Soma (gra komputerowa)
Soma to gra z gatunku survival horror, wyprodukowana i wydana przez studio Frictional Games, które znane jest z innego, sławnego horroru pt. Amnesia: Mroczny obłęd (zdaniem niektórych gry będącej gatunkowym wyznacznikiem survival horroru). Gra ukazała się na platformie Windows PC w dystrybucji cyfrowej i została wyprodukowana przy użyciu autorskiego silnika HPL Engine 3. Jej premiera odbyła się 22 września 2015.
Soma – akcja
Akcja gry Soma rozgrywa się w podwodnym ośrodku PATHOS-II, który został opanowany przez maszyny o ludzkich cechach. Gracz wciela się w postać Simona Jarretta, usiłującego wydostać się z tego miejsca.
Deweloperzy ze studia Frictional Games zadbali o to, aby atmosfera rozgrywki w Somie wywoływała niepokój i zagrożenie ze strony sztucznej inteligencji oraz dotykała różnych wątków filozoficznych, np. przetrwania cywilizacji w obliczu katastrofy.
Soma – fabuła
Do podwodnego ośrodka badawczego PATHOS-II, umieszczonego na dnie Oceanu Atlantyckiego, trafia młody mężczyzna, Simon Jarrett, który przeżył ciężki wypadek samochodowy, w wyniku którego doznał poważnych obrażeń mózgu. Aby powrócić do pełnej sprawności, decyduje się poddać eksperymentalnej terapii, prowadzonej właśnie w tymże ośrodku. Kiedy do niego dociera, okazuje się, że pracownicy nie żyją, a miejscem zawładnęły tajemnicze stwory oraz sztuczna inteligencja. Zadaniem Simona jest wydostanie się z niosącego zagrożenie ośrodka.
Fabuła gry komputerowej Soma jest całkowicie liniowa, to znaczy, że gracz ściśle podąża za przewidzianymi przez deweloperów wydarzeniami.
Soma – mechanika
Wydarzenia przedstawione w grze Soma obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby, a więc gracz patrzy oczami głównego bohatera. Gra pozwala nam eksplorować podwodny ośrodek i odkrywać związane z nim tajemnice, tj. czytać notatki oraz maile, przeszukiwać różne szuflady i szafki, czy odsłuchiwać nagrania. Element eksploracyjny w takim wydaniu jest jednocześnie jednym ze sposobów prowadzenia narracji, a zatem gracz, dzięki przeszukiwaniu różnych miejsc, odkrywa informacje istotne dla zrozumienia fabuły.
Najbardziej jednak rozwiniętym elementem mechaniki Somy jest przetrwanie w starciu z dziwnymi istotami. Gracz nie może ich atakować, ale za to może wykorzystać na swoją korzyść klaustrofobiczne, zaciemnione pomieszczenia ośrodka badawczego, które służą mu za kryjówki, a także wykorzystywać elementy otoczenia jako swoiste rozpraszacze.
Ponadto Soma oferuje graczom również zagadki logiczne i minigry, pozwalające zdobywać przedmioty oraz ulepszenia, dzięki którym istnieje możliwość uzyskania dostępu do kolejnych poziomów.
Soma – sposób budowania atmosfery grozy
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów Somy jest oprawa audiowizualna, która buduje napięcie i poczucie zagrożenia. Gracz porusza się po zaciemnionych i bardzo wąskich terenach (np. szybach wentylacyjnych), obrośniętych oceaniczną fauną, w których bardzo często czają się tajemnicze monstra i z których bardzo często nie ma ucieczki.
Na szczególną uwagę zasługuje również oprawa dźwiękowa gry Soma. Zwiedzającemu złowrogie i obce tereny graczowi towarzyszy elektroniczna muzyka ambient, charakterystyczna dla horroru, jeszcze bardziej potęgująca wrażenie obcości, niepokoju, obłędu.
Wydawca | Frictional Games |
Dystrybutor | Frictional Games |
Kategoria wiekowa | +16 (PEGI) |
Data premiery (Świat) | 22.09.2015 |
Data premiery (Polska) | 22.09.2015 |
Tryby gry | Singleplayer |
Platformy | PC Windows |
Wymagania sprzętowe PC | Wymagania rekomendowane gry Soma:
|
Oficjalna strona www | http://www.somagame.com/ |