Strzelanka trzecioosobowa - TPS
Strzelanka trzecioosobowa (TPS) to jeden z gatunków gier, polegający na osadzeniu akcji w perspektywie trzeciej osoby.
Strzelanka trzecioosobowa – mechanika
Strzelanka trzecioosobowa, w skrócie TPS – od angielskiego zwrotu 'third-person shooter', to gra, w której gracz obserwuje wydarzenia z perspektywy trzeciej osoby. Kieruje akcją zza pleców sterowanej postaci lub trochę ponad nią. Pozwala to graczowi obserwować bohatera i jego działania oraz otoczenie. W większości strzelanek trzecioosobowych rozgrywka to walka z wrogiem za pomocą broni palnej. Gry takie wyposażone są także w system odsłon. Przykładowymi strzelankami trzecioosobowymi są Max Payne, Gears of War, Star Wars: Battlefront.
Głównym zadaniem gracza w strzelance trzecioosobowej jest wyeliminowanie przeciwnika przy użyciu broni palnej. W przeciwieństwie do strzelanki pierwszoosobowej gracz może ukryć się za przeszkodami. Dodatkowo korzystający z gamepada mogą wspomóc się funkcją wsparcia celowania. Strzelanka trzecioosobowa może posiadać tak zwany system precyzyjnego strzelania, polegający na zmianie kamery na perspektywę pierwszoosobową.
Postać ma większe pole widzenia, w związku z tym może pokusić się o bardziej skomplikowane działania niż w strzelance pierwszoosobowej. Ponadto, może kucać i za pomocą wślizgów ukrywać się za osłonami. Gracz może pokonywać wrogów za pomocą systemu walki wręcz. Metoda ta może być skuteczna w pozbyciu się wroga, jeśli gracz skorzysta z niej podczas ukrywania się za osłoną. Dzięki temu inni przeciwnicy nie wiedzą, gdzie postać się znajduje. Takie poruszanie się postaci może mieć kluczowe znaczenie w grze, jak na przykład w Max Payne, gdzie podczas spowolnienia czasu postać może przejść dalej i jednocześnie strzelać.
Istotną funkcją strzelanki trzecioosobowej jest obracanie kamery dookoła sterowanej postaci, co zwiększa obszar do obserwowania.
strzelanka pierwszoosobowa