Pillars of Eternity (seria gier)
Pillars of Eternity to współczesny przedstawiciel gatunku RPG nawiązujący do klasyków pokroju Baldur's Gate. Świat fantasy, drużyna bohaterów, rzut izometryczny czy aktywna pauza to tylko niektóre elementy, które na to wskazują.
Seria Pillars of Eternity
Powstanie gier z cyklu Pillars of Eternity stało się możliwe dzięki zbiórce pieniędzy za pośrednictwem portali Kickstarter. Akcja crowdfoundingowa ruszyła w 2012 roku i okazała się sukcesem. Pierwsza gra Pillars of Eternity ukazała się w 2015 roku i szybko została okrzyknięta duchowym spadkobiercę legendarnych RPG-ów takich jak Planescape: Torment, Baldur's Gate i Icewind Dale.
"Jedynka" otrzymała dwuczęściowe rozszerzenie zatytułowane Pillars of Eternity: The White March, a w 2018 roku premierę miała druga część serii, czyli Pillars of Eternity II: Deadfire.
Deweloperem serii Pillars of Eternity jest studio Obsidian Entertainment, które ma w swoim dorobku takie produkcje jak Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas, Dungeon Siege III czy Tyranny.
Seria Pillars of Eternity znajduje się wśród najwyżej ocenianych klasycznych RPG-ów ostatnich lat. Do jej głównych rywali należą tytuły Divinity: Original Sin (2014) i Divinity: Original Sin II (2017).
Pillars of Eternity (2015)
Pillars of Eternity to gra, która z założenia miała pozwolić graczom na powrót do korzeni gatunku gier RPG. Twórcom udało się ten efekt uzyskać m.in. dzięki wykorzystaniu tradycyjnej mechaniki rozgrywki przypominającej system D&D. Znaczący dla klimatu rozgrywki jest też rzut izometryczny, nowoczesna oprawa audiowizualna i rozbudowana warstwa fabularna.
Początkowo Pillars of Eternity trafiło jedynie na komputery osobiste z systemami Windows, Linux i OS X, ale w 2017 roku pojawiła się także wersja na konsole PlayStation 4 i Xbox One. Gra spotkała się z pozytywnym odbiorem wśród graczy oraz krytyków. Zdobyła tytuł najlepszej gry RPG podczas gali Global Game Awards 2015.
Pillars of Eternity – dodatki
Oryginalna gra Pillars of Eternity doczekała się dodatków Pillars of Eternity: The White March Part I oraz Pillars of Eternity: The White March Part II. Podzielone na dwie części rozszerzenie wprowadza nowy wątek fabularny Białej Marchii. To rozbudowana kampania wprowadzająca nowe lokacje, misje, umiejętności oraz towarzyszy. Twórcy podwyższyli też maksymalny poziom doświadczenia, jaki mogą zdobyć bohaterowie i doszlifowali niektóre elementy rozgrywki, np. system sztucznej inteligencji.
Pillars of Eternity II: Deadfire (2018)
Gra Pillars of Eternity II: Deadfire to bezpośredni sequel pierwszej części serii. Swoje powstanie produkcja ponownie zawdzięcza akcji crowdfundingowej, przeprowadzonej tym razem za pośrednictwem serwisu Fig.
Rozgrywka w Pillars of Eternity II: Deadfire wykorzystuje wszystkie najważniejsze założenia znane z poprzedniczki. Jako jedyne znaczące zmiany można tu jednak wymienić ograniczenie liczby członków drużyny z szóstki do piątki czy wprowadzenie wieloklasowości postaci. W odróżnieniu od Pillars of Eternity spory nacisk w Deadfire położono na podróże morskie. Gracz otrzymuje statek, który może ulepszać – podobnie jak twierdzę z "jedynki".
Fabularnie Pillars of Eternity II: Deadfire kontynuuje znane z poprzedniej gry wątki. Ponownie trafiamy do świata fantasy Eora, a decyzje podjęte podczas zabawy z pierwszym Pillars of Eternity będą miały wpływ na dalsze wydarzenia.
Studio Obsidian Entertainment wydało grę na komputery osobiste 8 maja 2018 roku, natomiast wersję na konsole PS4, Xbox One oraz Nintendo Switch zapowiedziało na 2019 rok.
Ukazały się następujące dodatki do Pillars of Eternity II: Deadfire: "Beast of Winter", "Seeker, Slayer, Survivo" i "The Forgotten Sanctum".
Wydawca | Versus Evil |
Dystrybutor | Cenega S.A. |
Kategoria wiekowa | PEGI 16 |
Tryby gry | singleplayer |
Platformy | PC, PS4, Xbox One |
Oficjalna strona www | https://eternity.obsidian.net/ |