Trwa ładowanie...
d14rtzk

Crash Bandicoot (seria gier)

Najnowsze informacje
Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Crash Bandicoot – seria gier wideo stworzona przez Naughty Dog i kontynuowana przez innych twórców. Początkowo to platformówki, które zasłynęły jako jedne z najlepszych gier na Playstation. Później powstawały pod tą nazwą także inne gry (np. wyścigowe). Seria przygód tytułowego włochatego bohatera zadebiutowała w 1996 roku, a jej kolejne odsłony powstają do dziś.

Crash Bandicoot – twórcy

Za powstanie serii gier Crash Bandicoot odpowiada studio Naughty Dog, a w szczególności jego założyciele. Jason Rubin i Andy Gavin zaczęli projektować pierwsze gry komputerowe, jeszcze chodząc do szkoły średniej w połowie lat 80. Wspólna pasja zaowocowała przyjaźnią i założeniem wspólnej firmy – JAM Software. Pierwszy sukces przyszedł jednak dopiero pod koniec dekady, gdy grami Rubina i Gavina zainteresowało się Electronic Arts.

Młodzi deweloperzy stworzyli dla Electronic Arts grę o nazwie Keef the Thief, czyli pełną humoru przygodówkę z elementami fabularnymi. Jak się okazało, Jason Rubin i Andy Gavin stali się najmłodszymi zatrudnionymi przez EA programistami. Mieli zaledwie po 19 lat. Postanowili uczcić nowy etap w życiu, zmieniając nazwę firmy. JAM Software zmieniło się w nieco lepiej brzmiące Naughty Dog.

Crash Bandicoot – historia powstania

Młodzieńcy z Naughty Dog zaprojektowali jeszcze jeden tytuł dla EA, po czym odeszli, a w latach 90. trafili pod skrzydła kolejnego giganta - Universal. Studiem zainteresowało się także Sony, które potrzebowało gier na nową konsolę Playstation. Naughty Dog zostało oficjalnym partnerem japońskiej firmy i obiecało zaprojektować maskotkę, która przyciągnie do nowych urządzeń uwagę dzieci. Wtedy każdy producent musiał taką mieć.

Rubin i Gavin nieustannie pracowali nad nowymi pomysłami. Jeden z nich po pewnym czasie przerodził się w grę platformową, której bohaterem miał zostać zwierzak. Jak sami do dziś przyznają założyciele Naughty Dog, nie byłoby gier Crash Bandicoot, gdyby nie Sonic The Hedgehog. To właśnie tytuł firmy Sega był największą inspiracją dla deweloperów. Postanowili, że tworząc nową grę, również wykorzystają mało znany na świecie gatunek zwierzęcia.

Szefowie Naughty Dog wybrali zwierzę spotykane tylko w Australii. W Polsce określane jest jako jamraj pręgowaty, a po angielsku to "bandicoot". Zwierzak otrzymał imię Crash i właśnie tak powstała nazwa dla nowej gry. W tworzeniu postaci pomogli świeżo zatrudnieni autorzy komiksów. Nad pierwszą grą Crash Bandicoot deweloperzy pracowali łącznie przez dwa lata. Jej premiera miała miejsce w 1996 roku. Sony w końcu miało swoją maskotkę.

Crash Bandicoot – pierwsza gra

W Crash Bandicoot trafiamy na archipelag wysp o nazwie Wumpa Islands na południe od Australii. Zły Doktor Neo Cortex wraz ze swoim pomocnikiem Doktorem Nitrus Brio próbuje przejąć kontrolę nad wyspami. Razem rozpoczynają serię eksperymentów na zwierzętach, z których będą chcieli zbudować swoją armię. Wybierają w tym celu "bandicooty", a w szczególności Crasha i Tawnę, z którą nasz włochaty bohater się przyjaźni.

W trakcie jednego z eksperymentów Crashowi udaje się uciec. Postanawia, że uratuje swoją przyjaciółkę i pokona Cortexa. Wraz z nim będziemy przemierzać kolejne poziomy, walcząc z wrogami i unikając wielu przeszkód na naszej drodze. Sterujemy Crashem z widokiem 3D zza pleców bohatera. Możemy zbierać owoce Wumpa, które zapewnią nam dodatkowe życia, a także maski Aku Aku, które obronią nas przed wrogami.

Crash Bandicoot – cała trylogia

Gra Crash Bandicoot zyskała dużą sławę. Stała się popularna nie tylko wśród dzieci. Jak zauważyli recenzenci, posiadała niespotykaną jak na tamte czasy grafikę. Wyglądała najlepiej spośród wszystkich tytułów na Playstation, a świetna rozgrywka przyciągała do ekranu telewizora na długie godziny. Rezultatem były dobre recenzje i jeszcze lepsze oceny w podsumowaniach roku. Dziś tytuł jest wspominany jako jedna z najlepszych gier na pierwszą generację konsoli Sony.

Crash Bandicoot miał się jednak przekształcić z jednej, świetnej gry w całą ich serię. Następne części po pewnym czasie zostały nawet okrzyknięte jednymi z najlepszych platformówek w historii. Prace nad kontynuacją pierwszej części Naughty Dog rozpoczęło jeszcze w 1996 roku. Deweloperzy specjalnie zaprojektowali nowy silnik graficzny, który pozwalał na jeszcze lepszą grafikę. Dwójka miała mieć zupełnie nowe poziomy, a Doktor Cortex miał zaatakować ponownie.

Gra Crash Bandicoot 2: Cortex kontratakuje ukazała się na Sony Playstation w grudniu 1997 roku. Tym razem naszym zadaniem jest zebranie 25 kryształów, które pomogą pokonać wroga. Co pięć poziomów na naszej drodze staje "boss" do pokonania i ponownie mamy kilka żyć, które możemy uzupełniać przy pomocy dodatkowych przedmiotów. Druga gra z serii Crash Bandicoot posiada też świetną ścieżkę dźwiękową.

Oryginalną trylogię Crash Bandicoot zamyka Crash Bandicoot: Warped z grudnia 1998 roku. Jej fabuła stanowi kontynuację gry Cortex kontratakuje. Po raz pierwszy pojawia się Coco Bandicoot – siostra głównego bohatera. Warped ze wszystkich trzech części ma najciekawsze poziomy, co zapewnia jeszcze bardziej wciągającą rozgrywkę. Jeden z amerykańskich magazynów o grach określił trzecią część serii Crash Bandicoot "najlepszą platformówką tego typu w historii".

Crash Bandicoot – nowe gatunki gier

Sprzedaż pierwszych trzech części przerosła najśmielsze oczekiwania Naughty Dog i Sony. Mimo to, studio odpowiedzialne za Crash Bandicoot miało niedługo zająć się innymi grami. Twórcy podpisali z japońską firmą umowę na tylko trzy gry, a teraz chcieli rozpocząć nową serię platformówek. Ta miała się później przekształcić w Jak and Daxter, jednak Sony udało się przekonać Naughty Dog, by stworzyło jeszcze jedną grę Crash Bandicoot.

Rezultatem był spin-off głównej serii o nazwie Crash Team Racing. Został wydany w 1999 roku. Gra należy do zupełnie innego gatunku. To wyścigówka nieco wzorowana nieco na grach takich jak Mario Kart, czy Diddy Kong Racing. Siadamy za sterami małego gokarta, jednak nie musimy wcielać się w Crasha. Do dyspozycji mamy łącznie aż 15 postaci ze świata Wumpa Islands. Gra posiada 5 trybów, pozwala też na rozgrywkę wieloosobową.

Crash Team Racing był ostatnią grą Naughty Dog z serii Crash Bandicoot. Pomimo świetnych recenzji i dobrej sprzedaży twórcy zajęli się długo upragnioną, nową serią platformówek. Prawa autorskie do serii przejęło wcześniej wspomniane studio Universal, które zleciło nową grę Crash Bandicoot innej firmie. Eurocom nie jest w Polsce zbyt dobrze pamiętane, jednak wcześniej odpowiadało za takie gry, jak Earthworm Jim czy Mortal Kombat 4.

Eurocom miało się od teraz zajmować Crash Bandicoot, jednak współpraca nie trwała długo. W 2000 roku na półkach sklepowych pojawił się Crash Bash. To imprezowa gra pełna różnych zadań do wykonania obsadzona w świecie Crasha. Tytuł spotkał się jednak ze słabym przyjęciem w świecie gier wideo. Eurocom zrezygnowało z dalszego tworzenia serii, a Universal ponownie pozostało bez deweloperów dla serii Crash Bandicoot.

Crash Bandicoot – utrata popularności

Od tamtej pory gry Crash Bandicoot cieszyły się już mniejszą popularnością. Kolejne części serii powstawały szybko. Do 2008 roku mogliśmy grać w aż 10 nowych tytułów o przygodach Crasha. Ukazywały się na konsole przenośne, takie jak Gameboy Advance oraz Nintendo DS. Żadna z kolejnych części nie może się jednak cieszyć dobrymi ocenami i wynikami sprzedaży. Gracze nie byli już zainteresowani kolejnymi niedopracowanymi tytułami. Teraz to właśnie z tego słynęła seria Crash Bandicoot.

W 2008 roku prawa do serii Crash Bandicoot przejęło Activision. Jak się okazało, firma nie podjęła się jednak tworzenia nowych części serii. Od 2008 roku nie powstawały już żadne nowe gry. O serii niemal zapomniano, jednak szef giganta na rynku gier wideo przyznał w jednym z wywiadów, że w dzieciństwie również był fanem pierwszych trzech części. Andy Gavin i Jason Rubin, oryginalni twórcy serii, odpowiedzieli i poprosili Activision o całkowity reboot serii.

Crash Bandicoot – powrót serii

Twórcy Crash Bandicoot w ciągu następnych lat udzielili jeszcze kilku wywiadów. Podpowiedzieli Activision, by całkowicie zapomniano o grach z ostatnich kilku lat oraz by skupiono się na trylogii ich autorstwa. Jednocześnie zaczęły krążyć plotki, że skoro tak chętnie rozmawiają o Crashu, być może czeka nas premiera nowego tytułu. Te potwierdziły się dopiero w 2016 roku.

W czwartej części serii Uncharted autorstwa Naughty Dog mogliśmy zagrać głównym bohaterem na Playstation i przejść jeden z poziomów Crash Bandicoot. Na konferencji E3 w tym samym roku Activision potwierdziło, że oryginalna trylogia powraca. Nie chodziło jednak o zupełnie nową grę i zarazem jej kontynuację. Na półkach sklepowych miał się pojawić remaster klasycznych trzech części Crash Bandicoot.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy zadebiutowało pod koniec czerwca 2017 roku. Początkowo ukazało się tylko na Sony Playstation 4, jednak od tamtej pory możemy w nie zagrać także na PC, Xbox One, a nawet Nintendo Switch. Tytuł zawiera wszystkie trzy gry ze znacznie lepszą, odświeżoną grafiką. Ich rozgrywka się jednak nie zmienia, tak aby zapewnić nowemu pokoleniu graczy wrażenia, które starsi z nich mieli dwadzieścia lat wcześniej.

Crash Bandicoot – najnowsze gry

Zbliża się premiera nowej gry z serii Crash Bandicoot. To kolejny remaster, tym razem jednak wyścigowego spin-offu Crash Team Racing. Premiera odbędzie się 21 czerwca 2019 roku, a gra będzie nosiła nazwę Crash Team Racing Nitro-Fueled. W przeciwieństwie do N. Sane Trilogy nie ukaże się na komputerach. Zagramy w nią na Playstation 4, Xbox One i Nintendo Switch.

d14rtzk
Crash Bandicoot (seria gier)
Wydawca

Sony Interactive Entertainment

Dystrybutor

Cenega

Kategoria wiekowa

odpowiednia dla każdego wieku (pierwsze gry), PEGI 7 (N. Sane Trilogy)

Data premiery (Świat)

09.09.1996

Data premiery (Polska)

09.09.1996

Tryby gry

singleplayer

Platformy

Sony Playstation (oryginalna trylogia), od tamtej pory niemal wszystkie generacje konsol, a nawet PC

Oficjalna strona www

https://www.crashbandicoot.com/

d14rtzk
d14rtzk
d14rtzk
Więcej tematów
d14rtzk

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj