Max Payne (seria gier)
Max Payne – seria gier wideo autorstwa Remedy Entertainment, a później Rockstar. To strzelanki, w których wcielamy się w tytułowego bohatera, byłego detektywa nowojorskiej policji. Jej pierwsza część zadebiutowała w 2001 roku i doczekała się dwóch sequeli. Dzięki wyjątkowej fabule i przełomowej rozgrywce są do dziś wspominane jako jedne z najlepszych gier w historii.
Max Payne – historia powstania
Gry Max Payne powstały dzięki deweloperom z Finlandii. Twórcami dwóch pierwszych części serii jest studio o nazwie Remedy Entertainment. Powstało w 1995 roku. Początkowo zrzeszało twórców z tzw. demosceny (autorów niewielkich programów, które miały demonstrować możliwości komputerów). Postanowili, że połączą siły i wspólnie zaprojektują grę komputerową. Projekt przerodził się w Death Rally, czyli wyścigówkę z elementami walki. Gra została ciepło przyjęta zarówno przez graczy, jak i krytyków.
Fińscy deweloperzy postanowili wykorzystać swój sukces. Szybko rozpoczęli prace nad kolejnym pełnym akcji tytułem. Jak przyznają, tym razem inspirowali się innymi grami na rynku, takimi jak legendarny Duke Nukem albo Tomb Raider. Chcieli, by ich nowa gra również miała grafikę 3D. W porównaniu do obydwu tytułów miała jednak mieć płynniejszą rozgrywkę. Wyróżniać miała ją także rewelacyjna fabuła, jakiej jeszcze nie miała żadna gra.
Podczas gdy deweloperzy pracowali nad silnikiem graficznym, zatrudniono pisarza pochodzącego również z Finlandii. Sami Antero Järvi dziś jest znany bardziej pod pseudonimem Sam Lake (słowo "järvi" w języku fińskim oznacza właśnie jezioro). Dołączył do Remedy Entertainment, a jego pierwszym krokiem było wybranie Nowego Jorku jako miejsca akcji gry. Budżet studia był jednak ograniczony, więc po pewnym czasie stał się także jednym z projektantów tytułu, a nawet aktorem.
Max Payne – pierwsza część serii
To właśnie Sam Lake użyczył twarzy głównemu bohaterowi gry. Jako jej tytuł wybrano nazwisko tej postaci. Max Payne ukazał się w 2001 roku, początkowo tylko na komputery stacjonarne. Gra była mocno inspirowana filmami, szczególnie tymi z lat 40. i 50. z gatunku noir. Główny bohater, czyli były funkcjonariusz NYPD stoi na krawędzi dachu wieżowca. Na miejsce przyjeżdża policja, a my mamy wrażenie, że skoczy. Szybko przenosimy się jednak do wydarzeń sprzed trzech lat.
Do mieszkania Maxa Payne’a włamują się narkomani będący pod wpływem tajemniczej substancji o nazwie Valkiria. Policjant przybywa na miejsce. Odkrywa, że w trakcie włamania brutalnie zamordowano jego żonę i córkę. W taki sposób rozpoczyna się akcja pierwszej części gry Max Payne. Musimy odkryć, kto za tym wszystkim stoi. Na naszej drodze pojawi się też słynna Mona Sax – samozwańcza strażniczka prawa.
Bohaterem gry Max Payne sterujemy w widoku zza pleców. Gra posiada tzw. "bullet time", czyli efekt spowolnienia czasu, który mamy do dyspozycji w trakcie rozgrywki. W ciągu pierwszego miesiąca od premiery sprzedano ponad 80 tys. egzemplarzy gry. Otrzymała świetne recenzje, a w podsumowaniach 2001 roku została wśród czytelników branżowych czasopism jedną z najlepszych gier roku.
Pierwsza część gry Max Payne była porównywana nawet z legendarnym Half-Lifem. Krytycy podkreślali również, że od kultowego tytułu ma jeszcze lepszą fabułę. Popularność na PC sprawiła, że gra powstała także w wersji na inne platformy. Od momentu premiery, jej porty ukazały się np. na konsole Playstation 2 oraz Xbox. Dziś możemy w nią zagrać na najnowszej generacji konsol. Jest dostępna na Playstation 4 (w wersji cyfrowej), a także na urządzeniach mobilnych (Android, iOS).
Max Payne 2: Upadek Maxa Payne’a
Grudzień 2001 roku to dla serii data przełomowa. Prawa do wydawania gier Max Payne przejęła wtedy firma Take-Two Interactive - właściciel studia Rockstar Games odpowiedzialnego za doskonale znane wszystkim Grand Theft Auto. Fani na całym świecie byli zaskoczeni, ale ich obawy szybko zaspokojono. Ogłoszono nową grę z serii, a za jej powstanie mieli odpowiadać w dalszym ciągu deweloperzy z Finlandii.
Gra Max Payne 2: The Fall of Max Payne ukazała się na półkach sklepowych w 2003 roku. Za fabułę odpowiada po raz kolejny Sam Lake, tym razem w jeszcze większym stopniu nawiązując do starych filmów noir. Akcja rozpoczyna się po kilku latach od pierwszej części, a Max Payne powraca do pracy jako detektyw nowojorskiej policji. Otrzymuje do rozwiązania sprawę rosyjskiego gangstera – Vladimira Lema, jednak po pewnym czasie trafia na znacznie bardziej tajemniczą organizację o nazwie Wewnętrzny Krąg.
Druga część gry posiada jeszcze lepszą grafikę, a jej fabuła zamyka historię Maxa Payne’a w jego rodzimym Nowym Jorku. Rozwiążemy tajemnicę przeszłości głównego bohatera i odkryjemy, kto tak naprawdę stał za śmiercią jego żony i dziecka. Dowiemy się także, co się stało w pierwszej części z jego towarzyszką, czyli Moną Sax. Powraca po raz kolejny również świetny system spowolnienia czasu "bullet-time", który pomógł rozsławić serię.
Max Payne – porażka ekranizacji z Hollywood
Nikt nie sądził, że Max Payne powróci kiedykolwiek na ekrany komputerów i telewizorów. Studio Remedy Entertainment po premierze drugiej części serii skupiło się na zupełnie nowej grze. Finowie nawiązali współpracę z Microsoftem, a nad następcą dla Maxa Payne’a pracowali bardzo długo. Gra Alan Wake ukazała się w 2010 roku, początkowo na konsolę Xbox 360, a później także na komputery stacjonarne.
Studio Rockstar Games należące do Take-Two wydało niedawno swoje Grand Theft Auto IV. Poszukiwali pomysłu na nową grę, która pozwoli wypełnić lukę na rynku strzelanek. Padło więc na serię Max Payne. Teraz to właśnie deweloperzy Rockstar mieli się nią zajmować bez udziału fińskiego studia. Jak się później dowiedzieliśmy, miała to już być ostatnia część serii. Zanim gra Max Payne 3 ukazała się na półkach sklepowych, nowojorski policjant przeniósł się jednak do kin.
W Hollywood powstała adaptacja filmowa przygód Maxa Payne’a. Premiera miała miejsce w 2008 roku, a w główną rolę wcielił się Mark Wahlberg. Film otrzymał niezwykle negatywne recenzje, podobnie jak większość produkcji opartych na grach. Seria gier nabrała jednak rozgłosu, a fani rozczarowani kinową porażką czekali już niecierpliwie z wyciągniętymi portfelami na grę Max Payne 3 od studia Rockstar.
Max Payne – trzecia część od Rockstar Games
Gra Max Payne 3 zadebiutowała w maju 2012 roku. Odróżnia się od pozostałych tytułów w serii. To przede wszystkim inne miejsce akcji. Nasz bohater rozpoczyna nowy rozdział w życiu. Pod wpływem alkoholu decyduje się przenieść w oddalone od Nowego Jorku brazylijskie São Paulo. Otrzymał ofertę, by pracować tam na zlecenie prywatnej firmy ochroniarskiej. Jak się okazuje po przybyciu na miejsce, jego zadaniem jest chronić bogatą rodzinę, która cierpi na problemy z lokalnym gangiem.
Za fabułę Max Payne 3 odpowiadają tym razem autorzy serii GTA, jednak zakrojone na szeroką skalę konspiracje powracają. Tytułowy Max Payne znów znajdzie się w centrum wielu strzelanin. Po raz pierwszy mamy tu możliwość korzystania z systemu osłon, czyli poszukiwania schronienia przy rogach ścian i za przewróconymi stołami. "Bullet-time" znany z jedynki i dwójki po raz kolejny powraca.
W charakterystyczny dla bohatera gry sposób będziemy mogli spowolnić czas i zabić jednocześnie większą liczbę wrogów. Gra Max Payne 3 to także świetna grafika i efekty specjalne, a także przerywniki filmowe zrealizowane niemal w Hollywoodzki sposób (jednak lepszy niż w filmowej adaptacji). Na przejście całego tytułu potrzebujemy też większą ilość czasu niż przy poprzednich grach. Zajmie nam to ok. 15 godzin.
Wydawca | Rockstar Games |
Dystrybutor | Cenega |
Kategoria wiekowa | PEGI 18 |
Tryby gry | singleplayer, multiplayer |
Platformy | Microsoft Windows, kolejne generacje konsol Xbox i Playstation, urządzenia mobilne (pierwsza część) |