Trwa ładowanie...
na luzie
Adam Bednarek
28-10-2019 06:00

Branża gier nie wyrabia. Największe firmy przekładają premiery hitów

Los Angeles, czerwiec 2019, najważniejsze growe targi świata. Giganci zapowiadają, że już za chwilę zagramy w ich nadchodzące hity. Jest październik, a twórcy jak jeden mąż przesuwają daty w kalendarzu. Nawet na rok 2021.

Branża gier nie wyrabia. Największe firmy przekładają premiery hitówŹródło: Materiały prasowe
d3qufek
d3qufek

Produkcja wysokobudżetowej gry potrafi trwać naprawdę długo. Często mijają nawet 2-3 lata między pokazaniem światu jej gotowego fragmentu, a finalnym produktem na półce. Tym bardziej dziwiliśmy się, gdy podczas E3 2019, najważniejszych w branży targów gier, aż kilka firm z zaskoczenia podaje bliskie daty. "Marzec 2019", "kwiecień 2019". To było aż podejrzane. Nie zdziwiłem się więc za bardzo, gdy wielki Ubisoft ogłosił, że tak różowo nie będzie.

Największą "ofiarą" wydaje się "Watch Dogs Legion" - gra akcji w lekko futurystycznym Londynie. Ale "Legion" wcale nie jest wyjątkiem. Ubisoft oprócz hakerskiej produkcji przesunął jeszcze termin wydania gry ackji "Gods & Monsters" oraz "Tom Clancy’s Rainbow Six Quarantine". To dopiero początek "przekręcania kalendarza".

Giganci się wahają

Dosłownie chwilę przed Ubisoftem datę premiery "The Last of Us II" przesunęło Sony - z lutego na maj 2020 roku. I pewnie dowiedzielibyśmy się o tym później, gdyby o sławie nie doniósł Jason Schreier z serwisu Kotaku. Dopiero po tym Sony potwierdziło - pominęło za to doniesienia, że rykoszetem dostanie jeszcze jeden tytuł, na który czeka wielu - samurajskie "Ghost of Tsushima".

W ostatnich tygodniach opóźnione zostały takie wielkie produkcje, jak "Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2", "Doom Eternal" czy "The Settlers". Przed wakacjami o przesunięciu terminu wydania poinformowali twórcy "Shenmue III". Dodajmy jeszcze, że takie tytuły jak "GRID" czy "Warsaw" są już do kupienia, ale również nie wyszły w zakładanym terminie.

Zobacz też: Pagan Online. Gra w stylu Diablo od Wargamingu, twórców serii World of Tanks

Można zrozumieć, dlaczego twórcy decydują się przesuwać premiery swoich gier. Te pochłaniają coraz więcej pieniędzy. Im większy budżet, tym bardziej rosną oczekiwania. Komercyjna porażka - na którą mogą pozwolić sobie tylko giganci - dla mniejszej ekipy bardzo często kończy się problemami. Lepiej więc dopracować grę, by błędy nie przesądziły o tym, że gra nie trafi do sklepowych koszyków.

Chcemy "teraz"

Wydawcy i twórcy sami zaciskają sznur na własnej szyi. Nikt nie chce jeździć na branżowe targi z grami, na które trzeba czekać grubo ponad rok. Lepiej na E3 i Gamescomie napisać "koniec 2019"/"początek 2020" niż "druga połowa roku 2020". Bo pojawią się pytania - skoro do premiery tak daleko, to po co zawracacie nam głowę i publikujecie efektowny zwiastun?

d3qufek

Łatwo wpaść w błędne koło. Energetyzująca zapowiedź, efektowne trailery, a potem miesiące oczekiwania dla graczy. A dla pracowników ciężka praca z nadgodzinami.

Większość nas, nauczona doświadczeniem, widząc datę premiery gry, mówi do siebie: "pożyjemy, zobaczymy". Dopóki tytuł nie wyląduje na półce lub w cyfrowym sklepie, nic nie jest pewne. Mimo to przesunięcia premiery drażnią. "Ech, a jednak" - myślę za każdym razem, gdy widzę newsa informującego o przełożeniu terminu wydania.

Podoba mi się taktyka Blizzarda, który zawsze mówi: "premiera, jak będziemy gotowi". Nie tworzy zbędnych oczekiwań. Przykład "Apex Legends" pokazuje, że nie trzeba budować napięcia jak CD Projekt RED. Niepotrzebne są efektowne zwiastuny na dwa lata przed premierą czy kampanie reklamowe. Można wypuścić grę znienacka, a ona i tak będzie sukcesem.

d3qufek

Cieszyłbym się, gdyby więcej ekip miało takie podejście. Choć wiem, że to nie jest możliwe. Czymś trzeba karmić inwestorów. Ich nie zadowoli informacja, że gra wyjdzie, jak będzie gotowa. Oni chcą wierzyć, że premiera już za rogiem, produkcja będzie murowanym sukcesem, a wtedy akcje skoczą, a oni będą bogaci.

No to kiedy przeczytamy "premiera 'Cyberpunk 2077' przesunięta"?

Fakt, że nawet najwięksi przekładają premiery swoich potencjalnych hitów - nie tylko Ubisoft i Sony, ale wcześniej Rockstar z Red Dead Redemption 2 - każe zadać pytanie: co z naszymi polskimi perełkami?

Polska branża już plotkuje, że "Dying Light 2" może nie ukazać się na czas. Podobnie jak "Cyberpunk 2077". Niemożliwe? Przecież czekamy tak długo? Wydaje się, że lepiej rozczarować dłuższym czekaniem niż niedopracowaną produkcją.

d3qufek
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3qufek
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj