęli i usprawnili mechanikę rozgrywki, kontynuując wątki fabularne z poprzednich części. Myrtana została opanowana przez orków, sytuacja jest dramatyczna, a opór stawiają już jedynie buntownicy. Bezimienny może opowiedzieć się po stronie jednego z bogów – Beliara, Innosa lub Adanosa. Od ostatecznej decyzji gracza będzie zależało zakończenie historii.
Samodzielne rozszerzenie Gothic 3: Zmierzch bogów z 2008 roku zostało opracowane przez studio Trine Games.
Gothic 3: The Beginning – gra mobilna
W 2008 roku deweloperzy z Handy-Games GmbH wydali mobilną grę RPG Gothic 3: The Beginning. Jest ona prequelem do pierwszego Gothica, a jej akcja rozgrywa się 140 lat przed wydarzeniami znanymi z tej części serii.
Arcania: Gothic 4 (2010) – informacje o grze
Arcania: Gothic 4 to kontynuacja serii Gothic stworzona przez Spellbound Entertainment. W 2010 roku trafiła na komputery osobiste i konsole Xbox 360. Akcja tej produkcji przenosi gracza do Myrtany. Mięło 10 lat od wydarzeń z dodatku Gothic 3: Zmierzch bogów i tym razem głównym bohaterem jest zupełnie nowa postać, której głównym celem jest zemsta na nowym królu Rhobarze III.
Wydawca odpowiadający za wersję konsolową gry wydał też pakiet Arcania: The Complete Tale, w skład którego wszedł dodatek Arcania: Upadek Setarrif. Premiera na Xbox 360 i PS3 odbyła się w 2013 roku, a na PlayStation 4 gra trafiła w 2015 roku.
Wydawca | Xicat, Deep Silver, JoWooD Entertainment, Nordic Games |
Dystrybutor | cdp.pl |
Kategoria wiekowa | PEGI 16 |
Tryby gry | singleplayer |
Platformy | PC, Xbox 360, PS3, PS4 |