Trwa ładowanie...

Architektura w WARSAW – inspiracja przedwojenną Warszawą

Jedną z zalet WARSAW jest inspirowanie się przedwojenną Warszawą. Zapraszam Was więc na krótki spacer ulicami naszej pięknej stolicy z lat 30. oraz krótkie wnioski po ograniu kilku godzin.

Architektura w WARSAW – inspiracja przedwojenną WarszawąŹródło: Archigame.pl
d3s1lf7
d3s1lf7

Autorem tekstu jest Bartłomiej Baranowski, autor bloga poświęconego ściśle architekturze w grach wideo. Inne jego teksty znajdziecie pod adresem www.archigame.pl

W grze WARSAW gracz kieruje działaniami powstańców w czasie Powstania Warszawskiego. Akcja gry siłą rzeczy dzieje się w stolicy Polski, a konkretnie, w sześciu dzielnicach: Mokotowie, Ochocie, Pradze, Śródmieściu, Woli i na Żoliborzu.

Mapa stolicy – 1944

Przed premierą twórcy chwalili się dobrym odwzorowaniem przedwojennej Warszawy w swoim tytule. I choć nie jestem jakimś varsavianistą to jednak, widać to zaangażowanie producentów by stolica w grze przypominała tę prawdziwą w 1944.

Gra oferuje głównie trzy widoki prowadzenia akcji. Pierwszym jaki opiszę jest widokiem mapy, po której przemieszczamy naszą drużynę powstańców.

d3s1lf7

Pierwsze na co warto zwrócić uwagę, to fakt, że wiele charakterystycznych punktów na mapie zostało odwzorowanych w grze.

Ogród Saski – z lewej strony wersji gry WARSAW, z prawej strony zdjęcie lotnicze z 1945 (warszawa1939.pl) Archigame.pl
Ogród Saski – z lewej strony wersji gry WARSAW, z prawej strony zdjęcie lotnicze z 1945 (warszawa1939.pl) Źródło: Archigame.pl

Nie jest to rzecz jasna odwzorowanie 1:1 – mówimy wszak jedynie o grze, ale widać, że ogólne założenia mapy zostały zachowane. Zwłaszcza w punktach charakterystycznych – takich jak parki czy promieniste rozgałęzienia ulic. Widać to również na mapie zadań.

Element Pragi – z lewej strony wersji gry WARSAW, z prawej strony zdjęcie lotnicze z 1945 (warszawa1939.pl) Archigame.pl
Element Pragi – z lewej strony wersji gry WARSAW, z prawej strony zdjęcie lotnicze z 1945 (warszawa1939.pl) Źródło: Archigame.pl

Drugim głównym widokiem gry jest profil bohaterów w czasie prowadzenia bitew z żołnierzami III Rzeszy. Tutaj także, można odszukać wiele elementów typowych dla przedwojennej i dzisiejszej Warszawy.

Pomnik Jana III Sobieskiego w grze WARSAW oraz oryginał – archiwum prywatne Archigame.pl
Pomnik Jana III Sobieskiego w grze WARSAW oraz oryginał – archiwum prywatne Źródło: Archigame.pl

Jako przykład możecie zobaczyć, starcie powstańców na tle pomnika Jana III Sobieskiego w Łazienkach. Gołym okiem widać wiele wspólnych elementów, na których wzorowali się twórcy.

d3s1lf7

Najciekawsze wieżowce Warszawy

Gra nie tylko ukazuje ciekawą urbanistykę miasta, ale również jego najciekawsze budynki. Czasami są to tylko krajobrazy inspirowane daną ulicą, a czasami „wiernie” przeniesione oblicza budynków.

Budynek Prudentialu w filmie otwierającym grę Archigame.pl
Budynek Prudentialu w filmie otwierającym grę Źródło: Archigame.pl

Wydaje mi się, że najbardziej eksploatowanym budynkiem przez twórców jest słynny Prudential – nie ma się też czemu dziwić, gdyż był to w momencie oddania do użytkowania drugi najwyższy wieżowiec w Europie.

Mało tego, budynek, którego konstrukcje stalową zaprojektował Stefan Bryła wytrzymała uderzenie tysiąca pocisków, w tym trafienie pociskiem o wadze 2 ton z samobieżnego moździerza typu Karl-Gerät. Właśnie ten pocisk odchylił cały budynek od pionu – mimo to, Prudential się nie zawalił.

d3s1lf7

Wracając do Stefana Bryły – był nie tylko świetnym konstruktorem (zaprojektował między innymi pierwszy wykonany na świecie most spawany), ale również dziekanem tajnego wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej*. To on jest autorem publikacji dla żołnierzy AK pt: „Jak niszczyć mosty”. Został rozstrzelany w 1943.

Drugim wieżowcem, na który warto zwrócić uwagę (czy to grając czy to w ogóle) jest budynek PAST-y (nazwa pochodzi od skrótu: Polska Akcyjna Spółka Telefoniczna). Warto go znać z kilku powodów. Przede wszystkim, nosił miano najwyższego budynku w Polsce w latach 1908-1934.

W lewym roku widać słynny budynek PAST-y Archigame.pl
W lewym roku widać słynny budynek PAST-y Źródło: Archigame.pl

Wieżowiec został wybudowany w mieszance stylów –
modernistycznym nowym historyzmie inspirowanym średniowieczem. Koniecznie zwróćcie uwagę, na inspirację dawnymi basztami.

d3s1lf7

Ale co ważne dla powstańców – walki o ten budynek toczyły się aż 18 dni! I co może ważniejsze – PAST’a pozostała w rękach powstańców aż do kapitulacji 3 października 1944 roku.

Jak ukazać 63 dni walki

Jedną z najfajniejszych rzeczy w WARSAW jest odczuwanie upływającego czasu. Gra w sposób bardzo umiejętny ukazuje opływający czas powstania. Gracz nawet tego nie zauważa, ale po kilku dniach trwania bitew, Warszawa się zmienia.

Tak się zmienia Żoliborz w trakcie gry Archigame.pl
Tak się zmienia Żoliborz w trakcie gry Źródło: Archigame.pl
Tak wygląda mapa na początku, a tak, wygląda mniej więcej w połowie gry. Widzicie te zarzewia ognia? Archigame.pl
Tak wygląda mapa na początku, a tak, wygląda mniej więcej w połowie gry. Widzicie te zarzewia ognia? Źródło: Archigame.pl

To co bardzo dobrze świadczy o autorach, to fakt, że umieszczają te wszystkie smaczki dotyczące płynącego czasu praktycznie wszędzie. Nawet w ikonkach ładowania poszczególnych elementów.

Ikonka ładowania planszy zmienia się wraz ze stratami jakie ponoszą powstańcy Archigame.pl
Ikonka ładowania planszy zmienia się wraz ze stratami jakie ponoszą powstańcy Źródło: Archigame.pl

Czy to w ekranach podsumowania misji, zupełnie w tle ważnych informacji. Wielu graczy dostrzeże te subtelne zmiany w ostatnich dniach powstania. Część może nigdy, ale to tylko potwierdza fakt, że jest to zrobione z głową i naturalnie.

Ekran podsumowania zadań również się zmienia z czasem Archigame.pl
Ekran podsumowania zadań również się zmienia z czasem Źródło: Archigame.pl

Powstanie upadnie – czuć to od samego początku. I to niemiłe odczucie, choćbyśmy prowadzili walki najlepiej na świecie, towarzyszy nam od pierwszego dnia potyczek. To super element!

Nawet baza powstańców wygląda inaczej Archigame.pl
Nawet baza powstańców wygląda inaczej Źródło: Archigame.pl

Czy warto?

Grę dostałem parę dni przed premierą i mogłem się nią cieszyć wcześniej niż większość z Was. Ale czy naprawdę się cieszyłem? Trudno orzec, bo gra, którą włączyłem dwa dni temu – czyli po premierze i patchu – to inny poziom!

d3s1lf7

W pierwotnej wersji, na podstawie której dziennikarze z Polski i świata wystawiali oceny, było wiele błędów i niedociągnięć! Serio! Aż trudno uwierzyć, jak wiele małych błędów miał ten tytuł.

Widzicie ikonki ciekawych miejsc zaznaczonych na mapie? Ja ich przed premierą nie widziałem Archigame.pl
Widzicie ikonki ciekawych miejsc zaznaczonych na mapie? Ja ich przed premierą nie widziałem Źródło: Archigame.pl

Wcześniej brakowało mi spersonalizowanego kursora (był ten windowsowy), denerwowała mnie niekonsekwencja w tłumaczeniu (cała masa błędów, jakby ktoś się nie mógł zdecydować, czy gra jest po polsku czy po angielsku) oraz brak możliwości oddalania mapy czy brak oznaczeń ciekawych miejsc na mapie z wyborem zadań.

d3s1lf7

Wydaje mi się, że wielu recenzentów oceniło by tę produkcję przynajmniej oczko wyżej.

Mi osobiście gra się w sumie podoba. Oferuje całkiem ciekawy pomysł, zwłaszcza motyw nieuchronnego upadku. Mechanika jest całkiem spoko, setting choć odtwórczy i kopiujący inne produkcje to ma swój klimat.

A wcześniej wymieniony motyw biegnącego czasu jest ekstra. To jedna z tych gier, którą warto spróbować przejść ze dwa razy. Zwłaszcza, że nie zabiera zbyt wiele czasu.

*To niesamowite, jak działało Podziemne Państwo Polskie. Wiecie, że był nawet Departament Robót Publicznych i Odbudowy? W całkowicie podbitym i okupowanym kraju! Niesamowite!

d3s1lf7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3s1lf7
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj